اخبار بیت کویناخبار صرافی ها

ورشکستگی بزرگ‌ترین صرافی بیتکوین Mt. Gox چه تاثیری بر قیمت بیت کوین می‌گذارد؟

بازپرداخت دارایی‌ها در صرافی بیتکون Mt. Gox می‌تواند فشار فروش را افزایش دهد.

 

متولی صرافی بیتکوین Mt. Gox که پیش از این هک شده بود، قرار است در نهایت تا پایان اکتبر ۲۰۲۳ به طلبکاران صرافی وجوه آنها را پرداخت کند. این در حالیست که هاوینگ بیتکوین در سال ۲۰۲۴ به بحث اصلی محافل جامعه ارزهای دیجیتالی تبدیل شده، اما همچنان یکی دیگر از رویدادهای بالقوه بازار بزرگ در این سال می‌تواند بازپرداخت بیتکوین سرمایه‌گذاران باشد.

 برخی از ناظران صنعت بر این عقیده هستند که اگر این اتفاق بیفتد، بازار ارزهای دیجیتالی می‌تواند به میزان قابل توجهی از چندین جهت تحت تأثیر قرار بگیرد.

صرافی Mt. Gox که در سال ۲۰۱۰ تأسیس شد، زمانی بزرگ‌ترین صرافی بیتکوین در جهان بود و تخمین زده می‌شود که حدود ۷۰ درصد از کل تراکنش‌های بیت کوین را قبل از انفجار تسهیل کند.

صرافی که اکنون از بین رفته است، ۸۵۰ هزار بیت کوین–۴ درصد از کل بیت کوینی که قرار است صادر شود–را در سال ۲۰۱۴ در یک هک از دست داد. این اتفاق صرافی بیتکوین Mt. Gox را به یکی از بزرگترین ورشکستگی‌های ارزهای دیجیتالی در تمام دوران تبدیل کرد، و پس از گذشت ۹ سال طلبکاران هنوز وجوه خود را پس نگرفته‌اند.

از آنجایی که مهلت بازپرداخت فعلی صرافی بیتکون Mt. Gox برای شه ما دیگر برنامه‌ریزی شده است، کوین تلگراف با برخی از مدیران کریپتو تماس گرفته است تا بفهمد از بازپرداخت پیش‌بینی شده Mt. Gox چه انتظاری باید داشت.

سرمایه‌گذاران پس از بازگرداندن بیتکوین خود چه خواهند کرد؟

جیکوب کینگ، بنیان‌گذار و مدیر اجرایی WhaleWire معتقد است که بازپرداخت Mt. Gox یک رخداد منحصر به فرد خواهد بود که مطمئناً تأثیر قابل توجهی بر بازار خواهد داشت.

او در مصاحبه با کوین تلگراف گفت: «اکثر طلبکاران پس از از دست دادن تمام بیت کوین خود بعد از ۱۰ سال، تمایل دارند حداقل بخشی از بیت کوین خود را پس از پس گرفتن بفروشند.»

او گفت: «این هجوم سفارش‌های فروش می‌تواند فشار نزولی بر قیمت‌ها ایجاد کند و به طور بالقوه منجر به رکود بازار شود.» کینگ همچنین به تاخیرهای طولانی مدت در روند بازپرداخت Mt. Gox اشاره کرد که قبلاً باعث ایجاد حس سرخوردگی در بین سرمایه‌گذاران شده و اعتماد آنها را به بازار از بین برده است.

مدیرعامل WhaleWire ادامه داد: «این یک سوال ساده است که سرمایه‌گذاران چه خواهند کرد؟ در طول سال گذشته، ما شاهد فروش بیشتری نسبت به خرید بوده‌ایم و بسیاری از کسانی که در Mt. Gox ضرر کرده‌اند، از ارزهای دیجیتال دست کشیده‌اند. بنابراین بعید است که سرمایه‌گذاری خود را باز هم در صنعت ارزهای دیجیتالی ادامه دهند.»

برخی از طلبکاران صرافی Mt. Gox خود اذعان دارند که بازار بیت کوین ممکن است پس از بازپرداخت با فشار فروش مواجه شود. با این حال، همانطور که یکی از تریدرها که خود را طلبکار Mt. Gox توصیف کرد، به کوین تلگراف گفت، احتمالاً بسیاری از مدعیان به نگه‌داری دارایی خود ادامه خواهند داد.

او بیان کرد: «تصور من این است که وقتی کوین‌هایمان را پس بگیریم، آنها را هولد کنیم. اما وقتی خبر عرضه این کوین‌ها به گوش همه برسد، ممکن است افرادی از ترس کاهش قیمت اقدام به فروش کنند.»

چه مقدار بیتکوین بازپرداخت خواهد شد؟

صرافی Mt. Gox انتظار دارد تا پایان اکتبر در مجموع بدهی بیش از ۱۰ هزار طلبکار رمزارز از سراسر جهان را بازپرداخت کند. علیرغم از دست دادن ۸۵۰ هزار بیت کوین صرافی، تنها بخشی از زیان کل ناشی از هک را بازپرداخت می‌کند و امکان بازتابی کل وجوه را ندارد.»

بر اساس گزارش‌های آنلاین، این صرافی ۱۴۲ هزار بیت کوین (به ارزش ۴/۳ میلیارد دلار) و ۱۴۳ هزار ارز دیجیتال فورک شده، بیت کوین کش، به ارزش تقریبی ۴۰ میلیون دلار را به طلبکاران خود بازپرداخت خواهد کرد. این صرافی ورشکسته همچنین ۶۹ میلیارد ین ژاپن (به ارزش ۵۱۰ میلیون دلار) را پرداخت خواهد کرد. پرداخت‌ها با استفاده از ترکیبی از ارزهای فیات و ارزهای دیجیتالی انجام می‌شود و برای هر پرداخت به صورت جداگانه با هر سرمایه‌گذار هماهنگ می‌شود.

فرانک ویرت، بنیان‌گذار Whale Alert موافق است که بازپرداخت وجوه صرافی Mt. Gox یک رویداد بزرگ خواهد بود. این مدیر اجرایی در مصاحبه با کوین تلگراف گفت که نحوه تأثیرگذاری آن بر بازار بستگی زیادی به نحوه انتشار وجوه و نحوه گزارش رسانه‌ها دارد.

او اظهار کرد: «ما مطمئن هستیم که برخی خوشحال خواهند شد که در نهایت بتوانند پول خود را نقد کنند، اما شک داریم که این امر باعث فروش گسترده شود.» 

برخی از اعتباردهندگان اصلی، از جمله Bitcoinica و MtGox Investment Funds، طبق گزارشات، تصمیم گرفتند وجوه بازیابی ورشکستگی خود را به بیت کوین پرداخت کنند.

در حالی که بسیاری از علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتالی بر این باورند که بازپرداخت صرافی Mt. Gox یک رویداد بزرگ خواهد بود، برخی از فعالان بازار معتقدند که هر گونه اثرات احتمالی به سرعت فروکش خواهد کرد.

مقدار بیت کوینی که قرار است به طلبکاران این صرافی بازگردانده شود، با دارایی‌های مایکل سیلر، مدافع بیت کوین، که حداقل ۱۵۲,۳۳۳ بیت کوین (به ارزش ۴/۵۲ میلیارد دلار) در اختیار دارد، قابل مقایسه است.

متی گرینسپن، بنیان‌گذار کوانتوم اکونومیکس، به کوین تلگراف گفت: «در هر صورت، به نظر حجم بالایی نیست.» گرین اسپن با اشاره به ارزش فعلی بیت کوین که باید بازپرداخت شود، تأکید کرد که حجم فعلی روزانه روی بلاکچین بسیار بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: «حجم معاملات روزانه به طور متوسط ۱۲ میلیارد دلار است و حجم مبادلات حدود ۱۸ میلیارد دلار در روز گزارش شده است.»

فرض من این است که ممکن است به دلیل گمانه‌زنی‌ها در مورد این رویداد فشار فروش وجود داشته باشد. به هرحال بسیاری از مردم محاسبات پایه را نمی‌دانند.»

گرینسپن این موضوع را که قرار است بیتکوین بین افراد زیادی توزیع شود، به عنوان یک «رویداد توزیع انبوه» مثبت تلقی کرد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا