اخبار بیت کوین

۷/۸ میلیون بیتکوین گم شده است؛ معمای ۴۸۴ میلیارد دلاری

تا به حال دارندگان بیت کوین ۷/۸ میلیون بیتکوین را گم کرده‌اند.

 

ماهیت غیر متمرکز و ایمن بیتکوین نتوانست جلوی گم شدن ۷/۸ میلیون بیت‌کوین، معادل ۴۸۴/۰۶ میلیارد دلار را بگیرد و این ویژگی سپر بلای بیتکوین نشد. کلیدهای خصوصی فراموش شده، سخت‌افزار از بین رفته و تمامی شرایط ناگوار دست به دست هم دادند و تعداد زیادی بیت کوین برای همیشه از دسترس خارج شد. 

افزایش بیتکوین های از دست رفته با رشد سریع صنعت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ مطابقت دارد و سرمایه‌گذاران اولیه نمی‌توانند دارایی‌های به دست آمده را در زمانی که ارزش بیتکوین حداقل بود، پیدا کنند.

بیتکوین های گم‌شده کجا می‌روند؟

بیتکوین های گمشده به ارزهای دیجیتالی اشاره دارد که دارندگان دیگر نمی‌توانند به آنها دسترسی پیدا کنند. بیتکوین، مانند سایر ارزهای دیجیتالی، در انواع کیف پول از جمله نرم‌افزار و سخت‌افزار، حضانتی و غیر حضانتی ذخیره می‌شود. صرف نظر از نوع کیف پول، همیشه خطر از دست دادن دسترسی به بیتکوین وجود دارد.

بیتکوین های گم‌شده غیرقابل برگشت هستند. در حالی که جابجایی موقت امکان پذیر است، مانند انتقال وجوه به کیف پول اشتباه، از دست دادن کامل دسترسی، بیتکوین را به طور دائم غیرقابل دسترسی می‌کند.

افزایش بیتکوین های گم‌شده همزمان با رشد سریع صنعت کریپتو در سال ۲۰۲۱ بود. بسیاری از سرمایه‌گذاران اولیه که بیتکوین را با قیمت پایین خریدند، قادر نبودند دارایی خود را مکان‌یابی کنند. این پدیده میزان چشمگیر بیتکوین گم‌شده را در طول این سال‌ها نشان می‌دهد.

بیتکوین ها چگونه گم می‌شوند؟

عوامل مختلفی وجود دارد که به گم‌شدن بیتکوین ها کمک می‌کند:

  • کیف پول های غیرقابل دسترس: برخی از دریاف‌کنندگان و ماینرهای اولیه بیتکوین خود را در کیف پول هایی که اکنون به دلیل گذرواژه‌های از دست رفته ، خرابی سخت افزار یا دلایل دیگر غیرقابل دسترس هستند، ذخیره می‌کردند. از دست دادن seed phrase به‌عنوان یکی از عوامل اصلی از دسترس خارج شدن کیف پول شناخته می‌شود.
  • کلیدهای خصوصی فراموش‌شده: از دست دادن دسترسی به کلید خصوصی مرتبط با آدرس کیف پول بیتکوین، دارایی بیت کوین افراد را غیرقابل برگشت می‌کند.
  • سهل‌انگاری: با گذشت سالها، بسیاری از مردم به طور تصادفی کیف پول خود را حذف کرده یا هاردهای قدیمی حاوی بیتکوین را دور ریخته‌اند.
  • کوین‌های سوزانده‌شده: برخی از افراد عمداً با ارسال آنها به آدرس‌هایی که دارای کلیدهای خصوصی شناخته شده هستند، در سوزاندن بیت کوین درگیر هستند و به طور موثری آنها را از گردش خارج می‌کنند.
  • گذرواژه‌های فراموش شده و خرابی سخت‌افزاری: افراد بی‌شماری به دلیل گذرواژه‌های فراموش شده یا خرابی سخت‌افزاری، دسترسی خود را به بیتکوین خود از دست داده‌اند.

ماجراهای مالباختگان بیتکوین

افرادی مانند، روندا کامپرت در سال ۲۰۱۳ شش بیتکوین با قیمت ۸۰ دلار خریداری کرد. او بخشی از دارایی خود را مصرف کرد و مابقی را فراموش کرد و دست‌نخورده باقی ماند. در سال ۲۰۱۷ که قیمت بیتکوین به ۲۰ هزار دلار رسید تلاش کرد که وارد کیف پول خود شود و بیکونی خود را نقد کند اما اطلاعات مربوط به ورود به حساب کاربری خود را فراموش کرده بود.

جیمز هولز در سال ۲۰۰۹ با استفاده از کامپیوتر گیمینگ خود ۷۵۰۰ بیتکوین استخراج کرد. متاسفانه هارد درایو خود را که حاوی دارایی بیتکوین بود دور انداخت که به قیمت امروز ده‌ها میلیون دلار ارزش داشتند.

استفن توماس که یک دولوپر نرم‌افزار است از دیگر مالباختگان بیتکوین در سال ۲۰۱۱ بیتکوین ۲۰ دلاری خرید. او در سال ۲۰۲۱ متوجه شد که والت قدیمی بیتکوینش شامل ۷۰۰۰ بیتکوین بود که ۳۲۰ میلیون دلار ارزش داشت. 

چه تعداد بیتکوین تابحال گم شده است؟

داده‌های IntoTheBlock نشان می‌دهد که تقریباً ۲۹ درصد از ۱۹ میلیون بیت کوین استخراج شده در پنج سال گذشته غیرفعال بوده‌اند. تیموتی پترسون تخمین زده که شش میلیون بیتکوین که تقریباً ۳۰ درصد از کل عرضه را تشکیل می‌دهد، به طور غیرقابل برگشتی از بین رفته و این مبلغ به ۳۷۲/۶ میلیارد دلار می‌رسد.

بیتکوین های از دست رفته
بیتکوین های از دست رفته – منبع: Glassnode

آیا امکان برگشت بیتکوین های گم‌شده وجود دارد؟

در حالی که اکثر بیتکوین‌های گم‌شده غیرقابل جبران به نظر می‌رسند، بارقه امید برای دارندگان آن وجود دارد. شرکت‌هایی با فناوری پیشرفته در بازیابی کلیدهای خصوصی گمشده، با سابقه موفقیت بالقوه برای تقریباً ۲۰ درصد کوین‌های گمشده، به ارزش ۶ میلیارد دلار، توانایی چنین کاری را دارند.

مورد Rhonda نمونه‌ای از این موضوع است، جایی که شکارچیان گنج کریپتو با موفقیت سه و نیم بیتکوین به ارزش ۱۷۵ هزار دلار را بازیابی کردند. با این حال، فرآیند بازیابی پیچیده است زیرا کلیدهای خصوصی و هارد دیسک‌های خراب چالش‌هایی را ایجاد می‌کنند. تقریبا نیمی از کیف پول‌های کرک شده خالی می‌مانند که تعادل میان امنیت و دسترسی را در چشم‌انداز ارزهای دیجیتال نشان می‌دهند.

در نتیجه، کمبود فزاینده بیتکوین اهمیت درک کوین‌های از دست رفته را برای سرمایه‌گذاران تشدید میکند. در حالی که برخی از تلاش‌ها برای بازیابی بیتکوین های گم‌شده موفقیت‌آمیز بوده‌اند، بخش قابل‌توجهی برای همیشه غیرقابل دسترس باقی می‌ماند و به ارزش رو به رشد دارایی دیجیتال در طول زمان کمک می‌کند.

نکات امنیتی

ویژگی‌های امنیتی بیتکوین در برابر دسترسی غیرمجاز محافظت می‌کند اما می‌تواند کاربران تاییدشده را نیز منع کند. از دست دادن دسترسی به کوین‌های موجود در والت شما یک چالش رایج است.

مراقب کلاهبرداری‌های کریپتو باشید که طی آن افراد کلاهبردار ادعا می‌کنند بیتکوین های گمشده را بازیابی می‌کنند. همیشه مشروعیت خدمات بازیابی را درنظر بگیرید:

  • از شرکت‌هایی که درخواست هزینه‌های پیش‌پرداخت دارند، استفاده نکنید.
  • تایید آدرس‌های فیزیکی و کانال‌های ارتباطی آنها را تأیید کنید.
  • هرگز اطلاعات حساس مانند جزئیات حساب بانکی خود را به اشتراک نگذارید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا