اخبار آلت کوین هااخبار اتریوماخبار تحلیلی

افزایش ۳۵ درصدی اتریوم در مقایسه با بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳

تسلط بر بازار اتریوم از زمان اجرای قرارداد سهام آن در دسامبر ۲۰۲۰ دو برابر شده است، زیرا قیمت اتریوم در پنج سال گذشته در مقایسه با بیت‌کوین مشاهده نشده است.

توکن بومی اتریوم، اتر با نماد ETH، با ادامه دادن به الگوی صعودی کلاسیک خودش می‌تواند ۳۵ درصد در مقابل بیت‌کوین رشد کند تا برای اولین بار از سال ۲۰۱۸ به رقم ۰/۱ بیت‌کوین برسد. 

 

قیمت اتریوم ابتدا باید سطح مقاومت کلیدی را بشکند

این الگو که یک مثلث صعودی نامیده می‌شود، زمانی شکل می‌گیرد که قیمت در محدوده‌ای که بر اساس مشخصه‌های سطح حمایتی سیر روند قیمت در حالت صعودی و سطح مقاومتی سیر روند افقی تعریف می‌شود، نوسان کند. معمولاً هم پس از شکست قیمت در جهت روند قبلی خود، این الگو برطرف می‌شود.

بر اساس چارت هفتگی، جفت ارز ETH/BTC از ماه مه ۲۰۲۱ الگوی صعودی را ترسیم کرده است. توکن اتریوم به یک شکست بالاتر از سطح مقاومت سیر روند افقی الگو نزدیک به ۰/۰۷۷۶ بیت‌کوین توجه دارد. شکستن این سطح می‌تواند منجر به افزایش قیمت به اندازه حداکثر ارتفاع مثلث شود. به عبارت دیگر، جفت ارز ETH/BTC می‌تواند به سطح مقاومت بزرگ بعدی در ۰/۱ بیت‌کوین در سال ۲۰۲۳ یا ۳۵ درصد از سطوح قیمت فعلی برسد.

چارت قیمت هفتگی ETH/BTC
چارت قیمت هفتگی ETH/BTC – منبع: TradingView

با این وجود، ذکر این نکته حائز اهمیت است که جفت ارز ETH/BTC از ماه مه ۲۰۲۱ هشت بار تلاش کرده است از خط روند سطح مقاومتی مثلث عبور کند. این تلاش‌ها شامل دو شکست بزرگ در نوامبر ۲۰۲۱ و سپتامبر ۲۰۲۲ می‌شد که به‌ترتیب شاهد افزایش ۱۴ و ۹ درصدی این جفت بود.

هر دو روند افزایشی در محدوده ۰/۰۸۲ تا ۰/۰۸۵ بیت‌کوین شکست خوردند و به دنبال آن اصلاحات شدید قیمتی انجام شد که جفت ارز ETH/BTC را به محدوده مثلث بازگرداند. با توجه به این مانع چند ساله، این جفت ممکن است با مقاومت سختی در محدوده ۰/۰۸۲ تا ۰/۰۸۵ بیت‌کوین مواجه شود، حتی اگر شکست بالاتر از الگوی مثلث اتفاق بیفتد.

چنین حرکتی خطر سقوط اتر به سمت سطح حمایتی مثلث را به همراه خواهد داشت که همزمان با میانگین متحرک نمایی ۵۰ هفته‌ای آن (EMA پنجاه هفته‌ای) است که با خط قرمز در نمودار بالا نشان داده شده است، نزدیک به ۰/۰۷۰ بیت‌کوین، که تقریباً ۶ درصد از مقادیر سطوح قیمتی فعلی کمتر است.



داستان رکود اتریوم

چیدمان صعودی اتر در مقابل بیت‌کوین نشان می‌دهد که تسلط اتریوم در مقایسه با سایر دارایی‌های رمزارز در چند سال گذشته دو برابر شده است.

شایان ذکر است که ارزش بازار اتریوم از حدود ۱۰ درصد در دسامبر ۲۰۲۰، یعنی زمانی که شبکه اتریوم انتقال خود را از پروتکل اثبات کار (PoW) به پروتکل اثبات سهام (PoS) آغاز کرد، به نزدیک ۲۰/۵٪ از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال در ژانویه ۲۰۲۳ افزایش یافته است که هم‌زمان شد با راه‌اندازی یک قرارداد هوشمند سهامداری اختصاصی.

چارت عملکرد هفتگی ETH.D
چارت عملکرد هفتگی ETH.D – منبع: TradingView

تبدیل شدن به یک بلاک‌چین PoS دو تغییر کلیدی در اقتصاد اتریوم ایجاد کرده است. ابتدا، کاربران به‌طور موقت بخشی از دارایی‌های اتر خود را در قرارداد هوشمند PoS اتریوم قفل می‌کنند تا بازدهی کسب کنند. و دوم اینکه شبکه اتریوم شروع به سوزاندن برخی از کارمزدهای تراکنش‌ها کرده است.

هر دو تغییر تأثیر منفی بر عرضه کلی داشته است. در نتیجه، شبکه اتریوم اکنون به‌طور منظم توکن‌های اتر کمتری نسبت به آنچه که از گردش خارج می‌شود تولید می‌کند که از نظر علمی اتریوم را به یک دارایی «ضد تورمی» تبدیل می‌کند.

تغییر عرضه اتر از زمان ارتقای Ethereum PoS در ۲۰۲۲
تغییر عرضه اتر از زمان ارتقای Ethereum PoS در سپتامبر ۲۰۲۲ – منبع: UltraSound.Money

قیمت جفت ارز ETH/BTC از دسامبر ۲۰۲۰ تقریباً ۲۵۰ درصد رشد کرده است، علیرغم اینکه هنوز تقریباً ۵۰ درصد از بالاترین رکورد خود در سال ۲۰۱۷ کمتر است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا