اخبار ایر دراپ

چرا ایردراپ ایگن لیر بحث برانگیز است؟

پروژه جدید ایردراپ ایگن لیر (Eigenlayer) و واکنش‌های کاربران کریپتو

 

کاربران پروژه ایردراپ ایگن لیر که بسیاری از آنها قرار است با یک ایردراپ بزرگ، از یک توکن جدید ایگن پاداش بگیرند، در پاسخ به آنچه که برخی آن را وایت‌پیپر بیش از حد پیچیده و پاداش‌های نسبتاً محدود Eigen Labs نامیده‌اند، حدود ۱۵۰,۰۰۰ اتریوم (ETH) به ارزش حدود ۴۵۷ میلیون دلار را از پلتفرم خارج کرده‌اند.

Eigen Labs که اخیراً ۱۰۰ میلیون دلار از شرکت سرمایه‌گذاری Andreessen Horowitz جمع‌آوری کرده است، در مفهوم ری استیکینگ؛ یعنی توانایی استفاده مجدد از سرمایه استیک‌شده بر روی اتریوم به هدف ایمن‌سازی همزمان سایر بلاکچین‌ها، پیشگام بود. نزدیک به ۱۶ میلیارد دلار روی این پلتفرم لاک شده است که بعنوان بزرگترین نوآوری کریپتو در سال‌های اخیر شناخته می‌شود.

طبق بیانیه ایگن در روز دوشنبه، ۱۵ درصد از ۱/۶۷ میلیارد توکن اولیه EIGEN برای کامیونیتی پروژه ایگن لیر کنار گذاشته شده و در چندین «فصل» توزیع خواهد شد. کاربران اولیه‌ای که «امتیاز» جمع‌آوری کرده‌اند، ۵ درصد اول توکن‌های ذخیره شده را از طریق ایردراپ دریافت خواهند کرد (هر امتیاز معادل یک توکن است). این اتفاق، می‌تواند یک پاداش گران‌بها برای کاربرانی باشد که مدت‌هاست حامی توکن ایگن لیر هستند.

با این حال، بسیاری از طرح این پروژه ناراحت هستند. نگرانی اصلی درباره این است که توکن‌ها در ابتدا غیرقابل انتقال خواهند بود و اساساً پاداش نقدی را بی‌ارزش می کند. علاوه بر این، ۳۰٪ از توکن‌ها به سرمایه‌گذاران Eigen Labs و ۲۵٪ دیگر به «شرکت‌کنندگان اولیه» اختصاص داده می‌شود. در حالی که سرمایه‌گذاران و مشارکت‌کنندگان اولیه نیز نمی‌توانند فورا توکن‌های خود را بفروشند، زمان‌بندی واگذاری توکن‌ها در ایردراپ زمانی شروع می‌شود که آنها توکن‌ها را دریافت می‌کنند و این موضوع، سبب نگرانی درباره این موضوع می‌شود که بسیاری از توکن‌ها، پس از قابل انتقال شدن، فروخته می‌شوند.

CoinMamba، تاجر کریپتو، در پلتفرم X می‌گوید: «تیم EigenLayer و سرمایه‌گذاران، ۵۵ درصد دریافت می‌کنند اما سهامداران فقط ۵ درصد دریافت می‌کنند که حتی در ابتدا قابل انتقال نخواهد بود».

طبق گزارش The Block، طرح توزیع توکن ایگن لیر، مانند ایردراپ توکن Staknet است که در فوریه باعث جنجال شد. توکن استارک نت، یک سال قبل از اینکه برای ترید در دسترس قرار گیرد ایجاد شد که به سرمایه‌گذاران یک شروع زودهنگام در برنامه واگذاری توکن داد و به این معنی بود که آنها فقط چند هفته پس از شروع معامله، توانستند توکن‌های خود را بفروشند.

یکی دیگر از موضوعات مورد بحث این است که بسیاری از کاربران ایگن لیر از ایردراپ حذف خواهند شد. ساکنان ایالات متحده، کانادا، چین و روسیه قرار نیست توکن دریافت کنند و همچنین، ارتباط کاربرانی که از طریق VPN با سیستم تعامل داشتند نیز بسته خواهد شد. این موضوع، توجه برخی از منتقدان را به خود جلب کرد، زیرا کاربران این کشورها با اینکه از تعامل با این پلتفرم منع نمی‌شوند، از پاداش حذف می‌شوند.

پروژه ایگن لیر عنوان کرد که غیرقابل انتقال کردن توکن برای چند ماه، پلتفرم را قادر می‌سازد تا تمرکززدایی کند و نحوه استفاده از توکن را بررسی کند. این شرکت گفت: «قبل از اینکه EIGEN قابل انتقال و انشعاب شود، باید در ماه‌های آینده اهداف خاصی محقق شوند.»

در حالی که نمی‌شود نظرات منفی را نادیده گرفت، با توجه به رویکرد نامشخص کمیسیون بورس اوراق بهادار ایالات متحده (SEC) در مورد ایردراپ‌ها، نمی‌توان طرح پروژه ایردراپ ایگن لیر را مورد سرزنش قرار داد. همانطور که Jake Chervinsky، وکیل Variant Fund، در پلتفرم X اشاره کرد: SEC، به شدت از ارائه مسیری قابل اجرا برای ثبت رمزارزها خودداری کرده است و تیم ایگن را در معرض خطر قانونی قرار داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا