اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

قوانین جدید اتحادیه اروپا برای مقابله با نگرانی‌های موجود درباره ربات ChatGPT

رئیس صنعت اتحادیه اروپا اعلام کرد که قوانین جدید در مورد هوش مصنوعی (AI)، نگرانی‌های مربوط به محبوبیت و رشد ربات چت جی پی تی ChatGPT را برطرف می‌کند و در جهت جلب اعتماد افراد به این فناوری تنظیم می‌شود.

تیری برتون، کمیسر اتحادیه اروپا در بازار داخلی گفت که نگرانی‌های ناشی از محبوبیت ربات ChatGPT بر نیاز فوری به وضع قوانین در فضای هوش مصنوعی تاکید دارد. او سال گذشته چنین مقرراتی را در تلاش برای تعیین استاندارد جهانی برای این فناوری که در گوشی‌های هوشمند، خودروهای خودران، خرید آنلاین و کارخانه‌ها استفاده می‌شود، پیشنهاد کرده بود. این مقررات هم اکنون در بروکسل در دست بررسی است.

براساس پیش‌نویش قوانین اتحادیه اروپا، ربات ChatGPT به‌عنوان یک سیستم هوش مصنوعی همه‌کاره مورد استفاده قرار می‌گیرد که می‌تواند برای اهداف مختلف، از جمله استخدام نیرو در شرکت‌ها به کار گرفته شود. هدف برتون از تأکید بر وضع این مقررات این است که اوپن ای آی (OpenAI)، شرکت سازنده ربات ChatGPT و سایر توسعه‌دهندگان سیستم‌های هوش مصنوعی با قانون‌گذاران همکاری کنند تا محصولاتشان را با تابعیت از مقررات جدید در اختیار مصرف‌کنندگان قرار بدهند.

با این حال، شرکت‌های فعال در حوزه توسعه هوش مصنوعی، از قرارگرفتن نام فناوری خود در گروه هوش مصنوعی «پرریسک» ابراز نگرانی کرده‌اند. آنها بر این باورند که قرار گرفتن این شرکت‌ها در این دسته‌بندی، برای محصولات آن‌ها سخت‌گیری‌های قانونی بیشتر و هزینه‌های بالاتر را به دنبال دارد.

نظرات برتون در بحبوحه نگرانی فزاینده در مورد چت بات توسعه یافته توسط OpenAI بیان شد. این شرکت با حمایت مایکروسافت، ربات ChatGPT را در اواخر نوامبر ۲۰۲۲ به صورت رایگان در دسترس عموم قرار داد.

ربات ChatGPT می‌تواند در پاسخ به درخواست‌ها مقاله، جوک و حتی شعر تولید کند. 

براساس پژوهش شرکت خدمات مالی و بانکداری UBS این چت بات در سریع‌ترین زمان ممکن به برنامه محبوب کاربران در اینترنت در طول تاریخ تبدیل شده است.

برتون گفت هوش مصنوعی می‌تواند فرصت‌های بی‌نظیری را برای کسب‌وکارها و افراد ارائه دهد، اما به همان اندازه می‌تواند خطرآفرین باشد.

او در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «برای همین است که ما به یک چارچوب قانونی محکم نیاز داریم تا از هوش مصنوعی قابل اعتماد بر اساس داده‌هایی با کیفیت بالا اطمینان حاصل کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا