اخبار تحلیلی

حرکت نزولی نقره با افزایش تقاضا

نقره که به دلیل گران‌بها بودن و کاربرد صنعتی‌اش، بعنوان یک سرمایه‌گذاری دو منظوره دیده می‌شود، با چالش‌های بی‌سابقه‌ای مواجه است.

 

در سال ۲۰۲۴، نظرسنجی جهانی نقره که توسط مؤسسه World Silver Survey منتشر و توسط شرکت تحقیقاتی Metals Focus مستقر در بریتانیا انجام شد، بیانگر یک پیش‌بینی مهم است: بازار نقره، وارد پنجمین سال متوالی کمبود عرضه می‌شود که به دلیل تقاضای صنعتی بالا تشدید شده است.

امسال، کمبود نقره تقریباً دو برابر شده و به ۲۶۵ میلیون اونس می‌رسد که ناشی از نیازهای فزاینده در بخش‌های فناوری و انرژی‌های تجدیدپذیر است.

افزایش تقاضای صنعتی، به ویژه در بخش انرژی خورشیدی، شدید است. نقش نقره در تولید پانل‌های فتوولتائیک (PV)، منجر به تقاضای اضافی ۱۲۰ میلیون اونسی در سال ۲۰۱۹ شده است.

همراه با افزایش سایر ابتکارات در مسیر انرژی سبز، مانند بهبود شبکه برق و برق‌رسانی خودروها، تقاضا برای نقره نه تنها افزایش یافته است، بلکه پویایی بازار را متحول کرده است.

برعکس، عرضه دچار مشکل شده است. چالش‌هایی مانند کاهش عیار سنگ معدن، افزایش هزینه‌های عملیاتی و دشواری در تأمین، کاملا مشهود هستند. موجودی جهانی نقره در تلاش است تا با افزایش تقاضا همگام شود.

با وجود این کمبودها، تقاضای سرمایه‌گذاری برای نقره کاهش یافته است و خرید شمش و سکه فیزیکی با ۱۳ درصد کاهش، به ۲۱۲ میلیون اونس در سال جاری، کاهش یافته است.

در سال ۲۰۲۳، تقاضای کل نقره با ۷ درصد کاهش به ۱۱۹۵ Moz رسید که علت عمده آن، افزایش ۴۴ درصدی تقاضای صنعتی چین، به دلیل گسترش تولید PV است. اگرچه بازیافت نقره اندکی افزایش یافت، اما پیش‌بینی می‌شود که عرضه کلی در سال ۲۰۲۴ راکد بماند.

Metals Focus پیش‌بینی می‌کند که تولید معادن جهانی نقره، اندکی کاهش یابد که با اختلالات عملیاتی و تعطیلی معادن در کشورهای تولیدکننده مهم همراه است. با این حال، انتظار کمی پیشرفت وجود دارد، به ویژه پس از راه‌اندازی مجدد معدن Peñasquito در مکزیک و همچنین، پس از اعتصاب و توسعه احتمالی در ایالات متحده و مراکش.

تأمین جهانی نقره
تأمین جهانی نقره – منبع: Metals Focus, Bloomberg

چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در نقره و بازار

علیرغم تمام اتفاقات، تحلیلگران بازار همچنان نسبت به مسیر قیمت نقره خوش‌بین هستند.

همچنین لازم به ذکر است که مایک مک گلون، استراتژیست ارشد کالاهای بلومبرگ نیز پیش از این، یک دیدگاه صعودی را در مورد نقره به اشتراک داشت و استدلال می‌کرد که ممکن است بر اساس رفتار قبلی این دارایی، قیمت این فلز گرانبها از ۳۰ دلار در هر اونس فراتر برود.

علاوه بر این پیتر شیف، اقتصاددان، اظهار داشت که نقره بعنوان پوششی در برابر تنش‌های ژئوپلیتیکی در اوایل ماه جاری، عملکرد بهتری نسبت به بیتکوین دارد.

ادامه عدم تعادل عرضه و تقاضا، نشان‌دهنده آینده‌ای صعودی است و برخی از تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت نقره در سال‌های آینده دو یا سه برابر می شود.

این موضوع، نشان‌دهنده یک فرصت قابل توجه برای سرمایه‌گذاران و سهامداران صنعت است تا از اهمیت روزافزون نقره در فناوری‌های پایدار بهره ببرند.

تحلیل قیمت نقره

چارت یک ماهه XAGUSD
چارت یک ماهه XAGUSD – منبع: TradingView


در آوریل ۲۰۲۴، بازار نقره نوسانات قابل توجهی را نشان داد. آوریل با قیمت تقریبی ۲۵/۲۰ دلار در هر اونس آغاز شد. همچنین، رکورد قابل توجهی را در ۱۲ آوریل تجربه کرد. زمانی که قیمت‌ها به ۲۹/۸۰ دلار در هر اونس افزایش یابد، نشان‌دهنده یک حرکت صعودی قوی در این دوره است.

در سراسر ماه آوریل، شاهص قدرت نسبی عمدتاً در محدوده ۳۰ تا ۷۰ باقی ماند که نشان‌دهنده وضعیت نسبتاً متعادل بازار است.

با این حال، RSI در چند مورد از ۷۰ فراتر رفت که نشان‌دهنده شرایط خرید بیش از حد بود که با قله‌های قیمت مطابقت داشت، از جمله در ۱۲ آوریل. این شاخص همچنین، چند بار به زیر سطح ۳۰ سقوط کرد که نشان‌دهنده شرایط فروش بیش از حد، در طول عقب‌نشینی‌های گذرا بود.

در حال حاضر، با RSI حدود ۳۸، بازار به آستانه پایین‌تر نزدیک‌تر است که ممکن است نشان‌دهنده کاهش نسبت به اوج‌های قبلی و رفتار محتاطانه‌تر بازار باشد.

در حالی که بازار نقره با کمبود شدید و کاهش علاقه سرمایه‌گذاران دست و پنجه نرم می‌کند، تقاضای صنعتی قوی، به‌ویژه از بخش‌هایی که به سمت پایداری حرکت می‌کنند، کورسوی امید است.

پتانسیل بازده اقتصادی، یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در صنعت نقره است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا