اخبار بیت کوین

پروپوزال درایوچین بیتکوین: افزایش کلاهبرداری یا افزایش پذیرش بیتکوین؟

بحث بر سر پروپوزال درایوچین BIP-300 بیتکوین به کجا رسید؟


پروپوزال چند ساله درایوچین BIP-300 این اجازه را به بلاکچین‌های دیگر می‌دهد تا در شبکه بیت کوین ساخته شوند. یکی از توسعه‌دهندگان اصلی این پروژه در ماه آگوست، کد پیشنهادی را بازنویسی کرد و قصد داشت که آن را به پایگاه کد بیت کوین اضافه کند. این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد و برخی در مورد شایستگی این کار تردید داشتند.

در این میان، دارندگان بیت کوین بر سر پیشنهاد ۶ ساله بهبود بیت کوین و افزودن زنجیره‌های جانبی در بالای شبکه دچار اختلاف نظر شدند. برخی از آنها بر این باورند که این پیشنهاد کلاهبرداری را در شبکه بیت کوین افزایش می‌دهد.‌ هرچند، برخی دیگر معتقدند که پیشنهاد بهبود بیت کوین، کاربران جدیدی را به بازار کریپتوکارنسی معرفی می‌کند.

در همین حین، یکی از توسعه‌دهندگان ادعا می‌کند که راه جدیدی برای دستیابی به این هدف دارد. طبق برنامه وی، درایوچین بیت کوین بدون استفاده از بلاک چین نیز شدنی است.

پیشنهاد BIP-300 که به عنوان درایوچین بیت کوین شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ معرفی شد. این پروپوزال پیشنهاد می‌کند که زنجیره‌های جانبی معرفی شوند. این زنجیره‌ها بلاک چین‌های بالای شبکه بیت کوین را از هم جدا می‌کند.

پاول زتور (Paul Sztorc), به عنوان پیشنهاد دهنده و موسس شرکت توسعه Drivechain LayerTwo Labs، بیان کرد که بلاکچین‌ها به بیت کوین این امکان را می‌دهند که به سمتش حرکت کنند و آلت کوین بسازند. ناگفته نماند که پاول در ماه دسامبر حدود ۳ میلون دلار افزایش سرمایه داشت.

بحث سر این پیشنهاد در ۲۲ آگوست دوباره شکل گرفت. لوک دشجر (Luke Dashjr)، توسعه‌دهنده هسته بیت کوین، در این تاریخ کد پیشنهادی را بازنویسی کرد و قصد داشت که آن را به پایگاه کد بیت کوین اضافه کند.

BIP-300 به یک فورک نرم بیت کوین نیاز دارد و این فورک توسط ماینرها فعال می‌شود. این فورک مانند سافت ورک Taproot در نوامبر ۲۰۲۱ است. فورک نرم بیت کوین راه را برای اردینالز NFT و توکن‌های BRC-20 هموار کرد. هر دوی این توکن‌ها در اوایل امسال راه‌اندازی شدند.

ماکسیم اورلوفسکی (Maxim Orlovsky)، مدیر اجرایی پروژه راه‌حل‌های مقیاس‌پذیری بلاک چین پاندورا (blockchain scaling solutions project Pandora)، در تاریخ ۱۰ سپتامبر، با یک توییت ادعا کرد که توانسته نیاز BIP-300 را فراهم کند. طبق گفته اورلوفسکی، وی این توانایی را دارد که یک پل دو طرفه بدون فورک نرم روی بیت کوین بسازد.

وی همچنین بیان کرد که یک طرح پیشنهادی قدیمی می‌تواند به عنوان جایگزین BIP-300 باشد. البته این طرح پیشنهادی باید از یک اوراکل برای اعتباربخشی به زنجیره جانبی کمک بگیرد. سپس پروتکل در مورد صحت وضعیت گزارش‌شده توسط اوراکل به یک نتیجه نهایی خواهد رسید.

هنوز جزئیات دقیقی در این باره وجود ندارد. اولوفسکی اذعان داشت که در حال کار روی مقاله‌ای است که این تنظیمات را به «روشی قابل درک» بیان کند.

در همین حال طرفداران BIP-300 از جمله Sztorc بر این باورند که درایوچین این امکان را به کاربران می‌دهد که نحوه کارکرد بیت کوین و مدل امنیتی بلاک چین مورد نظرشان را انتخاب کنند. وی همچنین ادعا کرد که این پیشنهاد دارای «مزایای مثبت» و «به معنای واقعی کلمه منفی صفر» است.

افراد دیگر از جمله کری کلیپستن (Cory Klippsten)، رئیس صرافی سوان بیت کوین (Swan Bitcoin)، از مخالفان این پیشنهاد است. وی تصور می‌کند که درایوچین میزان کلاهبرداری‌های بیت کوین را افزایش می‌دهد و همین امر خشم قانون‌گذاران را دوچندان می‌کند.

پیر روچارت (Pierre Rochard)، معاون تحقیقات در پلتفرم‌های ماینر بیت کوین Riot، بیان کرد که این پیشنهاد بیش‌تر از هر چیزی به «استدلال‌های اقتصادی سوداگرانه به جای استدلال‌های منطقی و اساسی» متکی است. وی افزود که این پیشنهاد صرفاً یک «امید واهی» می‌دهد.

در این میان، جیمز لوپ (Jameson Lopp)، یکی از بنیان‌گذاران کیف پول بیت کوین کاسا (Casa) ادعا می‌کند که هنوز نگرانی‌ها و موارد مشکوکی در رابطه با خطرات زنجیره‌های جانبی برای بلاکچین اصلی بیت کوین ندیده است. وی افزود که اگر زنجیره جانبی ارزش بیش‌تری داشته باشد، باعث می‌شود که زنجیره پایه ویژگی‌های آن زنجیره جانبی را اجرا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا