رویداد های رمزارزی

شاخص قیمت مصرف‌کننده در آمریکا

پنجشنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ (برگزار شد).

شاخص قیمت مصرف‌کننده OECD در نوامبر ۲۰۲۳ اندکی کاهش یافت و به ۵/۴ درصد رسید.

۱۱ ژانویه ۲۰۲۴ – تورم سالانه در OECD، همانطور که توسط شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) اندازه‌گیری شد، برای سومین ماه متوالی کاهش یافت، از ۵/۶٪ در اکتبر به ۵/۴٪ در نوامبر ۲۰۲۳ (نمودارهای ۱ و ۲). کاهش تورم بین اکتبر تا نوامبر ۲۰۲۳ در ۲۸ کشور OECD ثبت شده است که همان تعداد بین سپتامبر و اکتبر است. با این حال، کاهش تورم کل کمتر از ماه قبل بود. در هلند، دانمارک و بلژیک، تورم کل پس از یک دوره کاهش دوباره افزایش یافت. تورم اصلی (تورم اقلام غیرخوراکی و غیرانرژی) در OECD به کاهش اندکی ادامه داد و از ۶/۵ درصد در اکتبر به ۶/۳ درصد در نوامبر رسید که پایین‌ترین سطح از آوریل ۲۰۲۲ است.

نمودار ۱ | نرخ تورم سالانه از دهه ۱۹۹۰ – منبع: OECD 

 

تورم مواد غذایی در OECD با سرعت مشابه ماه‌های گذشته به کاهش خود ادامه داد، اما با سرعت بیشتری نسبت به تورم کل کاهش پیدا کرد. تورم مواد غذایی در ماه نوامبر به ۶/۷ درصد رسید که در مقایسه با ۷/۴ درصد در اکتبر کاهش یافته و در ۳۴ کشور OECD این رقم کمتر شد. نوامبر هفتمین ماه متوالی تورم انرژی منفی در OECD بود. تفاوت‌های قابل توجهی در کشورهای OECD ثبت شد: تورم انرژی در چک و کلمبیا از ۲۰ درصد سالانه فراتر رفت، در حالی که قیمت انرژی در بلژیک، هلند، ایتالیا و دانمارک بیش از ۲۰ درصد بر اساس مقیاس سالانه کاهش یافت.

نمودار ۱ | شاخص قیمت مصرف‌کننده | نرخ تورم سالانه تمام موارد – منبع: OECD 

 

در G7، تورم سالانه در ماه نوامبر از ۳/۴ درصد در اکتبر به ۳/۱ درصد کاهش یافت. تورم اصلی در کانادا بدون تغییر و به طور کلی در ایالات متحده ثابت بود. در سایر کشورهای G7 این عدد کاهش یافت و بیشترین کاهش در ایتالیا ثبت شد. اقلام غیرخوراکی و غیرانرژی عامل اصلی تورم کل در اکثر کشورهای G7 در ماه نوامبر بودند (نمودار ۳). غذا، انرژی و تا حدی تورم اصلی در کل گروه G7 به کاهش خود ادامه داد.

نمودار ۲ | شاخص قیمت مصرف‌کننده | نرخ تورم سالانه اقلام غیرخوراکی و غیرانرژی – منبع: OECD 

 

در منطقه یورو، تورم سالانه که با شاخص هماهنگ قیمت‌های مصرف‌کننده (HICP) اندازه‌گیری می‌شود، کاهش بیشتری داشت و در نوامبر به ۲/۴ درصد رسید، پس از ۲/۹ درصد در اکتبر. کاهش تورم انرژی در دسامبر، برآورد فوری یورواستات به افزایش تورم منطقه یورو به ۲/۹ درصد اشاره کرد که کاهش قیمت انرژی را کاهش داد، در حالی که برآورد می‌شود تورم اصلی همچنان به کاهش خود ادامه دهد. تخمین زده می‌شود که تورم در دسامبر در آلمان به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته باشد، که در نتیجه طرح اقدام یکباره روی قبوض گاز و گرمایش در دسامبر ۲۰۲۲ است.

 

نمودار ۲ | شاخص قیمت مصرف‌کننده | نرخ تورم سالانه انرژی – منبع: OECD 

 

در گروه ۲۰، تورم سالانه به طور کلی ۵/۸ درصد در ماه نوامبر در مقایسه با ۵/۷ درصد در اکتبر ثابت بود. تورم در آفریقای جنوبی و چین کاهش یافت، جایی که بیشتر به سمت قلمرو منفی رفت، اما در آرژانتین، هند و اندونزی افزایش یافت. به طور کلی در برزیل و عربستان سعودی تورم ثبات داشت.

نمودار ۲ | شاخص قیمت مصرف‌کننده | نرخ تورم سالانه اقلام خوراکی – منبع: OECD 

نمودار ۳ | شاخص قیمت مصرف‌کننده | نرخ تورم سالانه تمام اقلام – منبع: OECD 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا