آموزش استخراج

استخراج مونرو (Monero mining)

معرفی:

پروژه مونرو در سال 2014 شروع به کار کرده و ارز دیجیتال آن با نماد XRM شناخته میشود. یکی از دلایل اصلی محبوبیت مونرو فراهم آوردن پلتفرمی است که در آن حریم خصوصی و اطلاعات شخصی کاربران از امنیت بالایی برخوردارند. تراکنش های انجام شده در مونرو محرمانه و غیر قابل ردیابی بوده و اطلاعات فرستنده، گیرنده و مبلغ هر تراکنش ناشناس باقی میماند. کاربران باید بدانند که استخراج مونرو تنها از طریق CPU mining و GPU mining امکان پذیر است و دستگاهی برای ASIC mining برای مونرو وجود ندارد. مونرو از مکانیزم اثبات کار (PoW) استفاده میکند: به این معنی که ماینر ها برای حل محاسبات پیچیده با یکدیگر رقابت کرده و بدین طریق بلوک های جدید تایید شده و به بلاک‎چین اضافه میشوند. الگوریتم اثبات کار (PoW) که در مونرو استفاده میشود RandomX نام دارد. الگوریتم RandomX توسط اعضای انجمن مونرو طراحی شده است. این الگوریتم در برابر ASIC mining مقاوم است؛ بدین معنی که بر خلاف برخی دیگر از ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، ساخت سخت افزار مخصوصی برای استخراج مونرو غیر ممکن است.

حال چرا مونرو انتخاب کرده که سیستمی طراحی کند که استخراج XRM در آن با استفاده از ASIC امکان پذیر نباشد؟ زیرا یکی از فلسفه های اصلی مونرو از ابتدا این بوده که عموم مردم به صورت برابر شانسی مساوی برای استخراج مونرو داشته باشند؛ به همین دلیل مونرو تنها امکان استخراج بوسیله CPU و GPU را به ماینرها میدهد، که ابزارهای مقرون به صرفه تری برای مصرف کنندگان به حساب می آیند.

نحوه استخراج XRM:

ماینرها میتوانند انتخاب کنند که XRM را به صورت مستقل و انفرادی (Solo Mining) یا با استفاده از استخرها (Pool Mining) استخراج کنند. هر کدام از این روش ها مزایا و معایب خود را دارند، اما وبسایت مونرو به ماینرها پیشنهاد میکند که استخراج را به صورت انفرادی و با استفاده از نرم افزار های مونرو مانند CLI و GUI انجام دهند زیرا استخراج انفرادی بدین طریق باعث توانمند تر شدن شبکه مونرو میشود.

در اینجا میتوان معایب و مزایای این دو روش استخراج مونرو را مقایسه کرد:

استخراج انفرادی امنیت شبکه مونرو را افزایش میدهد. برای استخراج انفرادی کاربران میتوانند از کیف پول های مونرو استفاده کنند و نیازی به نرم افزارهای دیگری ندارند. از معایب آن میتوان به این مسئله اشاره کرد که هرچه ماینرها هش ریت (hash rate) پایین تری داشته باشند، زمان بیشتری طول میکشد که بلوکی برای استخراج پیدا کنند؛ در مونرو به این فرایند اصطلاحاً “لاتاری” میگویند. اگر ماینرها هش ریت پایینی داشته باشند، امکان دارد این فرایند حتی ماه ها طول بکشد. بنابراین ماینرهای انفرادی تمام پاداش استخراج یک بلوک را دریافت میکنند، اما این دریافت ها دیر به دیر اتفاق می افتند.

از مزایای شرکت در استخرهای استخراج میتوان به دریافت سود مکرر در این روش اشاره کرد. شما بر اساس مقداری که سرمایه گذاری میکنید، XMR دریافت میکنید. از طرف دیگر کاربران باید به اپراتور های این استخرها (Pool Operators) هزینه ای پرداخت کنند. برای استخراج در استخرها شما تنها میتوانید از نرم افزار های شخص ثالث استفاده کنید که امکان دارد درصد کمی از سهام شما را دریافت کنند. همچنین اگر تعداد کاربران در یک استخر بیش از حد مشخصی شود، امکان دارد این استخر شامل بیش از 50% از کل مقدار هش ریت شده که اتفاق خطرناکی است. میتوانید استخرهای استخراج مناسب برای استخراج مونرو را در سایت هایی مانند MiningPoolStats یا Monero Pool List پیدا کنید.

با اینحال وبسایت مونرو در کنار استفاده از دو کیف پول ذکر شده برای استخراج انفرادی، به کاربران پیشنهاد میدهد که اگر تمایل به استخراج در استخرها را دارند از P2Pool استفاده کنند. P2Pool ابزار جدید و هوشمندانه ای است که با آن میتوان سودهای مکرر مشارکت در استخرها را داشت و در عین حال لزوم اعتماد به استخرهای دیگر که متمرکز هستند را از بین میبرد. P2Pool یک استخر استخراج نظیر به نظیر (peer-to-peer) است که در آن ماینرها بر نودهای مونرو خود (Monero nodes) کنترل کامل دارند. ماینرهایی که در اضافه کردن قالب های بلوکی (block templates) به زنجیره P2Pool مشارکت میکنند سود دریافت کرده و هر بلوک در واقع “سهام” ماینری که آنرا پیدا کرده محسوب میشود. P2Pool غیر متمرکز است و استفاده از آن برای همه آزاد است. این استخر کیف پولی برای نگهداری سرمایه ها ندارد و سود بلوک ها سریعاً به دست ماینرها میرسد، بنابراین نیازی به اعتماد به آن نیست. همچنین پیوستن به آن شامل هزینه نمیشود.

به جز دو روس استخراج انفرادی و استخراج در استخرها، همواره گزینه Cloud Mining نیز برای استخراج مونرو وجود دارد، که نیازی به هیچگونه سخت افزار یا نرم افزار خاصی ندارد. سایت های معتبری برای کلود ماینینگ نیز وجود دارد، اما از آنجایی که کلود ماینینگ همیشه ریسک هایی داشته و وبسایت مونرو نیز هیچگونه پیشنهادی در خصوص استخراج مونرو از طریق کلود ماینینگ نمیدهد، در این مقاله نیز اشاره ی بیشتری به آن نمیشود.

سخت افزار مورد نیاز:

مونرو را میتوان هم بوسیله CPU و هم GPU استخراج کرد. با اینحال شبکه مونرو به گونه ای طراحی شده که استخراج با استفاده از سیستم های دارای CPU بسیار کارآمد تر است؛ بنابراین به جای پرداخت هزینه بیشتر برای GPU، میتوانید هزینه را صرف خرید سیستمی با CPU بسیار بهتر کنید.

نرم افزار مورد نیاز:

برای استخراج انفرادی میتوانید از دو کیف پول ذکر شده CLI و یا GUI استفاده کنید، اما این کیف پول ها تنها برای CPU طراحی شده اند. اگر تمایل دارید که با سیستم دارای GPU یا با استخرها استخراج کنید، نیاز به نرم افزار های اختصاصی دارید. نرم افزار های ماینر که از مونرو پشتیبانی میکنند XMRig و CSminer هستند.

منبع: https://www.getmonero.org/

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا