اخباراخبار بلاک‌چیناخبار بین الملل

برنامه‌هایی برای شهر هوشمند دبی و نقش چشمگیر ارزهای دیجیتال

بررسی اکوسیستم ارزهای دیجیتال در دبی و فناوری بلاک چین

دبی از دیرباز به عنوان نمادی از پیشرفت و نوآوری در چشم‌انداز فناوری جهانی در نظر گرفته شده است. زیرساخت شهر هوشمند با رویکرد جاه‌طلبانه و با هدف استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای ایجاد یک محیط شهری پایدار، کارآمد و کاربرپسند بنا نهاده شده است. در این راستا، یکی از مولفه‌های حیاتی این چشم‌انداز، ادغام بلاک چین و ارزهای دیجیتال در چارچوب تکنولوژیکی فعلی شهر است.

گزارش اخیر حاکی از آن است که دبی دومین شهر آماده (پس از لندن) در جهان برای استقبال از ارزهای دیجیتال است، اما  در این رتبه‌بندی بالاتر از سایر مراکز فناوری مانند نیویورک، سنگاپور، لس آنجلس، زوگ، هنگ کنگ و پاریس قرار گرفته است. این منطقه تا به امروز بیش از ۷۷۲ شرکت مرتبط با رمزارز را به دلیل محیط تجاری آماده خود جذب کرده است که یکی از دلایل آن مالیات کم است.

اکوسیستم ارزهای دیجیتال در دبی

برای نزدیک به یک دهه، دبی تلاش‌هایی برای تثبیت خود به عنوان یک قطب جهانی در زمینه ارزهای دیجیتال و فناوری بلاک چین انجام داده است. این شهر ابتکارات متعددی را برای جذب کسب‌وکارهای کریپتو به خرج داده است، از جمله مرکز کریپتوی DMCC، که خدماتی همچون پشتیبانی و منابعی را برای کارآفرینان و استارت‌آپ‌های این حوزه فراهم می‌کند. اخیراً این کشور با شرکت سرمایه‌گذاری web3 Digital Wave Finance (DWF) Labs همکاری کرده است تا یک پلتفرم جدید رشد ۵ میلیون دلاری را برای مشاغل بلاک چین ارائه دهد.

علاوه بر این، ایجاد سازمان تنظیم دارایی‌های مجازی (VARA) یک چارچوب نظارتی قوی و واضح برای دارایی‌های دیجیتال ایجاد کرده است که کمک کرده تا بسیاری از عوامل اصلی دنیای ارزهای دیجیتال را برای راه‌اندازی فروشگاه در این شهر جذب کند.

به طور ویژه، یکی از شرکت‌هایی که در اکوسیستم ارزهای دیجیتال کشور پیشرفت‌های چشمگیری داشته است، MaskEX، یک پلتفرم صرافی و کیف پول کانادایی است. این شرکت که مقر آن در دبی است، مجموعه جامعی از خدمات مالی، از جمله کیف پول آنلاین و گزینه‌های معاملاتی مانند معاملات رونویس (کپی تریدینگ)، معاملات اسپات، معاملات مارجین، USDT-M، معاملات COIN-M، استیکینگ، دسترسی به خدمات مالی غیرمتمرکز (DeFi) و استخراج ابری را ارائه می‌دهد.

پلتفرم MaskEX با بیش از ۲۰۰ جفت تجاری، حریم خصوصی و امنیت را با ویژگی‌هایی همچون امکان ایجاد آدرس‌های نامحدود و احراز هویت دومرحله‌ای (2FA) در اولویت قرار داده، و در عین حال این اطمینان را می‌دهد که مطابق با قانون مجوز مالی MSB از مرکز تجزیه و تحلیل و گزارش‌های مالی کانادا خدمات ارائه می‌کند. 

پلتفرم کاربرپسند آن اپلیکیشنی را ارائه داده است که هم‌زمان نیازهای تریدرهای تازه‌کار و حرفه‌ای را برآورده کند. این اپلیکیشن از طریق هزینه‌های کم، پشتیبانی از چند زبان و یک وبلاگ اختصاصی که نظرات و به‌روزرسانی‌هایی را در مورد بخش بلاک چین و کریپتو ارائه می‌دهد، مورد استفاده کاربران قرار گرفته است.

فناوری بلاک چین و شهرهای هوشمند

چشم‌انداز شهر هوشمند دبی حول محور استفاده کارآمد از منابع و ارائه یکپارچه خدمات به ساکنان آن می‌چرخد. بلاک چین با شالوده غیرمتمرکز و توانایی فعال کردن تراکنش‌های ایمن و شفاف با این دیدگاه مطابقت دارد. دبی قبلاً ارز دیجیتال خود را به نام emCash راه‌اندازی کرده است که می‌تواند برای تراکنش‌های روزمره در داخل شهر در کنار یک برنامه همراه به نام DubaiPay استفاده شود.

علاوه بر این، چشم‌انداز شهر هوشمند دبی با پذیرش گسترده دارایی‌های دیجیتال برای تراکنش‌های روزمره، با شرکت‌های اصلی برجسته مانند خطوط هوایی امارات و سرویس تحویل خواربار محلی محبوب YallaMarket، اخیراً تصمیم خود را برای پذیرش پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال اعلام کرده‌اند.

نگاهی به آینده

همچنان که به سمت آینده‌ای قدم برمی‌داریم که توسط فناوری‌های غیرمتمرکز هدایت می‌شود، منطقی است که انتظار داشته باشیم اکوسیستم ارزهای دیجیتال دبی به شکوفایی خود ادامه دهد. 

گزارشی که در سال ۲۰۲۲ توسط Chainalysis منتشر شد، نشان می‌دهد که کاربران MENA بین ژوئیه ۲۰۲۱ و ژوئن ۲۰۲۲، ۵۶۶ میلیارد دلار ارز دیجیتال دریافت کردند که این رقم در مقایسه با ۲۷۲ میلیارد دلار ورودی ارز دیجیتال سال قبل، ۴۸ درصد افزایش یافته است.

در همین راستا، دولت اخیراً از ایجاد یک منطقه آزاد اقتصادی به نام واحه دارایی دیجیتال راس الخیمه (RAK) برای شرکت‌های دارایی دیجیتال و مجازی خبر داده است. هدف آن کمک به جذب کارآفرینان جهانی با فراهم کردن محیطی حمایتی، نوآورانه و سریع برای تطبیق، از جمله چندین سیاست مالی مترقی است.

همانطور که به سوی آینده‌ای می‌رویم که توسط نوآوری‌هایی در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین هدایت می‌شود، باید منتظر باشیم و ببینیم از اینجا به بعد اوضاع برای منطقه چگونه پیش خواهد رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا