اخبار آلت کوین هااخبار تحلیلی

افزایش ۳۴/۵ درصدی سولانا تنها در یک هفته

بررسی عوامل تاثیر‌گذار در رشد قیمت سولانا

 

توکن بومی سولانا، SOL، طی یک هفته افزایش قابل توجه ۳۴/۵ درصدی را نشان داد و در یکم مارس به بالاترین حد خود در ۲۳ ماه گذشته، یعنی ۱۲۹ دلار رسید.

سولانا در حالی که جایگاه خود را به عنوان چهارمین ارز دیجیتال بزرگ دارد، فاصله خود را با رقیب رتبه سوم، بایننس کوین (BNB)، که در حال حاضر ۴۱۰ دلار قیمت دارد، کاهش داده است. آیا رمزارز SOL می‌تواند شتاب خود را پس از این افزایش قابل توجه حفظ کند و چگونه از رقبا پیشی گرفته است؟

شاخص قیمت جفت‌ارز SOL/USD
شاخص قیمت جفت‌ارز SOL/USD – منبع: TradingView

عوامل تاثیر‌گذار در رشد قیمت سولانا 

قیمت SOL برخلاف روند صعودی بلندمدت، ناحیه حمایت ۱۰۰ دلاری را در چند ماه گذشته تقویت کرد. روند صعودی عملا پس از ۲۳ فوریه آغاز شد و رمزارز SOL از ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳ تا ۲۳ فوریه ۲۰۲۴ افزایش متوسط ۲ درصدی را تجربه کرد.

این در تضاد با افزایش ۲۵/۵ درصدی اتر و افزایش ۳۱/۵ درصدی ترون (TRX) در همان دوره است. افزایش تقاضا برای میمکوین‌های سولانا، در کنار افزایش دوج کوین و شیبا اینو، احتمالا بر قیمت رمزارز سولانا تأثیر گذاشته است زیرا معامله‌گران به دنبال سود در لیست‌های صرافی غیرمتمرکز (DEX) بودند.

از طرفی، به نظر می‌رسد که سم بنکمن-فرید، مدیرعامل سابق صرافی FTX با روند سرمایه‌گذاری‌ روی سولانا ارتباط دارد. علیرغم عدم قطعیت در مورد ارتباط بین نظر سم بنکمن-فرید و دستاوردهای سولانا،‌ هنوز هم تأثیرات خارجی بر عملکرد SOL چندان بعید نیست.

ارزش کل قفل شده سولانا (TVL)

نقش محوری سولانا در معاملات DEX، راه‌حل‌های سهام، بازارهای NFT و برنامه‌های کاربردی مختلف کاملا مشهود است. شایان ذکر است، مجموع ارزش کل قفل شده سولانا (TVL) به ۴۰/۷ میلیون SOL رسیده که افزایش ۳۰ درصدی در سال ۲۰۲۴ را نشان می‌دهد.

ارزش کل قفل‌شده سولانا
ارزش کل قفل‌شده سولانا – منبع: DefiLlama

در مقایسه، TVL اتریوم ۱۵ درصد افزایش یافت و BNB Chain افزایش ۱۲ درصدی در سپرده‌ها را تجربه کرد. رشد قابل توجه TVL به طور مثبت بر قیمت SOL تأثیر می‌گذارد و منعکس‌کننده افزایش فعالیت کاربران است.

چالش‌های موفقیت و مقیاس‌پذیری DApp سولانا

بازار اوپن سی NFT روند افزایش سولانا را مدیریت می‌کند که طبق گزارش DappRadar به حجم هفتگی ۷/۸ میلیارد دلار رسیده است. حتی بدون در نظر گرفتن این موضوع، سایر DAppهای سولانا افزایش حجم قابل توجهی را تجربه کردند، مانند:

  • راه حل استیکنیگ Jito (با افزایش ۱۰۲ درصدی)
  • تبادل نقدینگی زنجیره‌ای متقابل Saber (با افزایش حجم ۱۳۰ درصدی)

البته، موفقیت سولانا با چالش‌های پیش روی بلاکچین‌های رقیب، مانند توقف تولید بلاک شبکه اولنچ در ۲۳ فوریه، در تضاد است. 

رتبه‌بندی حجم DApps در ۷ روز گذشته
رتبه‌بندی حجم DApps در ۷ روز گذشته – منبع: DappRadar

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا