اخبار بلاک‌چین

تکامل DYDX از زمان راه‌اندازی تا به امروز

DYDX تبدیل به نیروگاه بلاکچین لایه ۱ dydx شده است که امکان حاکمیت غیرمتمرکز در شبکه را فراهم می‌کند.

 

DYDX، توکن اصلی dydX chain، پس از شش ماه از زمان راه‌اندازی خود، از یک توکن صرفاً حاکمیتی، تبدیل به یک دارایی پویا و جامع شده است و به کاربران اجازه می‌دهد که توکن‌های خود را برای پاداش به اشتراک بگذارند.

تایم لاین راه‌اندازی DYDX

DYDX، در اکتبر ۲۰۲۳ و در کنار chain dYdX راه‌اندازی شد. پیش از آن، بنیاد dYdX، توکن DYDX را (که اکنون ethDYDX نامیده می‎شود) در آگوست ۲۰۲۱ راه‌اندازی کرده بود. ethDYDX، بعنوان یک توکن حاکمیتی برای پروتکل لایه ۲ مبتنی بر اتریوم dYdX v3 عمل می‌کند.

در سپتامبر ۲۰۲۳، جامعه dYdX به پذیرش DYDX، بعنوان توکن اصلی chain dYdX رأی داد. برای این منظور، یک قرارداد هوشمند wethDYDX تعیین شد تا بعنوان پُلی برای دارندگان توکن عمل کند تا آنها بتوانند ethDYDX خود را به DYDX تبدیل کنند.

در زمان نگارش این خبر، بیش از ۷۵ درصد از کل ethDYDX به DYDX تبدیل شده و به chain dYdX پیوسته است. با وجود ۲۵ درصد باقی مانده، عرضه در گردش ethDYDX، اکنون در حدود ۲۴۷ میلیون است.

استیکینگ DYDX

chain dYdX، با مکانیزم استکینگ طراحی شده است و ۱۰۰ درصد هزینه‌های پروتکل که عمدتاً در دایره USDC پرداخت می‌شود را بین سهامداران توزیع می‌کند.

«این مکانیزم نه تنها به تقویت امنیت کمک می‌کند، بلکه فواید کاربردی مختلفی را در اختیار استیکرها می‌گذارد. خصوصا اینکه آنها می‌توانند USDC استکینگ خود را در ارزهای دیجیتال یا سایر دارایی‌ها، مجدداً سرمایه‌گذاری کنند یا از آن، بعنوان وثیقه‌ای برای ترید در chain dYdX استفاده کنند.»

بیش از ۱۸۹۰۰ نفر از سهامداران DYDX، جوایزی دریافت می‌کنند که تاکنون ۲۰ میلیون دلار پرداخت شده است. حدود ۱۴۹ میلیون DYDX که ۱۴/۹ درصد از عرضه کل را شامل می‌شوند، با بازده سالانه ۱۸ درصدی، بعنوان شاخص‌های فعال در chain dYdX استیک شده‌اند.

در اوایل این ماه، جامعه dYdX، پیشنهادی را برای لیکویید استیکینگ ۲۰ میلیون DYDX تصویب کرد تا احتمال حملات مخرب کاهش یابد، امنیت شبکه رو به بهبود رود و عملیات اعتبارسنجی، غیرمتمرکز شود. پاداش‌های حاصل از لیکویید استیکینگ، به‌طور خودکار با USDC کامپاند، تبدیل به DYDX و سپس، دوباره برای تولید بازده اضافی، استیک می‌شود.

chain dYdX، در حال حاضر بیش از ۱۲۰ میلیارد دلار حجم معاملات تجمعی دارد و دارایی‌های استکینگ در حال افزایش است. اعضای این جامعه همچنین، ۵۵ پیشنهاد حاکمیتی را آغاز کرده‌اند که نشان‌دهنده مشارکت فعال در فرآیند تصمیم‌گیری شبکه است.

در همین حال، DYDX، دارای عرضه کل ۱ میلیارد توکن، عرضه در گردش ۵۰۱ میلیون و برنامه توزیع توکن پنج ساله است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا