اخبار قانون‌گذاری

ضرورت صدور مجوز و قانون گذاری در حوزه هوش مصنوعی

وزیر بریتانیا می‌گوید قانون گذاری باید در حوزه هوش مصنوعی هم مانند صنعت دارو و انرژی هسته‌ای اعمال شود.

 

یک وزیر از حزب اپوزیسیون بریتانیا می‌گوید که در حوزه هوش مصنوعی نیز باید مشابه صنایع داروسازی و انرژی هسته‌ای امکان صدور مجوز و قانون گذاری اعمال شود.

به گفته یکی از نمایندگان حزب سیاسی مخالف بریتانیا، توسعه‌دهندگانی که بر روی هوش مصنوعی کار می‌کنند باید به طور مشابه در صنایع داروسازی، پزشکی یا هسته‌ای مجوز داشته باشند و قانون گذاری شامل همه آنها می‌شود.

لوسی پاول، سیاستمدار و سخنگوی دیجیتال حزب کارگر بریتانیا، در پنجم ژوئن در مصاحبه با گاردین گفت که شرکت‌هایی مانند OpenAI یا گوگل که مدل‌های هوش مصنوعی ایجاد کرده‌اند باید «برای ساخت این مدل‌ها مجوز داشته باشند» و افزود:

«نگرانی واقعی من فقدان مقررات در مورد مدل‌های زبانی بزرگ است که می‌تواند در طیف وسیعی از ابزارهای هوش مصنوعی اعمال شود، چه بر نحوه ساخت آنها، چه نحوه مدیریت و چه نحوه کنترل آنها حاکم باشد.»

پاول استدلال می‌کند که تنظیم کردن توسعه برخی فناوری‌ها گزینه بهتری نسبت به ممنوعیت آن‌ها است، مشابه آنچه اتحادیه اروپا درمورد ابزارهای تشخیص چهره انجام داد و آنها را ممنوع کرد.

او افزود که هوش مصنوعی می‌تواند عواقب ناخواسته بسیاری داشته باشد اما اگر توسعه‌دهندگان مجبور شوند در مورد مدل‌های آموزشی هوش مصنوعی و مجموعه داده‌های خود صحبت کنند، دولت می‌تواند برخی از خطرات را کاهش دهد.

او گفت: «این فناوری به قدری سریع در حال حرکت است که به یک رویکرد دولتی فعال و مداخله‌جویانه نیاز دارد.

پیش از سخنرانی در کنفرانس آتی TechUk، با گاردین در مورد رویکرد حزب کارگر درباره فناوری دیجیتال صحبت کردم و پاول همچنین معتقد است چنین فناوری پیشرفته‌ای می‌تواند تأثیر زیادی بر اقتصاد بریتانیا بگذارد. به نظر می‌رسد حزب کارگر در حال تکمیل سیاست‌های خود در مورد قانون گذاری در هوش مصنوعی و فناوری‌های مرتبط است.»

هفته آینده، Keir Starmer، رهبر حزب کارگر، در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری جلسه‌ای با کابینه هیئت دولت احتمالی در بریتانیا است تا بتواند با مدیران متمرکز بر هوش مصنوعی صحبت کند.

در همین حال، مت کلیفورد، رئیس آژانس تحقیقات و اختراعات پیشرفته–آژانس تحقیقاتی دولتی که در فوریه گذشته تأسیس شد–در پنجم ژوئن در TalkTV ظاهر شد و هشدار داد که هوش مصنوعی در دوسال آینده می‌تواند تهدیدی برای ما باشد.

او گفت: «اگر همین حالا به فکر تنظیم قوانین و ایمنی نباشیم، پس از دو سال متوجه خواهیم شد که سیستم‌هایی داریم که بسیار قدرتمند هستند.»

کلیفورد تاکید کرد که ابزارهای هوش مصنوعی امروزه می‌توانند برای کمک به راه‌اندازی حملات سایبری در مقیاس بزرگ مورد. استفاده قرار بگیرند. OpenAI یک میلیون دلار به حمایت از فناوری امنیت سایبری به کمک هوش مصنوعی برای خنثی کردن این کاربردها اختصاص داده است.

او اظهار کرد که سناریوهای مختلفی برای نگرانی وجود دارد و بهتر است که هرچه سریع‌تر در دستور کار سیاست‌گذاران قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا