اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

دلار آمریکا در آستانه از دست دادن جایگاه خود به‌عنوان ارز ذخیره

یک اقتصاددان هشدار داده که دلار آمریکا در آستانه از دست دادن جایگاه خود به‌عنوان ارز ذخیره جهانی است.

 

یک اقتصاددان در بنیاد هریتیج در مورد فاجعه احتمالی از دست دادن جایگاه ارز ذخیره دلار آمریکا هشدار داده است. وی تاکید کرد که «دولت بایدن اقدامات زیادی برای برکناری دلار از سلطنت انجام داده است که از این منظر دشوار است که از نظر مخرب بودن این اقدامات را دسته‌بندی کنیم».

این اقتصاددان هشدار داد اقدامات دولت بایدن وضعیت ارز ذخیره دلار آمریکا را تهدید می‌کند.

J. Antoni، اقتصاددان و محقق بنیاد هریتیج، در مصاحبه ای با پایگاه خبری Daily Caller، که یکشنبه منتشر شد، زنگ خطر را در مورد فاجعه احتمالی دلار آمریکا به صدا درآورد که جایگاه خود را به‌عنوان ارز ذخیره از دست می‌دهد.

«از دست دادن این جایگاه به عنوان ارز ذخیره برای دلار آمریکا به معنای بازگشت ۷۰ سال کسری به ایالات متحده است با دلارهای موجود در داخل کشور است که برای خرید کالا و خدمات از آنها استفاده می‌شود. این یک سناریوی احتمالی برای افزایش تورم است.»

او افزود: «این موضوع همچنین به این معنی است که دیگر نمی‌توانیم تورم را به خارج از کشور صادر کنیم، بنابراین هزینه کامل تورم آینده را خودمان متقبل می‌شویم».

کاهش ارزش دلار با تورم تشدید می‌شود و اقتصاددانان آن را به سیاست‌های دولت بایدن و فدرال رزرو نسبت می‌دهند. در ماه ژوئن، اداره آمار کار فاش کرد که شاخص قیمت مصرف‌کننده (CPI) به طور سالانه ۳ درصد افزایش یافته است.

آنتونی ضمن اشاره به این موضوع که «اغراق کردن درمورد اینکه چقدر این موضوع فاجعه‌آمیز خواهد بود و چقدر سریع می‌تواند اتفاق بیفتد دشوار است» در مصاحبه خود با این نشریه گفت:

«هزینه‌های دولت بایدن، استقراض و چاپ تریلیون‌ها دلار به ما تورم بالای ۴۰ سال را داد… کاهش این‌چنینی ارزش دلار اعتماد خارجی‌ها به ثبات پول را در طول زمان متزلزل کرده است.»

یکی از ارزهایی که بسیاری انتظار دارند سلطه دلار آمریکا را به چالش بکشد، ارز پیشنهادی BRICS است. این بلوک اقتصادی شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است. خبرگزاری روسی RT اخیراً ادعا کرد که کشورهای بریکس در حال راه‌اندازی ارزی با پشتوانه طلا هستند. آنتونی اظهار کرد: «یک ارز با پشتوانه طلا تهدید واقعی برای تمام پول‌های فیات، از جمله دلار است.»

با این حال، لزلی مااسدورپ، معاون رئیس‌جمهور و مدیر مالی بانک توسعه جدید، که به بانک بریکس نیز معروف است، تاکید کرده است که بریکس برنامه‌ای فوری برای ایجاد یک ارز مشترک برای به چالش کشیدن سلطه دلار آمریکا ندارد. او تصریح کرد: «توسعه هر جایگزینی در واقع یک جاه‌طلبی میان‌مدت تا بلندمدت است. علاوه بر این، صندوق بین‌المللی پول (IMF) اعلام کرد که هیچ پیشنهاد خاصی برای ارز مشترک بریکس دریافت نکرده است.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا