اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاریخبر فوری

فدرال رزرو: نرخ بهره تغییر نمی‌کند!

جلسه بعدی برای تغییر نرخ بهره در ماه مارس رخ خواهد داد.

 

فدرال رزرو (صندوق ذخیره فدرال) اعلام کرد که نرخ بهره را تغییر نمی‌دهد و تصمیم‌گیری درمورد کاهش نرخ‌های پیش‌بینی شده را به تعویق انداخت.

اعلام نرخ بهره جدید از سوی فدرال رزرو: نرخ بهره تغییر نمی‌کند

فدرال رزرو روز چهارشنبه نرخ بهره را بدون تغییر اعلام کرد و کاهش نرخ بهره را که بانک مرکزی انتظار دارد در سال جاری انجام شود، به تعویق انداخت.

نرخ وجوه فدرال رزرو بین ۵/۲۵ تا ۵/۵ درصد باقی می‌ماند.

فدرال رزرو در بیانیه‌ای اعلام کرد: «کمیته به دنبال دستیابی به حداکثر میزان اشتغال و تورم با نرخ ۲ درصد در بلندمدت است. پیش‌بینی کمیته این است که خطرات دستیابی به اهداف مرتبط با موارد اشتغال و تورم در مسیر حرکت به سوی تعادل بیشتر است.»

این چهارمین بار متوالی است که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش نمی‌دهد—طولانی‌ترین توقف در چرخه افزایش نرخ تهاجمی که در مارس ۲۰۲۲ آغاز شد.

جلسه بعدی برای تغییر نرخ بهره در ماه مارس

جروم پاول، رئیس فدرال رزرو بعد از ظهر چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: «تورم در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است اما بالاتر از هدف فدرال رزرو ۲ درصد باقی مانده است.»

پاول گفت: «ما به دنبال اطمینان بیشتر هستیم که تورم به طور پایدار به سمت هدفی که تعیین کرده‌ایم حرکت کند.»

یک سری افزایش شدید نرخ بهره از سال گذشته باعث افزایش هزینه‌های وام شده است؛ از وام مسکن گرفته تا کارت اعتباری و وام خودرو. اما فدرال رزرو اعلام کرده است که قصد دارد در واکنش به کاهش تورم، نرخ بهره را کاهش دهد.

پاول روز چهارشنبه در صحبت خود اینچنین گفت: «ما معتقدیم که نرخ سیاستی ما برای این چرخه انقباضی احتمالاً در اوج خودش است و اگر اقتصاد به طور گسترده و همانطور که انتظار می‌رود تکامل پیدا کند، احتمالاً ضروری خواهد بود که در مقطعی از سال جاری محدودیت سیاست‌گذاری را آغاز کنیم.»

تصمیم‌گیری برای اعلام نرخ بهره چند روز پس از انتشار داده‌های اقتصادی آمریکا بود نشان می‌داد اقتصاد ایالات متحده در سه ماهه آخر خود روند کندی به خود گرفته، اما عملکرد بسیار بهتری نسبت به انتظار پیش‌بینی‌کنندگان داشته. همین امر خوش‌بینی را نسبت به چشم‌انداز این کشور برای جلوگیری از رکود افزایش می‌دهد.»

عملکرد اقتصادی انعطاف‌پذیر می‌تواند فشاری را بر فدرال رزرو برای حرکت سریع به سمت کاهش نرخ بهره کمتر کند.

مزایای کاهش نرخ بهره برای اقتصاد آمریکا

کاهش نرخ بهره هزینه‌های استقراض را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها کاهش می‌دهد و به طور بالقوه باعث افزایش فعالیت‌های اقتصادی از طریق هزینه‌های بیشتر خانوارها و سرمایه‌گذاری شرکت‌ها می‌شود.

اما در صورتی که صندوق ذخیره فدرال نرخ‌های بهره را به سرعت کاهش دهد با خطر بازگشت تورم مواجه می‌شود، چرا که تقاضای مصرف‌کننده قوی‌تر می‌تواند منجر به تسریع افزایش قیمت‌ها شود.

کریستوفر والر، رئیس فدرال رزرو در اوایل ماه ژانویه اعلام کرد که بانک مرکزی انتظار دارد نرخ بهره را در سال جاری کاهش دهد، اما برای تصمیم‌گیری عجله نخواهد کرد.

مذاکرات در فدرال رزرو در مورد کاهش احتمالی نرخ بهره در بحبوحه هجوم شاخص‌های مثبت صورت گرفته است.

گزارش مشاغل در اوایل ماه ژانویه نشان داد که استخدام در ماه دسامبر همچنان قوی بوده و بسیار فراتر از انتظارات است.

تورم همچنان بالاست

تورم از اوج ۹ درصدی خود در سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش یافته است، اما در ماه‌های اخیر با جهش‌هایی در مسیر خود به سمت سطوح نرمال مواجه شده است.

سرعت افزایش قیمت‌ها بیش از یک درصد بالاتر از نرخ هدف ۲ درصدی فدرال رزرو است.

این اظهارات به افزایش بازدهی خزانه‌داری و سقوط شاخص‌های اصلی سهام کمک کرد. با این حال، از آن زمان، بازار سهام به طور پیوسته رو به بالا حرکت کرده است.

شاخص میانگین صنعتی داوجونز برای اولین بار هفته گذشته بالای ۳۸ هزار بسته شد و رکوردی را به ثبت رساند. از آن زمان تاکنون، این شاخص بیش از یک درصد افزایش یافته است.

افزایش اخیر به دنبال نمایش خیره‌کننده بازارها در سال ۲۰۲۳ است که تا حد زیادی ناشی از خوش‌بینی نسبت به چشم‌انداز «سناریوی فرود نرم» است، که در آن تورم به سطوح نرمال کاهش می‌یابد در حالی که اقتصاد از رکود اجتناب می‌کند.

صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه پیش‌بینی خود را منتشر کرد که در آن انتظارات خود را مبنی بر اجرا شدن سناریوی فرود نرم برای ایالات متحده بیان کرد. بر اساس یک پیش‌بینی قبلی، صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که ایالات متحده در سال جاری با نرخ سالانه ۲/۵ درصد رشد خواهد کرد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا