اخبار آلت کوین هااخبار بلاک‌چیناخبار تحلیلی

چرا قیمت سولانا (SOL) امروز پایین است؟

آیا روند سولانا نزولی شده یا این فقط یک تعدیل قیمت موقت است؟


با وجود یک اصلاح قیمت ۱۱/۳ درصدی در تنها دو روز، ارز دیجیتال سولانا (SOL) حضوری قوی در بازار مشتقات (derivatives) دارد و تحلیل داده‌های بلاکچین آن حاکی از خبرهای خوب است.

توکن بومی سولانا، SOL، تنها در پنج روز افزایش قابل توجه ۵۸/۶ درصدی را تجربه کرد و در ۱۱ نوامبر به ۶۴ دلار رسید. با این حال، اصلاح دو روزه ۱۱/۳ درصدی بعدی از آن و رسیدن به ۵۴ دلار، باعث شد سرمایه‌گذاران به شک بیفتند که آیا روند صعودی سولانا در حال محو شدن است، یا این صرفاً یک تعدیل قیمت موقت است؟

برای پاسخ به این سوال می‌توانیم SOL را با عملکرد دیگر آلتکوین‌ها مقایسه کنیم. ارز دیجیتال AVAX از زمان اوج خود در ۱۱ نوامبر ۱۷ درصد افزایش داشته، اتریوم ۱ درصد افزایش و بایننس کوین ۲ درصد کاهش داشته است. این مقایسه نشان می‌دهد که SOL در بازار گسترده‌تر آلت‌کوین‌ها ضعیف عمل کرده است. بنابراین، بعید است که کاهش روزانه ۵/۵ درصدی در ۱۳ نوامبر به محرک‌های اقتصاد کلان مانند تأیید احتمالی یک ETF بیتکوین مربوط باشد. 

از نظر فعالیت‌های آنچین سولانا بهترین است

علیرغم کاهش اخیر قیمت سولانا، افزایش ۳۵ درصدی هفتگی آن نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران نباید عجولانه حکم روند نزولی را برای آن صادر کنند، زیرا این کاهش قیمت می‌تواند صرفاً یک اصلاح قیمت معمولی پس از عملکرد خوب سولانا باشد. با این حال، ضروری است که تحلیل فاندامنتال شبکه سولانا را در نظر بگیریم، که شامل معیارهای آن-چِین و بازارهای مشتقات سولانا می‌شود. استفاده بیش از حد از لورج توسط تریدرها می‌تواند منجر به کاهش قیمت شود، به ویژه در قراردادهای دائمی (Perpetual Contracts) یا مبادلات معکوس (Inverse Swaps). 

قراردادهای دائمی، که به عنوان مبادلات معکوس نیز شناخته می‌شوند، دارای نرخ‌های تعبیه‌شده هستند که معمولاً هر هشت ساعت یک بار شارژ می‌شوند. نرخ مثبت تامین مالی نشان می‌دهد که خریداران به دنبال لورج بیشتری هستند، در حالی که وضعیت مخالف آن زمانی ایجاد می‌شود که فروشندگان به لورج اضافی نیاز دارند و این منجر به نرخ منفی تامین مالی می‌شود. 

نرخ‌های تامین مالی در صرافی‌های برتر
نرخ‌های تامین مالی در صرافی‌های برتر – منبع: CoinGlass

نرخ تامین مالی هفتگی بیتکوین و سولانا با یکدیگر مطابقت دارند. نرخ تامین مالی ۰/۴ درصد استاندارد است، با توجه به اینکه ارزش بازار ارزهای دیجیتال طی دو هفته گذشته ۱۰/۵ درصد رشد کرده است و به ۱/۴ تریلیون دلار رسیده است که بالاترین سطح آن از می ۲۰۲۲ است. 

تحلیل داده‌های آنچین از شبکه‌های نیمه متمرکز با کارمزد تراکنش‌های بسیار پایین، خطراتی را به همراه دارد، زیرا بالا نشان دادن این ارقام، به‌ویژه موارد مربوط به امور مالی غیرمتمرکز، نسبتاً آسان است. نمونه‌ای از افشای چنین کاری در آگوست ۲۰۲۲ توسط یک توسعه‌دهنده سابق از Saber، یک صرافی غیرمتمرکز معتبر در شبکه سولانا، صورت گرفت. او فاش کرد که بخش قابل‌توجهی از رقم ارزش کل قفل شده (TVL) این شبکه از طریق «دوبار شمردن» دستکاری شده است.

از آن زمان، تحلیلگران داده خدمات خود را برای جلوگیری از چنین دستکاری و اشتباهاتی بهبود بخشیده‌اند. در حال حاضر، TVL سولانا ۵۳۵ میلیون دلار است که اگرچه رقم قابل توجهی است، اما در مقایسه با رقبای نزدیک خود نسبتاً متوسط به حساب می‌آید.

ارزش کل قفل شده بلاکچین سولانا
ارزش کل قفل شده بلاکچین سولانا – منبع: DefiLlama

ارزش کل قفل شده در شبکه سولانا با وجود ارزش بازار چشمگیر ۲۲/۷ میلیارد دلاری آن، از ارزش کل قفل شده اولنچ (AVAX) که ۶۱۴ میلیون دلار است،  پایین‌تر است. به همین صورت، ارزش کل قفل شده در پالیگان یا متیک ۸۴۰ میلیون دلار است در حالیکه ارزش بازار متیک ۸/۲ میلیارد دلار است. 

علاوه بر این، به نظر نمی‌رسد که انباشت هزینه‌های روزانه مشاهده شده برای سولانا، که مجموعاً ۶۶۰ هزار دلار است، تقاضای قابل توجهی در آینده برای SOL را توجیه کند. حتی اگر این عدد به میزان قابل توجهی افزایش یابد، باز هم نسبت به افزایش عرضه توکن پایین است که در ۹۰ روز گذشته ۳/۷ درصد معادل ۶۵ میلیون دلار در هفته افزایش یافته است. 

علاوه بر تولید منظم توکن SOL، مسئله مربوط به صرافی شکست خورده FTX و آلامدا ریسرچ نیز همچنان ادامه دارد. این شرکت ورشکسته مجاز به فروش حداکثر ۱۰۰ میلیون دلار دارایی دیجیتال در هفته، از جمله ۵۵/۷۵ میلیون SOL در سپتامبر ۲۰۲۳ است. 

از نظر داده‌های NFT، سولانا از بهترین‌هاست

ظهور سولانا به عنوان یک بازیکن قوی در بازار NFTها یکی از نقاط قوت آن بود، آن هم با توجه به هزینه‌های بالای مربوط به ساخت و نگهداری کلکسیون‌ها در اتریوم. با این حال، این مزیت برای جذب NFTهای بسیار باارزش و نهنگ‌های بازار به NFTهای سولانا کافی نبوده است.

حجم فروش هفتگی NFT سولانا
حجم فروش هفتگی NFT سولانا – منبع: CryptoSlam

 علیرغم افزایش متوسط کارمزد تراکنش هفتگی در شبکه اتریوم به ۷/۶ دلار فعلی، حجم کل NFT هفتگی آن همچنان بیش از هفت برابر از سولانا است. این داده‌ها تاکید می‌کنند که سرمایه‌گذاران و سازندگان NFT، عواملی فراتر از هزینه‌های تراکنش  را در نظر می‌گیرند. با این وجود، سولانا در کنار بازیکنانی مانند بیتکوین و اتریوم، جایگاه قابل توجهی در بازار دارد.

حتی اگر قیمت SOL در ۱۳ نوامبر ۵/۵٪ اصلاح شد، این لزوماً به معنی کاهش فعالیت در این شبکه یا کاهش تقاضا برای لورج خریداران با استفاده از قراردادهای آتی نیست. با این حال، این نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران به ارزش بازار به ظاهر بیش از حد سولانا در مقایسه با همتایان آن توجه کرده‌اند. وسعت این اصلاح قیمت تا الان نامشخص است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا