خبر فوری

ایردراپ PYTH بالاخره آغاز شد!

آنچه باید درباره شبکه Pyth و ایردراپ آن بدانید.

شبکه Pyth چیست؟ 

شبکه Pyth یک سرویس اوراکل با تمرکز بر سرعت است و هدف آن به چالش کشیدن بلاکچین چین لینک (Chainlink) به‌عنوان منبع داده برای امور مالی بلاکچین است. ایردراپ نمادین شبکه Pyth، یک شرکت اوراکل بلاکچین که با چین لینک رقابت می‌کند، باعث شده نبرد طولانی مدت بین این دو شرکت برای تطبیق زیرساخت‌های ارز دیجیتال با نیازهای مالی سنتی برجسته شود. جی پی مورگان و ویزا آخرین شرکت‌های امور مالی سنتی یا TradFi هستند که فناوری بلاکچین را در سیستم‌های خود ادغام کرده‌اند. 

سرویس‌های اوراکل مانند چین لینک (LINK) نقش کلیدی در پیشروی این ادغام بین امور مالی قدیم و جدید بازی کرده‌اند و به بلاک‌چین‌ها اجازه می‌دهند تا اطلاعات (فیدها یا feeds) را از صرافی‌های ارز دیجیتال و دیگر منابع داده‌ها مخصوصاً اطلاعات قیمت‌ها دریافت کنند. 

بنابراین اوراکل‌ها (Oracles) مانند پلی برای برقراری ارتباط بین داخل و خارج بلاکچین عمل می‌کنند و اطلاعات را بین این دو منتقل می‌کنند. برای رونق پیوند امور مالی متمرکز و غیرمتمرکز، زیرساخت‌های ارزهای دیجیتال باید توسعه پیدا کنند—به این معنی که تریدرها نیاز به دسترسی به داده‌های لحظه به لحظه بازار دارند. 

شبکه Pyth نیز مانند چین لینک یک سرویس اوراکل است – پلتفرمی که داده‌ها را به بلاکچین‌ها می‌دهد. اما فیدهای «داده‌های فوری» متمرکز بر بازار Pyth به طور قابل توجهی سریعتر از چین لینک هستند، چیزی که قرار است این سرویس را برای استفاده در امور مالی خاص تنظیم کند. 

پروژه Pyth در ابتدا برای بلاکچین سولانا (SOL) طراحی شد و بعداً بر اساس تکنولوژی سولانا زنجیره خود یعنی Pythnet را ساخت، این پروژه در وبسایت خود ادعا می کند که فیدهای داده خود را در فواصل زمانی ۳۰۰-۴۰۰ میلی ثانیه به روز می‌کند. در مقابل، نرخ رفرش اطلاعات چین لینک می‌تواند از چند دقیقه تا چند ساعت متغیر باشد. 

سرعت نسبتاً آهسته چین لینک مربوط به تکیه بر کنسرسیوم‌های «غیرمتمرکز» متشکل از ارائه دهندگان داده شخص ثالث و شبکه‌ای از اپراتورهای نود برای گزارش دادن اطلاعات می‌شود. فیدهای قیمت چین لینک در بازه‌های زمانی تعیین شده یا به صورت پویا در پاسخ به نوسانات بازار به روز می شوند؛ البته ممکن است به زودی با آپدیت‌های جدید، این کار سرعت گیرد. 

در مقابل، Pyth منبع داده‌ها را مستقیماً از موسسات مالی شخص اول—اعم از موسسات مالی سنتی و ارز دیجیتال—مانند جین استریت و بایننس می‌آورد. به نظر می‌رسد این سیستم مبتنی بر مؤسسات، تاحدودی «متمرکز» باشد اما بهبودهای چشمگیری در سرعت به همراه دارد و نسبت به رقیبان خود چندین مرتبه سریع‌تر است. 

با توجه به اطلاعات وبسایت Pyth، شبکه Pythnet همچنین قیمت‌های خود را از منابع متعدد جمع‌آوری می‌کند. این شبکه برای اطمینان از گزارش دقیق اعداد و ارقام خود، بر روش‌های مختلف تئوری بازی (Game Theory) و رمزنگاری تکیه می‌کند. 

به عنوان مثال، سرویس «پل» که Pyth از آن برای انتقال داده‌ها به بلاکچین‌ها استفاده می‌کند، به‌طور خودکار بررسی‌های خاصی را قبل از گزارش اعداد به بلاکچین‌ها انجام می‌دهد. در حالی که این سرویس‌های اعتبارسنجی می‌توانند به محافظت از اعداد و ارقام Pyth در برابر دستکاری کمک کنند، اما اگر چندین منبع اعداد نادرست را گزارش کنند، سیستم همچنان می‌تواند خطر خطاهای اندازه‌گیری را داشته باشد. 

ایردراپ PYTH 

شبکه Pyth این هفته ایردراپ توکن PYTH خود را آغاز کرد که بسیاری منتظر آن بودند. این ارز دیجیتال جدید برای رای دادن در سیستم حاکمیت پروتکل استفاده خواهد شد، به این معنی که توکن‌های PYTH می‌توانند توسط کاربرانی که می‌خواهدن در نحوه توسعه شبکه دست داشته باشند استیک شوند.

این توکن که مقدار عرضه آن به حدود ۹۰ هزار کیف پول کریپتو که قبلاً با این پروتکل تعامل داشته‌اند توزیع می‌شود، در حال حاضر با قیمت ۰/۳۳ دلار معامله می‌شود که از رقم ۰/۵۱ دلار کاهش یافته است. پروتکل‌ها اغلب از ایدراپ‌ها برای راه‌اندازی بازار برای یک توکن جدید و جلب توجه و جذب کاربران استفاده می‌کنند. 

طبق داده‌های DefiLlama، شبکه Pyth در حال حاضر با ۱/۵ میلیارد دلار ارزش کل قفل شده (TVS) چهارمین پروژه بزرگ اوراکل است. Chainlink دارای ارزش کل استیک شده ۱۴/۷ میلیارد دلاری است و پس از آن WINkLink با 7.74 میلیارد دلار و در رتبه سوم Chronicle با ۶/۷۲ میلیارد دلار قرار دارند. اما از نظر شبکه‌های ارائه شده، Pyth با امتیاز ۱۲۰ در رتبه دوم قرار دارد، درست پس از جین لینک با امتیاز ۳۶۱.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا