اخبار بیت کویناخبار تحلیلی

آیا احتمال ریزش دوباره قیمت بیت کوین وجود دارد؟

بررسی عوامل تأثیرگذار بر ریزش قیمت بیت کوین

 

بیت کوین پس از رشد سریع خود، هفته جدیدی را در موقعیتی ثابت و بالاتر از رقم ۳۰ هزار دلار آغاز می‌کند. رفتار قیمت بیت کوین پس از چندین هفته معاملات سایدوی (sideway) تا حدی به ثبات رسیده و انتظارات گاوها را برآورده می‌کند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا این روند ادامه دارد یا باید منتظر ریزش قیمت بیت کوین باشیم؟

این سوالی است که در این هفته ذهن هر تریدری را درگیر کرده است. ۳۰ هزار دلار تا پایان بازه زمانی هفتگی و پس از آن نگه داشته می‌شود، اما در یک بازار بی‌ثبات کریپتو، هیچ چیز غیرممکن نیست!

جو اقتصاد کلان برای هفته پایانی ژوئن تا حدودی استاندارد به نظر می‌رسد و برخی کاتالیزورهای بالقوه قیمت را که بر روند دارایی‌های پرریسک تأثیر داشتند معرفی می‌کند. یکی از این موارد اخبار مربوط به وضعیت روسیه بود که البته تأثیر چندانی بر عملکرد بازار نداشت.

احساسات فعلی بازار نیز بی ثبات است، به ویژه سطح قیمت ۳۰ هزار دلار که نقطه عطفی در روند قیمت بیت کوین محسوب می‌شود.

در این خبر نگاهی می‌اندازیم به این عوامل تأثیرگذار و موارد دیگری که در بازه زمانی هفتگی بر تغییر روند قیمت بیت کوین در کوتاه‌مدت تأثیر می‌گذارد.

گاوهای بیت کوین قیمت ۳۰ هزار دلار را حفظ می‌کنند

قیمت بیت کوین پس از اینکه برای مدت کوتاهی به ۳۱ هزار دلار رسید، در آخر هفته گذشته دوبار کاهش پیدا کرد.

علیرغم فقدان حرکت این رمزارز، گاوها موفق شدند یک‌شبه از مرز ۳۰ هزار دلار دفاع کنند و در زمان نگارش این خبر در ۲۶ ژوئن، بر اساس داده‌های Cointelegraph Markets Pro و TradingView، قیمت بیت کوین به ۳۰۵۰۰ دلار بازگشت.

عوامل موثر بر ریزش قیمت بیت کوین
چارت ۱ساعته جفت ارز BTC/USD – منبع: TradingView

بر اساس داده‌های سایت CoinGlass، در مجموع، جفت ارز BTC/USD در هفته گذشته ۱۵/۶ درصد افزایش یافت و این افزایش قیمت به سومین عملکرد هفتگی برتر این رمزارز در سال ۲۰۲۳ تبدیل شد.

ریزش احتمالی قیمت بیت کوین
مقایسه بازگشت جفت ارز BTC/USD – منبع: CoinGlass

تریدر معروف بازار، کریپتو تونی به فالوورهای توییتر خود گفت: «این هفته هدف اصلی تغییر منطقه مقاومت/عرضه با قیمت ۳۱ هزار دلار به منطقه حمایت است. پیش از تثبیت زیر این سطح قیمت، همچنان تمایل به خرید این رمزارز دارم. هر افت شدیدی که اتفاق بیفتد، به سود خود پایان می‌دهم و منتظر ورود مجدد می‌مانم.»

وی افزود که بیت کوین و اتریوم، بزرگترین آلتکوین‌ها از نظر ارزش بازار، در سطح مقاومت قرار داشتند و اتریوم با چالش بزرگی برای رسیدن به سطح قیمت ۲۰۰۰ دلار مواجه شد.

تریدر دیگر، Jelle نیز با این فرضیه موافق بود و پیش‌بینی کرد که با عبور از سطح قیمت ۳۰ هزار دلار باید منتظر سودهای تازه‌ای باشیم.

تریدر دیگر Rekt Capital در بخشی از تحلیل خود آورده است که اصلاح گسترده‌تر قیمت بیت‌کوین به پایان رسیده و اظهار کرد که در حال حاضر نیز شاهد بازگشت جریان‌های مالی به سوی آلت کوین‌ها هستیم.

مایکل ون دپوپ، بنیانگذار و مدیرعامل شرکت تجاری Eight، روند کلی بازار کریپتو را زیر نظر گرفته بود که بازپس گیری احتمالی میانگین متحرک ۲۰۰ هفته‌ای را در نظر گرفته بود.

سخنرانی جروم پاول از فدرال رزرو و انتشار داده‌های PCE 

این هفته قرار است تأثیر دو رویداد کلیدی از اقتصاد را بر بازار کریپتو مشاهده کنیم، به ویژه انتشار داده‌های ایالات متحده که به دنبال تفسیر جروم پاول، رئیس فدرال رزرو رخ می‌دهد.

پاول طی دو روز در ۲۸ و ۲۹ ژوئن جلسات بحث و گفت‌وگو درباره اقتصاد برگزار خواهد کرد. در حالی که ۳۰‌ام ژوئن شاهد انتشار آخرین ارقام شاخص هزینه‌های مصرف شخصی ایالات متحده (PCE) خواهیم بود.

پاول قبلاً گفته بود که اینها معیارهای ترجیحی فدرال رزرو برای اندازه‌گیری روندهای تورم هستند که به طور بالقوه بر تصمیم بعدی این نهاد در مورد تعدیل نرخ بهره تأثیر خواهد گذاشت.

تحلیلگرها می‌گویند احتمال اینکه فدرال رزرو چرخه افزایش نرخ بهره خود را برای همیشه کنار بگذارد، وجود دارد. این در حالیست که جروم پاول قبلا اشاره کرد که ممکن است پس از این روند بدون تغییر در ماه ژوئن، افزایش نرخ‌ها ادامه پیدا می‌کند.

آخرین داده‌های FedWatch Tool گروه CME، احتمال افزایش نرخ در ماه جولای را تا 26۲۶ ژوئن بیش از ۷۰ درصد نشان می‌دهد.

آیا قیمت بیت کوین کاهش می‌یابد؟
نمودار احتمالات نرخ هدف فدرال رزرو – منبع: CME Group

سختی استخراج شبکه بیت کوین 

در طرف مقابل، با وجود قدرت موقت این رمزارز، به نظر می‌رسد شبکه بیت کوین در حال کاهش سود است.

طبق آخرین تخمین‌های BTC.com، در تعدیل مجدد شبکه بیت‌کوین که در تاریخ ۲۹ ژوئن اتفاق می‌افتد، قرار است که میزان سختی استخراج در شبکه کاهش پیدا کند.

این اولین تعدیل نزولی از اوایل ماه مه خواهد بود، اما در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود که دومین تعدیل بزرگ سال ۲۰۲۳ در حدود ۲/۵٪- باشد.

ریزش قیمت بیت کوین
نمای کلی از سختی داده‌های مربوط به استخراج شبکه بیت کوین – منبع: BTC.com

با این حال، به طور کلی، این تغییر با در نظر گرفتن تاریخچه روند بیت کوین بسیار ناچیز است. در همین حال، جیمز مک آویتی، مدیرعامل شرکت Cormint مستقر در تگزاس، پیشنهاد کرد که رویدادهای محلی مسئول این مشکل هستند.

نرخ هَش–که برای اندازه‌گیری تخمینی قدرت محاسباتی ماینینگ به‌کار می‌رود–رفتار مشابهی را از خود نشان داد و طبق داده‌های منبع Blockchain.com نسبت به بالاترین رکورد خود در هفته قبل کاهش پیدا کرد.

شکست نسبت RHODL بیت کوین با ورود افراد جدید به بازار

بنیانگذار LookIntoBitcoin در آخرین تحقیق خود در مورد معیار اندیکاتور RHODL بیت کوین (شاخص ارزش تمام شده کوین تولد شده)، اینگونه استدلال کرد که عرضه بیت کوین در حال حرکت از وضعیت تولد کردن و نگه‌داری کوین به یک حالت سوداگرانه است.

بر اساس اندیکاتور RHODL به ارزش تحقق یافته کوین‌ها در باندهای سنی بخصوص توجه می‌شود که میزان ارزش آنها در جدیدترین زمان جابجایی است.

«زمانی که ارزش ۱هفته‌ای به میزان قابل توجهی بالاتر از بازه زمانی یک تا دوساله است، سیگنالی است که بازار رشد بالایی را با احتمال وقوع تورم تجربه می‌کند.»

در حالی که ممکن است این توضیحات روی کاغذ پیچیده به نظر برسد، اندیکاتور RHODL به عنوان یک ابزار مفید برای چرخه‌های قیمت بیت کوین عمل می‌کند و در حال حاضر رفتار کلاسیک مورد انتظار در شروع بازارهای صعودی را به ما نشان می‌دهد.

با ورود تریدرهای فرصت‌طلب به بازار کریپتو، این اندیکاتور به ما نشان می‌دهد که در حال گذار به سمت منافع تجاری گسترده‌تر هستیم.

در واقع با ورود بازیکنان جدید به بازار ارزهای دیجیتالی و ارزش پیدا کردن کوین‌های جوان‌تر، به نظر می‌رسد نسبت RHODL برای یک شکست جدید آماده می‌شود.

ریزش قیمت بیت کوین
چارت توصیفی نسبت RHODL بیت کوین – منبع: حساب توییتر Philip Swift

احساسات بازار می‌تواند به سمت دیگری حرکت کند

به نظر می‌رسد که احساسات بازار کریپتو به میزان قابل توجهی به سرنوشت سطح قیمت ۳۰ هزار دلار اهمیت می‌دهد و می‌تواند عامل مهمی در ریزش قیمت بیت کوین باشد.

شاخص ترس و طمع کریپتو، که ترکیب خلق و خوی بازار را اندازه‌گیری می‌کند، در روزهای اخیر به دلیل تلاش جفت ارز BTC/USD برای ایجاد سطح حمایت جدید، نوسانات قابل توجهی را تجربه کرده است.

پس از اوج‌های ۶۵/۱۰۰ در ۲۲ ژوئن، شاخص ۱۰ واحد کاهش یافت و با کاهش حرکت قیمت لحظه‌ای به سمت قلمرو خنثی حرکت کرد.

این شاخص نشان می‌دهد که چقدر بازار نسبت به عملکرد فعلی قیمت حساس است، و نه تنها بیت کوین، بلکه اتریوم نیز تلاش می‌کند تا قیمت ۲۰۰۰ دلار را به سطح حمایت تبدیل کند.

بر اساس داده‌های مربوط به احساسات بازار، تریدرهای شناخته‌شده بازار نسبت به خرید هشدار دادند تا زمانی که سیگنال‌های واضح‌تری ارائه شود. هرچه باشد ممکن است احساسات بازار به سمت دیگری حرکت کند.

ریزش قیمت بیت کوین
شاخص ترس و طمع کریپتو – منبع: Alternative.me

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا