تکنولوژی و نوآوری

آیا هوش مصنوعی می‌تواند با کمک بلاک چین زندگی روزمره را متحول کند؟

بررسی تأثیر و اهمیت بلاک چین و هوش مصنوعی در زندگی و کسب‌وکار

 

ترکیب بلاک چین با هوش مصنوعی، دو مورد از بزرگترین نوآوری‌های حال حاضر، مزایای بی‌شماری را برای مصرف‌کنندگان و کسب‌وکارها به ارمغان می‌آورد.

هوش مصنوعی و فناوری بلاک چین را می‌توان دو مورد از بزرگترین محرک‌های نوآوری در دهه گذشته دانست که در حال حاضر بر بخش‌های مختلفی از جمله بخش‌های مالی و مدیریت زنجیره تامین تأثیر گذاشته‌اند. بنابراین، منطقی است که ترکیب این دو فناوری می‌تواند احتمالات بیشتری را فراهم کند.

در حالی که استفاده از هوش مصنوعی در صنعت کریپتو هنوز نسبتاً جدید است، پتانسیل امیدوارکننده‌ای برای رشد بیشتر نشان می‌دهد، چرا که پیش‌بینی می‌شود ارزش بازار هوش مصنوعی بلاک چین تا سال ۲۰۳۰ به ۹۸۰ میلیون دلار برسد.

از این رو، در این مقاله کاربردهای احتمالی هوش مصنوعی در بلاک چین و چگونگی تقویت صنعت کریپتو و پذیرش آن در جریان اصلی مالی را بررسی می‌کنیم.

افزایش امنیت سایبری و کشف تقلب

یکی از زمینه‌هایی که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند برای مردم مفید باشد، امنیت تراکنش‌های بلاک چین است که سیستم‌های پرداخت انعطاف‌پذیرتری ایجاد می‌کند. در مرحله اول، الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند برای تجزیه و تحلیل الگوهای تراکنش و داده‌ها مورد استفاده قرار بگیرند، که امکان شناسایی و جلوگیری از تراکنش‌های جعلی در بلاک چین را قبل از وقوع فراهم می‌کند.

ثانیاً، هوش مصنوعی می‌تواند از الگوریتم‌های یادگیری ماشینی برای تقویت جنبه حریم خصوصی تراکنش‌ها استفاده کند. در حقیقت، هوش مصنوعی می‌تواند حجم زیادی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کند و الگوهایی را شناسایی کند که ممکن است نشان‌دهنده تلاش برای سرقت اطلاعات یا دسترسی غیرمجاز به حساب کاربر باشد. این امر به کارگیری اقدامات امنیتی پیشگیرانه را برای مشاغل آسان‌تر می‌کند، چرا که افراد در این مشاغل می‌توانند هشدارهای خودکار را برای فعالیت‌های مشکوک فعال کرده و هم‌زمان از داده‌های حساس محافظت کنند.

نمونه‌هایی از پروژه‌هایی وجود دارد که چنین ابزار هوش مصنوعی را پیاده‌سازی کرده‌اند. پلتفرم ردیابی Scorechain هوش مصنوعی را برای بهبود نرم‌افزار نظارت بر تراکنش‌های ضد پولشویی خود و اجرای اقدامات پیش‌بینی کلاهبرداری به کار گرفته است. نمونه اخیر دیگر CipherTrace، پروژه شعبه امنیتی بلاک چین Mastercard است که هوش مصنوعی را در پلتفرم خود برای مهار داده‌های آنچین و ارزیابی ریسک تریدرهای ارز دیجیتال بر اساس میزان فعالیت‌هایشان به کار گرفت.

به طور خلاصه، با گنجاندن الگوریتم‌های هوش مصنوعی در فناوری بلاک چین، سازمان‌ها می‌توانند اکوسیستم قابل اعتمادتری برای انجام عملیات خود ایجاد کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها و کارایی در مدیریت داده‌ها

هوش مصنوعی می‌تواند به شرکت‌ها در جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل حجم وسیعی از داده‌ها کمک کند. بخش عمده‌ای از اداره هر کسب‌وکاری دسترسی به اطلاعات مرتبط و دقت آن است. در این راستا، بلاک چین ابزار بسیار کارآمدی است، زیرا امکان دسترسی سریع به اطلاعات جدید، کاملاً شفاف و غیرقابل تغییر را فراهم می‌کند.

استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند با افزایش فرآیند تجزیه و تحلیل داده‌ها به این مزیت اضافه کند. الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند هم‌زمان حجم زیادی از داده‌ها را از شبکه‌های بلاک چین پردازش کنند، الگوهایی را که تحلیلگران انسانی ممکن است از دست بدهند شناسایی کنند و رویکردهایی را برای پشتیبانی از عملیات تریدینگ ایجاد کنند. همه اینها با سرعت زیادی انجام می ‌شود، زیرا بسیاری از فرآیندهای دستی وقت‌گیر خودکار می‌شوند و همین امر کارایی عملیاتی را بهبود می‌بخشد.

علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند جنبه‌هایی از اداره یک کسب‌وکار مانند مدیریت زنجیره تامین و تراکنش‌های مالی را ساده‌تر کند. هوش مصنوعی می‌تواند فرآیندهای مالی روی بلاک چین، مانند پردازش صورت‌حساب و پرداخت را خودکار کند، نیاز به واسطه‌ها را از بین ببرد و کارایی را بهبود ببخشد. همچنین می‌تواند به ردیابی محصولات روی بلاک چین و اطمینان از صحت و شفافیت کمک کند، زیرا همه اعضای شبکه می‌توانند اطلاعات مشابهی را ببینند.

در سال ۲۰۲۰، IBM یک پلتفرم مبتنی بر بلاک چین را برای ردیابی لجستیک تولید مواد غذایی و زنجیره تامین راه‌اندازی کرد و بسیاری از تولیدکنندگان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان اروپایی را که همگی اطلاعات ردیابی و حسابداری را به اشتراک گذاشتند، به این پروژه پیوستند. این نمونه مثال خوبی است که این فناوری تا چه اندازه می‌تواند به بهبود شیوه‌های تجاری، کاهش هزینه‌های عملیاتی، بهبود کارایی و تضمین کیفیت کالاها و خدمات مهم برای زندگی روزمره به کار برود.

تقویت DeFi

تلاقی هوش مصنوعی و بلاک چین می‌تواند در تقویت امور مالی غیرمتمرکز و Web3 مورد استفاده قرار بگیرد و امکان ایجاد بازارهای غیرمتمرکز را بهبود ببخشد.

بسیاری از مزایای بلاک چین حول محور استفاده از قراردادهای هوشمند است که به خودکارسازی فرآیندها کمک می‌کند و نیاز به واسطه‌ها را از بین می‌برد. با این حال، ایجاد قراردادهای هوشمند می‌تواند پیچیده و زمان‌بر باشد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی مانند ChatGPT از پردازش زبان طبیعی استفاده می‌کنند که می‌تواند این فرآیند را با اجازه دادن به توسعه‌دهندگان برای نوشتن قراردادهای هوشمند با استفاده از زبان ساده، راحت‌تر کند. این موضوع می‌تواند به کاهش احتمال خطا، بهبود کارایی کدنویسی و کاهش موانع ورود برای توسعه‌دهندگان جدید کمک کند و ایجاد برنامه‌های غیرمتمرکز را آسان‌تر کند.

فراتر از آن، هوش مصنوعی می‌تواند در بهینه‌سازی تجربه کاربر در بازارهای Web3 مورد استفاده قرار بگیرد. با ردیابی الگوهای جست‌وجوی کاربر، هوش مصنوعی می‌تواند توصیه‌های شخصی‌سازی شده خریداران و فروشندگان را مطابقت دهد. چت‌بات‌ها و دستیاران مجازی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند خدمات مشتریان را بهبود ببخشند و تراکنش‌ها را تسهیل کنند، در حالی که فناوری بلاک چین می‌تواند از اصالت کالاها اطمینان حاصل کند.

از سوی دیگر، موضوع توانایی هوش مصنوعی در تجزیه و تحلیل حجم بالای داده‌ها مطرح می‌شود که به آن امکان می‌دهد روندها را شناسایی کند، الگوهای تقاضا و عرضه را پیش‌بینی کند و تصمیم‌گیری‌های بهتری را برای کاربران و اپراتورهای بازارهای Web3 فراهم کند.

ما در حال حاضر شاهد نمونه‌هایی از ادغام هوش مصنوعی به این روش هستیم که یکی از جدیدترین نمونه‌های آن، غول فرانسوی کالاهای لوکس Kering است. در اوایل سال جاری، این شرکت بازار جدیدی را معرفی کرد که هر دو عنصر هوش مصنوعی و کریپتو را ترکیب می‌کند. این پلتفرم نه تنها خدمات یک چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی را ارائه می‌دهد، بلکه به خریداران در جست‌وجوی انتخاب آن کمک می‌کند. به این ترتیب، مشتریان می‌توانند کیف پول‌های رمزارز خود را به هم متصل کرده و با استفاده از ارز دیجیتال اتریوم اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنند.

هم‌افزایی کریپتو با هوش مصنوعی

در حالی که پیاده‌سازی هوش مصنوعی در صنعت کریپتو هنوز در مراحل اولیه خودش است، می‌بینیم که هیچ کمبودی در تحقق این هم‌افزایی وجود ندارد. در DeFi و Web3 به تنهایی، هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که جنبه‌های مختلف بازار را به میزان قابل توجهی بهبود ببخشد و آن را برای کاربران جدید جذاب‌تر کند.

فراتر از آن، اگر سازمان‌های سنتی به معادله اضافه شوند، اتحاد هوش مصنوعی و بلاک چین این پتانسیل را دارد که شیوه‌های تجاری، بهبود کارایی، تجربه کاربر و تصمیم‌گیری را بهبود ببخشد. در ماه‌ها و سال‌های آینده، بدون شک شاهد توسعه بیشتر پیوند بین این دو فناوری خواهیم بود و باید منتظر باشیم و ببینیم چه نتیجه‌ای از آن حاصل خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا