اخبار ایراناخبار بین الملل

عربستان سعودی، ایران و ۳ کشور دیگر به بریکس پیوستند

آرژانتین دعوت بریکس را رد کرد!

 

گروه بریکس، پس از اجلاس سران بریکس در سال ۲۰۲۳ در ژوهانسبورگ، از اعضای جدید از جمله عربستان سعودی، ایران و مصر استقبال کرده است. مصر، اتیوپی، ایران، عربستان سعودی و امارات تمایل خود را برای پیوستن به این گروه تایید کرده‌اند.

هرچند، آرژانتین به دلیل تغییر اخیر در مدیریت این کشور، این دعوت را رد کرد. رئیس جمهور خاویر مایلی این دعوت را رد کرد زیرا متعهد شده بود که بانک مرکزی آرژانتین را تعطیل کند و پا به عرصه اقتصاد دلاری بگذارد.

او این کار را به خاطر تحقق وعده انتخاباتی خود برای کاهش حداقل ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی قبل از اواسط سال ۲۰۲۵ انجام داد.

گروه بریکس قصد دارد تسلط دلار آمریکا را به عنوان ارز ذخیره جهانی از بین ببرد. این گروه با کشورهای مشترک المنافع همکاری می‌کند و قصد دارد با همکاری با کشورهای نفت خیز مانند عربستان سعودی تسلط بیشتری روی شرایط اقتصادی جهانی داشته باشد. در این میان، تجارت بین الملل بین چندین کشور بریکس آغاز شده است، به این صورت که امارات و هند در سال گذشته نحوه پرداخت خود را تغییر دادند و روپیه را جایگزین دلار در معاملات نفت خام کردند. مایلی

از طرفی، عقب نشینی مایلی از پیوستن به بریکس مشهود است، زیرا او طرفدار آمریکاست در حالی که سایر کشورهای عضو این اتحاد طرفدار آمریکا نیستند. برنامه دلارزدایی گروه BRICS در حال آشکار شدن است و کشورهای بیشتری به طور بالقوه آستانه های اقتصادی بیشتری را کنترل می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا