اخبار بلاک‌چین

احتمال همکاری کاردانو با مدیرعامل اخراجی OpenAI برای ساخت LLM غیرمتمرکز

سازنده کاردانو از سم آلتمن خواسته در یک پروژه با او همکاری کند.

 

چارلز هاسکینسون، بنیانگذار بلاکچین کاردانو، در یک اقدام شگفت‌انگیز از سم آلتمن، مدیرعامل اخیراً برکنار شده OpenAI (ChatGPT) دعوت کرده تا در ساخت یک مدل زبان بزرگ (LLM) غیرمتمرکز روی زنجیره Cardano Partnerchain همکاری کند.

هاسکینسون در یک توییت جالب برای سم آلتمن نوشته: «سم، الان که وقت آزاد داری، اگر به ساخت یک LLM غیرمتمرکز علاقمند هستی به من اطلاع بده. این پروژه سرگرم‌کننده‌ای در زنجیره Cardano Partnerchain خواهد بود.» 

این همکاری غیرمنتظره می‌تواند به طور بالقوه ذهن الهام‌بخش دو شخصیت تاثیرگذار در صنعت تکنولوژی را گرد هم آورد. شایان ذکر است، این دعوت به همکاری پس از اعلام OpenAI مبنی بر برکناری سم آلتمن و انتصاب میرا موراتی به عنوان مدیرعامل موقت مطرح شده. خروج آلتمن از OpenAI با بحث و جدل همراه بود و هیئت مدیره از عدم شفافیت در اقدامات او انتقاد کرده است. 

با توجه به نقش مهم آلتمن در هدایت OpenAI به سمت پیشرفت‌های جدید، به ویژه راه‌اندازی ChatGPT که به سرعت بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر را جذب کرد، این تغییر ناگهانی رهبری این شرکت، صنعت را در شوک فرو برد. 

آلتمن در پاسخ به اخراج خود احساساتی متفاوت و غیرعادی را ابراز کرد. او با طنز این کار هیئت مدیره را به «خواندن سرود مرگ خودشان در حالی که هنوز زنده هستند» تشبیه کرد و به پیامدهای قانونی احتمالی در صورت ابراز نارضایتی او از تصمیم هیئت مدیره اشاره کرد. 

کاردانو و پشتکار آن در ابتکار و خلاقیت

کاردانو، یک بلاکچین که به دلیل تعهد خود به توسعه فناوری قوی و برنامه‌های غیرمتمرکز شناخته شده است، در فضای کریپتو  بسیار تاثیرگذار بوده. دعوت چارلز هاسکینسون از سم آلتمن گواهی بر اشتیاق و پشتکار کاردانو برای پیشرفت مرزهای ابتکار در بخش فناوری است. 

پیشنهاد هاسکینسون برای ساخت یک مدل زبان بزرگ (LLM) غیرمتمرکز با خط مشی کاردانو برای ایجاد راهکارهای پایدار و مقیاس‌پذیر حتی در زمینه با هوش مصنوعی همسو است.

ساخت یک LLM غیرمتمرکز نشان دهنده یک الگوی تغییر در نحوه توسعه و استفاده از هوش مصنوعی (AI) است. با استفاده از فناوری بلاکچین، چنین مدل LLM غیرمتمرکز می‌تواند امنیت، شفافیت و قابلیت دسترسی را افزایش دهد. علاوه بر این، همکاری بالقوه بین کاردانو و آلتمن می‌تواند منجر به ایجاد یک پلتفرم پیشگامانه شود که فراتر از مدل‌های هوش مصنوعی متمرکز مرسوم است.

با این حال، تعهد آلتمن به پلتفرم Worldcoin ممکن است پس از خروج او از OpenAI تشدید شود و بیشتر به سمت رسیدگی به چالش‌های مقرراتی برود که این استارتاپ با آن مواجه است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا