اخبار تکنولوژی

هوش مصنوعی تا سال ۲۰۴۵ پنجاه درصد فرصت‌های شغلی را از ما می‌گیرد

تصمیم‌گیری، مدیریت، و تعامل با سهامداران تا سال ۲۰۴۵ خودکار می‌شود.

 

شرکت مشاوره مدیریت McKinsey & Co معتقد است هوش مصنوعی بزرگ‌ترین تاثیر را بر کارگران با دستمزد بالا خواهد داشت.

بر اساس گزارش جدید این شرکت، تنها در ۲۲ سال، ممکن است هوش مصنوعی مولد بتواند نیمی از فعالیت‌های کاری روزانه، از جمله وظایف مربوط به تصمیم‌گیری، مدیریت، و تعامل با سهامداران را به طور کامل خودکار کند.

گزارش شرکت مشاوره مدیریت در تاریخ ۱۴ ژوئن، که پیش‌بینی می‌کند ۷۵ درصد از خلق ارزش هوش مصنوعی مولد به فعالیت‌های مربوط به خدمات مشتریان، بازاریابی و فروش، مهندسی نرم‌افزار و همچنین موقعیت‌های تحقیق و توسعه مربوط می‌شود.

شرکت مک کینزی توضیح داد که پیش‌بینی مربوط به بازه زمانی ۲۰۳۰ تا ۲۰۶۰ شامل طیفی از نتایج–مانند نرخ پذیرش هوش مصنوعی مولد، تصمیم‌های سرمایه‌گذاری و مقررات می‌شود.

محدوده قبلی پیش‌بینی برای ۵۰ درصد از کارهایی که به صورت خودکار انجام می‌شد ۲۰۳۵ تا ۲۰۷۰ بود.

اتوماسیون هوش مصنوعی
نقطه میانی جدید که در آن اتوماسیون به رقم ۵۰ درصد خودکار کردن فعالیت‌ها می‌رسد، تا سال ۲۰۴۵ هشت سال شتاب گرفته است. منبع: McKinsey

این شرکت مشاوره گفت، با این حال، سرعت پذیرش در سراسر جهان به میزان قابل توجهی از کشوری به کشور دیگر متفاوت خواهد بود.

استفاده از اتوماسیون احتمالاً در اقتصادهای توسعه‌یافته سریع‌تر خواهد بود، جایی که دستمزدهای بالاتر فرآیند اتوماسیون را از نظر اقتصادی زودتر امکان‌پذیر می‌کند.

اتوماسیون هوش مصنوعی تا سال ۲۰۴۵ نیمی از کارها رو خودکار می‌کند.
نقاط میانی برای اتوماسیون هوش مصنوعی برای کشورهای ایالات متحده، آلمان، ژاپن، فرانسه، چین، مکزیک و هند – منبع: McKinsey

مک‌کینزی تخمین می‌زند که سیستم‌های هوش مصنوعی مولد در حال حاضر پتانسیل خودکارسازی مشاغل را دارند که تا ۶۰ الی ۷۰ درصد در زمان کارمندان صرفه‌جویی می‌شود.

نکته جالب توجه این است که این گزارش ادعا می‌کند هوش مصنوعی مولد «بزرگ‌ترین تأثیر» را بر کارگران با دستمزد بالا خواهد داشت که از درجه بالایی از «تخصص» در مهارت‌های تصمیم‌گیری، مدیریت و تعامل با سهامداران استفاده می‌کنند.

این گزارش همچنین پیش‌بینی می‌کند که بازار مولد هوش مصنوعی سالانه بین ۲/۶ تا ۴/۴ تریلیون دلار به اقتصاد جهان اضافه خواهد کرد و تا سال ۲۰۳۰ به ارزشی معادل ۱۵/۷ تریلیون دلار خواهد رسید.

این شرکت می‌گوید که این امر ارزش اقتصادی بالایی را در کنار ابزارهای غیر مولد هوش مصنوعی فراهم می‌کند:

«هوش مصنوعی مولد ۱۵ تا ۴۰ درصد به ارزش اقتصادی ۱۱ تا ۱۷/۷ تریلیون دلاری اقتصاد جهانی اضافه می‌کند.»

سیستم‌های هوش مصنوعی مولد قادر به تولید متن، تصویر، صدا و ویدئو در پاسخ به درخواست‌ها با دریافت داده‌های ورودی و یادگیری الگوهای آن هستند. چت‌جی‌پی‌تی OpenAI رایج‌ترین ابزار هوش مصنوعی مولد امروزی است.

پیش‌بینی ۱۵/۷ تریلیون دلاری مک‌کینزی تا سال ۲۰۳۰ در مقایسه با پیش‌بینی ۵ تریلیون دلاری آن برای متاورس در بازه زمانی مشابه، بیش از سه برابر افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

با این حال، رشد اخیر پلتفرم‌های هوش مصنوعی مولد نگرانی‌هایی را نیز به همراه داشته است.

سازمان ملل متحد اخیراً در ۱۲ ژوئن به نگرانی‌هایی در زمینه ابزارهای مولد هوش مصنوعی پرداخته است که اخبار و اطلاعات جعلی تولید می‌کنند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، با انتقادهایی از سوی سناتورهای ایالات متحده به دلیل انتشار ابزار هوش مصنوعی LLaMA  مواجه شد که سناتورها ادعا می‌کنند به طور بالقوه خطرناک است و احتمالاً برای وظایف جنایی از آن استفاده می‌شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا