اخبار بیت کویناخبار تحلیلی

سقوط قیمت بیتکوین به زیر ۴۱ هزار دلار و افزایش کارمزد تراکنش‌ها

آیا این پایان روند صعودی بیتکوین است؟


در روز دوشنبه ۱۸ دسامبر قیمت بیتکوین دچار اصلاح شد و به زیر ۴۱هزار دلار رسید. میانگین کارمزد تراکنش‌ها در بیتکوین نیز به ۳۸/۴۳ دلار در هر تراکنش رسیده است که بالاترین سطح در سال ۲۰۲۳ است. کارشناسان کریپتو از افزایش کارمزد تراکنش‌ها در شبکه بیتکوین انتقاد می‌کنند و استدلال می‌کنند که بلاکچین‌های لایه 1 مانند بیتکوین، مقیاس‌پذیری خوبی ندارند.

قیمت بیتکوین در روز یکشنبه به زیر ۴۱هزار دلار سقوط کرد زیرا دارندگان بیتکوین درگیر فعالیت‌های سودجویی هستند و این در داده‌های بلاچین آن دیده می‌شود. در ۱۵ دسامبر، ورودی بیتکوین به صرافی‌ها به بالاترین سطح خود از مارس ۲۰۲۳ رسید. تحلیلگران بیتکوین معتقدند که روند صعودی بیتکوین به پایان خود نزدیک شده است.

افزایش کارمزد تراکنش‌ها و جریان ورودی به صرافی‌ها

میانگین کارمزد تراکنش‌ها در بیتکوین (BATF) در ۱۸ دسامبر به ۳۸/۴۳ رسید، زیرا شبکه شاهد افزایش تراکنش‌ها بود. از آنجایی که تراکنش‌های تایید نشده همچنان در حال انباشته شدن در ممپول هستند، میانگین کارمزد تراکنش‌ها در بیتکوین به بالاترین حد خود در ۲۰ ماه گذشته رسیده است.

میانگین کارمزد تراکنش‌ها در بیتکوین
میانگین کارمزد تراکنش‌ها در بیتکوین – منبع: یاهو

در ۱۶ دسامبر، تراکنش‌های مربوط به اینسکریپشن‌ها نزدیک به ۱۰ میلیون دلار برای کارمزد تراکنش‌ها هزینه داشتند.

کارمزد تراکنش‌های روزانه بیتکوین
کارمزد تراکنش‌های روزانه بیتکوین – منبع: Dune Analytics

داده‌های IntoTheBlock نشان می‌دهد که بیتکوین در هفته گذشته ۸۶۰ میلیون دلار ورودی به صرافی‌های ارزهای دیجیتال داشته است که بالاترین سطح آن از ماه مارس است. هجوم بیتکوین به صرافی‌ها معمولاً نشان‌دهنده قصد معامله‌گران برای فروش و دریافت سود است و احتمالاً سرمایه‌گذاران تصمیم گرفته‌اند پس از افزایش قیمت اخیر بیتکوین، سود خود را نقد کنند.

تحلیلگر و تریدر ارزهای دیجیتال، مایکل ون دپوپ، معتقد است که به پایان روند صعودی فعلی بیتکوین نزدیک شده‌ایم. پوپ استدلال می‌کند که قیمت ۴۸هزار تا ۵۱هزار دلار احتمالاً نشان دهنده اوج بیتکوین است و احتمالاً اصلاحی در قیمت این ارز دیجیتال بر اساس ارزش بازار آن رخ خواهد داد.

کارشناس کریپتو با نام _Checkmatey_ در توییتر استدلال می‌کند که بلاکچین‌های لایه ۱ مقیاس‌پذیری ندارند و از افزایش کارمزد تراکنش‌های بیتکوین انتقاد می‌کند. او توضیح داد که قبل از رسیدن اینسکریپشن‌ها به بلاکچین بیتکوین، بلوک‌های بیتکوین فقط پر از تراکنش‌های پولی بود و هیچ داده دیگری در زنجیره ذخیره نمی شد.

برای زنجیره‌ای که تراکنش‌های پولی را ذخیره می‌کند، کارمزدهای BTC زمانی به اوج خود می‌رسد که زنجیره حجم زیادی از تراکنش‌ها را پردازش کند، مثلاً ۳۵۰هزار تراکنش در روز. با این حال، ورود اینسکریپشن‌ها به بلاکچین بیتکوین آن را شلوغ کرده و ثابت کرده است که زنجیره‌های لایه ۱ مانند بیتکوین با افزایش تعداد تراکنش‌ها از تراکم رنج می‌برند و نمی‌توان انتظار داشت که این زنجیره‌ها مقیاس‌پذیری بالایی داشته باشند و جهش تراکنش‌ها را در خود جای دهند.

تجلیل تکنیکال: قیمت بیتکوین احتمالاً قبل از بازگشت به زیر ۴۰هزار دلار کاهش می‌یابد

همانطور که در نمودار قیمت زیر مشاهده می‌شود، احتمالاً قیمت بیتکوین به زیر سطح ۴۰هزار دلار سقوط خواهد کرد و به شکاف ارزش منصفانه یا Fair Value Gap می‌رسد. پس از پر شدن این شکاف، انتظار می‌رود قیمت بیتکوین روند صعودی خود را از سر بگیرد و به هدف ۴۳هزار دلاری برسد، سطحی که قبلا در هفته گذشته مشاهده شده بود.

چارت جفت ارز BTC/USDT
چارت جفت ارز BTC/USDT – منبع: Tradingview

قیمت بیتکوین در حال حاضر زیر میانگین EMA 10 روزه و بالاتر از دو EMA بلندمدت یعنی ۵۰ و ۲۰۰ روزه است. بسته شدن کندل روزانه زیر محدوده ۴۰هزار دلار می‌تواند سناریوی صعودی قیمت بیتکوین را باطل کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا