اخبار بیت کویناخبار تحلیلی

۶ فاکتور مهم برای سرمایه‌گذاران کریپتو در سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳

آیا سرمایه‌گذاران کریپتو می‌توانند به ادامه روند صعودی بیتکوین امیدوار باشند؟

 

قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۳ در حال نوسان است. در حالی که وارد سه‌ماهه سوم سال می‌شویم، ۶ نکته ضروری وجود دارد که سرمایه‌گذاران کریپتو باید مدنظر قرار دهند.

قیمت بیت کوین در نیمه اول سال ۲۰۲۳ در ابتدای ژانویه دو برابر شد. آیا زمان کسب سود فرا رسیده است یا این رالی شش ماهه بیت کوین برای سه ماهه سوم هم ادامه پیدا می‌کند؟

با افزایش مداوم نرخ بهره، ضعف در بخش بانکی و نگرانی‌های سقف بدهی، سرمایه‌گذاران بیتکوین را بیش از هر زمان دیگری به عنوان دارایی امن و مستقلی می‌بینند که در مواجهه با عدم اطمینان بازار قوی و ثابت مانده است.

از زمانی که بیت کوین در ۲۲ ژوئن به ۲۹۹۰۰ دلار افزایش یافت، در کانالی محدود بین ۳۰۱۰۰ تا ۳۱۱۰۰ دلار معامله شده است. این مورد به دنبال افزایش قیمت از سطح ۲۵ هزار دلار در اواسط ژوئن است که پایین‌ترین قیمت بیتکوین از ماه مارس است.

پیش از آن، قیمت بیت کوین در یک بازه زمانی که دو ماه به طول انجامید از سطح ۳۰۳۰۰ دلار در اواسط آوریل کاهش یافت.

قیمت‌های نقدی فعلی تقریباً نزدیک به بالاترین سطح ۱۳ ماهه بیت کوین است. آیا بازار خود را برای رالی دیگری آماده می‌کند؟

شش فاکتور زیر که در قیمت بیت کوین موثر هستند، به طور کلی چشم‌انداز صعودی نسبت به سه‌ماهه سوم دارند، اما این فاکتورها ترکیبی از عوامل مختلف هستند که بیشترین تاثیر را در بازار فعلی دارند.

صندوق سرمایه‌گذاری بیت کوین ETF Fervor در وال استریت

سرمایه‌گذاران کریپتو در تلاش هستند تا کلیدهای خصوصی دارایی‌های بلاکچین را در پرتفوی خود بیاورند. حواشی پیرامون ETF در حال حاضر قیمت بیت کوین را بالاتر برده است، اما اگر درخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار واقعاً تأیید شود، جا برای افزایش قیمت وجود دارد.

بر اساس گزارش Forbes در اواخر ژوئن، کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده آمریکا قبلاً تعداد زیادی ETF بیت کوین و سایر انواع وجوه قابل معامله در مبادلات رمزارز را تأیید کرده است. اما تا کنون، این نهاد تنظیم‌کننده بازار تنها به صندوق‌هایی کمک می‌کند که معاملات آتی ارزهای دیجیتال را دنبال می‌کنند یا سهام شرکت‌هایی را که دخالت مستقیمی در کریپتو ندارند، در اختیار دارد.

در همین حال، سرمایه‌گذاران در وال استریت مشتاق به راه‌اندازی یک صندوق ETF بیت کوین اسپات هستند. بازارهای کریپتو مشتاقانه منتظر تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار هستند. به دلیل عدم اطمینان بازار در مورد مقاومت SEC در برابر ETF اسپات، تایید یکی از آنها احتمالاً باعث ارزیابی مجدد فوری قیمت بیت کوین خواهد شد.

بیت کوین دیفای، اردینالز و NFTهای بیت کوین

برخی از توسعه‌دهندگان فعال در صنعت کریپتو استاندارد BRC-20 را برای ضرب NFT در بلاک چین بیت کوین در اوایل سال جاری معرفی کردند.

در نتیجه، بیت کوین هرگز چیزی شبیه به رکورد حجم تراکنش روزانه شبکه در سه ماهه گذشته نسبت به ۱ مه ندیده است. در آن روز، کاربران قدیمی بلاک چین ساتوشی ۶۸۲۲۸۱ تراکنش را در یک دوره ۲۴ ساعته انجام دادند.

از آن زمان، تراکنش‌های روزانه سطحی از فعالیت شبکه را نشان داده است که از نیمه اول سال ۲۰۲۱ در بازار داغ ارزهای دیجیتالی آن سال شاهد آن نبوده‌ایم.

علاوه بر این، این معیار کلیدی ارزش بنیادی در حال حاضر در مسیری قرار گرفته تا رکورد دیگری را ثبت کند. در ۹ جولای، بیت کوین ۵۹۴۲۶۵ تراکنش را پردازش و تکمیل کرد.

بخش عمده‌ای از حجم معاملات شدید این فصل شامل فروش بیت کوین NFT بود. بیت کوین اردینالز بیش از نیمی از کل رکورد بیت کوین در تاریخ ۱ مه، یعنی حدود ۵۴/۶٪ را تشکیل می‌دهد.

افزایش میزان بهره در نهادها

با گذشت زمان، علاقه نهادها به ارزهای دیجیتالی، به ویژه بیت کوین و اتریوم افزایش یافته است.

برای مثال، راه‌اندازی اخیر اولین ETF بیت‌کوین فیوچرز لوریج در ۲۷ ژوئن، موجی از خرید توکن‌های بیت کوین را توسط صندوق‌ها برانگیخت.

از ۱۸ ژوئن، پیش از تایید کمیسیون بورس و اوراق بهادار برای محصول جدید در بازار فیوچرز، وجوه سرمایه‌گذاران طی ۲۱ روز ۱۹۰۸۳ بیت کوین افزایش یافت. با قیمت لحظه‌ای ۳۰۵۰۰ دلار به ازای هر ۱ بیت کوین، این مبلغ نیم میلیارد دلاری متعلق به سرمایه‌گذاران نهادی بود.

آنها در ماه ژوئیه خرید توکن‌های زنجیره‌ای را متوقف نکردند. معاملات فیوچرز بیت کوین در بورس کالای شیکاگو با ۲۸/۶ذدرصد افزایش حجم قراردادها در ژوئیه به ۳۷/۹ میلیارد دلار رسید.

حساب پریمیوم فیوچرز بیت کوین نیز برای قراردادها اخیراً در مدت یک هفته دو برابر شد و از ۳/۲ درصد در سوم جولای به ۶/۴ درصد رسید. این یک نشانه صعودی برای قیمت بیت کوین است، و علاوه بر این، به نظر می‌رسد پتانسیل بیشتری برای افزایش دارد.

این موضوع می‌تواند به معنای بازگشت باشد، چرا که حساب‌های پریمیوم فیوچرز در سال گذشته پایین آمدند، هرچند ممکن است نشان‌دهنده تقاضای سالم از سوی بازار و افزایش قیمت این کوین باشد.

فاکتورهای فاندامنتال بیت کوین

«معمولاً روند قیمت بیت کوین بعد از رویداد هاوینگ صعودی است.» اینها صحبت‌های چنگ‌پنگ ژائو، مدیرعامل باینس است.

حجم تراکنش روزانه بیت کوین، نرخ هش شبکه، و نسبت سهام به جریان در برابر قیمت، همگی در سطوح صعودی قرار دارند و با ورود به سه‌ماهه سوم روند صعودی شتاب گرفته است که نویدبخش ادامه این روند است.

در حالی که حجم تراکنش با این موارد استفاده جدید برای بیت کوین بیشتر از همیشه شده، اکثر دارندگان بیت کوین دارایی خود را هولد می‌کنند. طبق گزارش ماهانه بیتکوین ماه ژوئن Ark Invest، یک سال است که ۷۰ درصد از عرضه بیت کوین جابه‌جا نشده است.

از آنجایی که بیتکوین یک ارز اقتصادی (نه مالی) با عرضه محدود است، تنگنای اقتصاد بیت کوین با عرضه در ۱۲ ماه گذشته نشانگر قیمت‌های احتمالاً بالاتر در مبادلات ارز دیجیتال برای این دارایی دیجیتال گرانبها است.

جو نظارتی در فضای جهانی کریپتو

در فضای وال استریت معروف است که می‌گویند: «بازارها از عدم اطمینان متنفرند.»

حماسه آشکار مقررات کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده با شکایت و اجرای قانون علیه رمزارزها مطمئناً سؤالاتی را در مورد آینده این صنعت نوپا مطرح کرده است.

در همین حال، سرویس درآمد داخلی آمریکا IRS در عمل غایب است چرا که این صنعت و دارندگان رمزارز منتظر قوانین مالیاتی برای دارایی‌های دیجیتال هستند. بر اساس گزارش Politico در ۲۶ ژوئیه، «قوانین انطباق مالیاتی IRS که مدت‌ها منتظرشان بودیم دچار تاخیر شده، حتی زمانی که کمیسیون بورس و اوراق بهادار سخت‌گیری‌های خود را بر صنعت کریپتو اعمال کرد.»

حتی با وجود اینکه بیتکوین و رقبای آن به انتشار نرخ بازگشت سرمایه فراتر از آنچه که سرمایه‌گذاران در بورس به آن عادت دارند (حتی از سهام‌های پرطرفدار مانند تسلا و انویدیا) ادامه می‌دهند، موسسات به دلیل ابهامات نظارتی همچنان مردد هستند که وارد فضای بلاکچین شوند.

این کاهش قیمت ارزهای دیجیتالی در سراسر جهان شامل بیت کوین هم می‌شود. بیت کوین طبیعتا تحت تأثیر پیامدهای تنظیم‌کننده‌های قوانین در ایالات متحده و سراسر جهان می‌گیرد، اما تقریباً با رقبای خود فرق دارد.

مهم‌تر از همه، فشار SEC برای تنظیم بسیاری از توکن‌های بلاک چین به‌عنوان اوراق بهادار، به‌طور مشخص بیت‌کوین و اتر را از جایگاه اصلیشان خارج کرده است. بنابراین، تهدیدات نظارتی بر قیمت بیت کوین می‌تواند با تهدیدهای سخت‌گیرانه‌تر برای برخی از رقبای این کوین متعادل شود.

عوامل مالی کلان جهانی

همچون نگرانی‌های نظارتی برای بلاک چین، عوامل کلان جهانی موثر در قیمت ارزهای دیجیتالی برای بیت کوین در سه‌ماهه آینده و پس از آن، ترکیبی از پیامدها را برای این ارز دیجیتال به دنبال دارد.

توقف ماه‌ها افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا در ژوئیه، مهم‌ترین رویداد مالی سه‌ماهه قبل به شمار می‌رفت.

به نظر می‌رسید که بازارهای بیتکوین از این رویدادها استقبال کرده‌اند یا دست‌کم اصلاً به آن اهمیت نمی‌دهند، چرا که از ۲۵ هزار دلار در اواسط ژوئیه به بالای ۳۰ هزار دلار در کمتر از یک هفته افزایش قیمت را تجربه کرد.

رهایی از افزایش قیمت‌ها برای وام گرفتن در جهت سرمایه‌گذاری در مشاغل یا خرید سهام و رمزارزها، آخرین مانع برای بازارها است. درصورتی که دولت تورم را کاهش ندهد، ممکن است در اواخر سال جاری افزایش نرخ بهره بیشتری در انتظار بازارها باشد.

در همین حال، تحلیلگران پیش‌بینی‌های رکودی ایالات متحده را برای سال آینده عقب می‌اندازند و حتی در مواردی به جای رکود، کاهش رشد را پیش‌بینی کرده‌اند. در مجموع، این موضوع می‌تواند برای کل بازار خبر خوبی باشد، نه اینکه محدود به بیت کوین باشد.

هرچند طبیعیست که از اهمیت ویژه‌ای برای بیت کوین برخوردار است: یک سال است که قیمت انرژی در سراسر جهان در حال کاهش است. قیمت نفت در سال گذشته به ۱۲۱ دلار در هر بشکه رسید. این ماه، قیمت نفت در ۱۰ جولای روی ۷۳ دلار بسته شد.

با توجه به اهمیت برق برای بلاک چین اثبات کار بیت کوین، به عنوان یکی از اصلی‌ترین هزینه‌های ماینرها برای ارائه خدمات شبکه، این مورد برای به تقویت روند صعودی قیمت قدیمی‌ترین ارزهای دیجیتالی کمک می‌کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا