اخبار بیت کوین

ترس از رکود اقتصادی ۲۰۲۴: نبرد تاریخی بیتکوین در مقابل طلا

افزایش قیمت طلا و بیتکوین در بحبوحه ترس از رکود اقتصادی ۲۰۲۴

 

هم بیتکوین و هم طلا در هفته‌های اخیر در میان ترس از رکود اقتصادی وارد یک رالی قوی شده‌اند. آیا عملکرد بیتکوین در سال ۲۰۲۴ بهتر خواهد بود؟

با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳، شاخص‌های وال استریت همچنان با قدرت به مسیر خود ادامه داده‌اند، با این حال، ترس از رکود اقتصادی ۲۰۲۴ همچنان ادامه دارد و باعث شده قیمت طلا تا ۲۱۰۰ دلار در هر اونس باشد و پرقدرت به سوی سال بعد برود. از سوی دیگر، بیتکوین نیز همچنان به صعود قوی خود ادامه می‌دهد و از مرز ۴۰ هزار دلار عبور می‌کند.

هفته گذشته، جیمی دیمون، مدیرعامل جی پی مورگان چیس، در مورد احتمال تورم بیشتر هشدار داد و احتمال رکود اقتصادی را محتمل دانست. دیمون در جریان اجلاس DealBook نیویورک تایمز ۲۰۲۳ در نیویورک، نسبت به عوامل تورمی مختلف ابراز نگرانی کرد و خواستار آمادگی شد. او نسبت به احتمال افزایش نرخ بهره هشدار داد  و گفت که این می‌تواند به رکود اقتصادی  ۲۰۲۴ کمک کند.

دیمون بر نیاز جهانی به افزایش بودجه برای حمایت از طرح‌هایی مانند اقتصاد سبز، نظامی‌سازی مجدد و رسیدگی به بحران‌های انرژی تاکید کرد. با این حال، او هشدار داد که این اقدامات می‌تواند فشارهای تورمی را بیشتر کند.

با وجود نگرانی‌ها در خصوص تورم، قیمت طلا و سایر کالاها در هفته‌های اخیر رشد چشمگیری داشته‌اند. مایک مک گلون، استراتژیست ارشد بلومبرگ، می‌گوید که طلا به احتمال زیاد از سایر کالاها بهتر عمل می‌کند.

مک گلون اظهار داشت که طلا از ابتدای هزاره تاکنون عملکرد بهتری نسبت به اکثر کالاها از خود نشان داده است. جهش اخیر در قیمت کالاها ممکن است روند ایجاد شده به نفع قیمت فلزات تمام کند. با این حال، با نزدیک شدن به پایان سال ۲۰۲۳، قیمت کالاها در مقایسه با قیمت طلا از سال ۲۰۰۸، روند کاهشی دارند.

بیتکوین در مقابل طلا

در میان نرخ‌های بهره بالا در سال جاری، بیتکوین در سال ۲۰۲۳ بهبود قابل توجهی داشته است. قیمت بیت‌کوین نسبت به سال گذشته ۱۵۰ درصد افزایش یافته و از ۴۰ هزار دلار گذشته است. از سوی دیگر، طلا از ابتدای سال ۱۶ درصد بازدهی داشته است که بار دیگر عملکرد بهتر بیتکوین را نشان می‌دهد. سوال بزرگتر این است که آیا این عملکرد بهتر تا سال ۲۰۲۴ ادامه خواهد داشت، مخصوصاً اگر رکود اقتصادی ۲۰۲۴ آغاز شود؟

همانطور که می‌دانیم، طلا یک سرمایه اصلی برای حافظت از خود در برابر رکود اقتصادی است در حالی که بیتکوین مانند یک دارایی ریسک پذیر عمل کرده است. پیتر شیف، منتقد مشهور بیتکوین می‌نویسد: «امروز معامله طلا بالای ۲۱۰۰ دلار برای اولین بار در تاریخ، بسیار مهم‌تر از معامله بیتکوین بالای ۴۰ هزار دلار است. طلا کاملا صعودی شده است و در سطح ناشناخته‌ای وارد شده که قبلاً نبوده است، در حالی که بیتکوین هنوز باید از اینجا بیش از ۶۰ درصد رشد کند تا بتواند به بالاترین حد خود برسد.»

آدام بک، مدیرعامل بلاک‌استریم معتقد است طلای دیجیتال یا همان بیتکوین، دیر یا زود از نظر ارزش از طلای فیزیکی پیشی می‌گیرد. بک تخمین می‌زند که در حال حاضر برای اینکه این اتفاق بیوفتد قیمت هر بیتکوین باید به حدود ۷۰۰ هزار دلار برسد. او پیشنهاد می‌کند که بیتکوین می‌تواند جایگزینی جزئی برای طلا شود، به طوری که برخی افراد دارایی‌های طلای خود را برای سرمایه‌گذاری در بیتکوین خواهند فروخت و این به طور بالقوه منجر به تقاطع ارزش این بازارها می‌شود.

او همچنین انتظار دارد که زمانیکه جریان سرمایه از نسل baby boomers به نسل X و millennials برسد، سرمایه زیادی به بازار بیتکوین وارد شود و منجر به انحلال دارایی‌هایی مانند سهام، اوراق قرضه و صندوق‌های بازنشستگی شود.

بیتکوین: پادزهری برای تورم

برایان آرمسترانگ، مدیرعامل کوین بیس، بیتکوین را کلیدی برای گسترش تمدن غرب می‌داند. با توجه به تورم احتمالی ایالات متحده، او ارز دیجیتال را به عنوان جایگزینی می‌بیند که مردم ممکن است به آن روی بیاورند تا به عنوان یک اهرم کنترل و تعادل عمل کند.

آرمسترانگ همزیستی کریپتو و ارزهای فیات را پیش بینی می‌کند و می‌گوید استیبل کوین‌هایی مانند USDC نقش مهمی در ایجاد پل ارتباطی بین این دو جهان ایفا می‌کنند. او این انتقال را مکمل دلار و برای منافع بلندمدت آمریکا مفید می‌داند. البته این ایده هنوز در دست بررسی است و آرمسترانگ به دنبال دیدگاه های متنوعی در مورد این موضوع است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا