اخبار آلت کوین هااخبار تحلیلی

استیبل کوین‌های پیشرو بازار کدامند؟

بررسی ارزش‌گذاری استیبل کوین‌ها و پنج استیبل کوین پیشرو بازار

 

استیبل کوین‌های پیشرو بازار کدامند؟ طبق گزارش جدید S&P Global، استیبل کوین‌های Circle و MakerDAO نسبت به تتر و بایننس در چند سال گذشته ناپایدارتر بوده‌اند.

به گفته تحلیلگران S&P Global، استیبل‌کوین‌هایی که نسبت ۱:۱ با دلار آمریکا دارند، از پروسه از دست دادن نسبت خود با دلار در امان نیستند، اما برخی از آن‌ها مانند USD Coin سیرکل و دای از میکردائو، بیش از سایرین مستعد از دست دادن نسبت خود هستند.

یک مقاله تحقیقاتی در ماه سپتامبر از دکتر کریستینا پولیزو، انوپ گارگ و میگل دلاماتا، به بررسی ارزش‌گذاری استیبل کوین و بررسی پنج استیبل کوین پیشرو پرداخت: تتر (USDT)، بایننس یواس‌دی، پکسوس (USDP)، یواس‌دی کوین و دای.

تحلیل‌ها نشان می‌دهد که یواس‌دی کوین و دای در دو سال گذشته زمان زمان طولانی‌تری نسبت به تتر و BUSD زیر یک دلار قیمت داشتنه‌اند. در طولانی‌ترین و عمیق‌ترین رویداد جدایی نسبت استیبل کوین‌ها با دلار، USDC به مدت ۲۳ دقیقه و دای به مدت ۲۰ دقیقه زیر ۰/۹۰ دلار بودند.

این درحالیست که تتر تنها برای یک دقیقه به زیر ۰/۹۵ دلار سقوط کرد، در حالی که قیمت BUSD به هیچ وجه بین ژوئن ۲۰۲۱ و ژوئن ۲۰۲۳ به زیر ۰/۹۷۵ دلار نیامد.

مقایسه جدایی نسبت استیبل کوین‌ها از دلار بر اساس زمان
مقایسه جدایی نسبت استیبل کوین‌ها از دلار بر اساس زمان – منبع: S&P Global

علاوه بر این، فرکانس de-pegging برای یواس‌دی کوین و دای بسیار بالاتر از تتر و BUSD در طول دوره دوساله بود.

محققان خاطرنشان کردند که رویدادهای یک دقیقه‌ای de-peg را می‌توان به نویز نسبت داد، به خصوص برای آستانه‌های نزدیک به ۱ دلار1. رویدادهای طولانی‌تر de-peg «معنی‌دارتر» در نظر گرفته شد، اما نتایج همچنان در مقایسه تتر و یواس‌دی کوین به نفع تتر بود.

فرکانس فرآیند de-pegging استیبل کوین‌ها
فرکانس فرآیند de-pegging استیبل کوین‌ها – منبع: S&P Global

یواس‌دی کوین در مارس ۲۰۲۳ در پی ورشکستگی بانک سیلیکون ولی به ۰/۸۷ دلار کاهش یافت. سیرکل ناشر یواس‌دی کوین ۳/۳ میلیارد دلار از ۴۰ میلیارد دلار ذخایر USDC خود را در آن زمان با بانک سیلیکون ولی داشت.

میکردائو یکی از بزرگترین دارندگان استیبل کوین در آن زمان بود، با بیش از ۳/۱ میلیارد USDC ذخایری که دای را وثیقه می‌کرد که آن هم نسبت ۱:۱ خود را با دلار از دست داد.

دکتر پولیزو و همکارانش نتیجه گرفتند: «حفظ پیوند و یک مکانیسم تثبیت نیازمند حکمرانی خوب، وثیقه و ذخایر کافی در کنار نقدینگی، اعتماد بازار و البته پذیرش است».

تتر سال‌هاست که با FUD رسانه‌های اصلی دست و پنجه نرم می‌کند، اما یافته‌ها نشان می‌دهند که این استیبل کوین در همان دوره نسبت به رقیبش USDC پایدارتر بوده است.

علاوه بر این، عرضه USDT از ابتدای سال تا کنون ۲۵ درصد افزایش یافته و به ۸۳ میلیارد رسیده است که به آن سهم بازار استیبل کوین ۶۷ درصدی را می‌دهد. این تا حد زیادی به ضرر Circle بوده که شاهد کاهش ۴۱/۵ درصدی عرضه USDC و کاهش سهم بازار به ۲۱ درصد در مدت مشابه بوده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا