اخبار آلت کوین هااخبار دیفای

چرا تعداد کاربران شبکه کاردانو در سه‌ماهه دوم کاهش پیدا کرد؟

بررسی دلایل عدم موفقیت شبکه کاردانو در جذب کاربران جدید در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳

 

فعالیت شبکه کاردانو در سه ماهه دوم کاهش یافت، در حالی که تعداد تراکنش‌ها و درآمد پروتکل افزایش پیدا کرد. این درحالیست که ارزش کل قفل‌شده دیفای و درآمد شبکه افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش جدید Messari، شبکه قراردادهای هوشمند لایه ۱ کاردانو شاهد کاهش جزئی در فعالیت شبکه در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۳ بود.

با این حال، سایر معیارهای کلیدی رشد اکوسیستم، از جمله تعداد تراکنش‌های روزانه شبکه، ارزش کل قفل‌شده (TVL) در پروتکل‌های دیفای کاردانو و درآمد شبکه افزایش پیدا کرد.

عدم موفقیت شبکه کاردانو در جذب کاربران جدید در سه‌ماهه دوم 

علیرغم رشد تعداد پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) که بین ۱ آوریل تا ۳۰ ژوئن در شبکه کاردانو راه‌اندازی شد، پروتکل اثبات سهام (PoS) کاهش در تعداد آدرس‌های فعال روزانه و تعداد آدرس‌های جدید را تجربه کرد که روزانه ایجاد می‌شوند. 

بر اساس این گزارش، در سه‌ماهه دوم، میانگین تعداد آدرس‌های فعال روزانه در شبکه کاردانو ۵۷,۸۲۱ بود. این نشان‌دهنده کاهش ۴ درصدی از ۶۰۲۰۸ به عنوان میانگین تعداد آدرس فعال روزانه در سه‌ماهه اول است. Messari اذعان کرد: «این چهارمین کاهش در مقایسه بازه‌های زمانی سه‌ماهه در فعالیت آدرس‌هاست که مربوط به ۵ دوره سه‌ماهه گذشته است.»

در حالی که بسیاری انتظار داشتند که پروتکل‌های DeFi جدید کاربران جدیدی را به بلاکچین کاردانو بیاورند، اما عکس این موضوع اتفاق افتاد. به گزارش Messari، میانگین آدرس‌های جدید روزانه ۱۰۳ درصد در طول دوره مورد بررسی کاهش یافته است.

با وجود همه اینها، تعداد تراکنش‌های انجام شده روزانه افزایش پیدا کرد. همانطور که در این گزارش تایید شده است: «فعالیت معاملات در سه‌ماهه دوم افزایش پیدا کرد. میانگین تراکنش‌های روزانه ۱/۹ درصد از ۶۷۵۰۰ به ۶۸۸۰۰ افزایش یافت.»

اگرچه تعداد تراکنش‌های شبکه و تعداد آدرس‌های فعال آن معمولاً مرتبط و اغلب در یک جهت هستند، Messari دریافت که این دو فاکتور برای شبکه کاردانو در سه‌ماهه اخیر کمی انحراف داشته‌اند. در حالی که ممکن است بسیاری به طور طبیعی تصور کنند این موضوع نگران‌کننده است، Messari افزود: «نسبت تراکنش‌ها به آدرس‌های فعال به‌طور پیوسته در پنج فصل گذشته در حال رشد بوده، که نشان می‌دهد کاربران عادی در حال حاضر فعال‌تر از قبل هستند.»

این نشان می‌دهد که کاهش آدرس‌های فعال در سه‌ماهه دوم نتیجه کاهش فعالیت کاربران نیست، بلکه به دلیل کاهش تعداد کاربرانی است که صرفاً کاردانو تولد می‌کنند و با آن معامله انجام نمی‌دهند.

نمودار آدرس‌های فعال و تراکنش‌های روزانه شبکه کاردانو
نمودار آدرس‌های فعال و تراکنش‌های روزانه کاردانو – منبع: Messari

استقبال از استیبل کوین‌ها در بازار

در سه‌ماهه بررسی، ارزش کل قفل‌شده در پروتکل‌های دیفای روی شبکه کاردانو ۷ درصد افزایش یافت. رشد TVL با وجود کاهش مداوم ارزش کاردانو (ADA) در سه‌ماهه دوم اتفاق افتاد.

به گفته Messari: «استیبل کوین‌ها، به‌عنوان مهم‌ترین زیرساختی که به اجرای TVL دامن می‌زند، هم به صورت مطلق و هم به صورت نسبی رشد کرده‌اند. ارزش کل بازار استیبل کوین ۳۴/۹ درصد در مقایسه دوره‌های سه‌ماهه از ۱۰ میلیون دلار به ۱۳/۵ میلیون دلار افزایش یافت. نسبت به سایر شبکه‌ها، ارزش بازار استیبل کوین کاردانو از رتبه ۵۴ به ۳۷ در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت.»

نمودار ارزش کل قفل‌شده جفت ارز دلار آمریکا و شبکه کاردانو
نمودار ارزش کل قفل‌شده جفت ارز دلار آمریکا و کاردانو – منبع: Messari

با توجه به درآمد شبکه، درآمد سه‌ماهه کاردانو افزایش دورقمی را تجربه کرد. در سه‌ماهه دوم، درآمد کاردانو به ۷۸۸۲۹۰ دلار رسید.

نمودار قیمت و درآمد شبکه کاردانو
نمودار قیمت و درآمد کاردانو – منبع: Messari

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا