اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

جنگ بانک کره و کمیسیون خدمات مالی بر سر اینکه چه کسی بر صنعت کریپتو نظارت کند

۱۰ درصد از جمعیت کره جنوبی روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

 

به نظر می‌رسد بانک کره به عنوان بانک مرکزی این کشور، از اینکه کمیسیون خدمات مالی به عنوان قانون‌گذار این کشور، مسئولیت صنعت ارزهای دیجیتال را بر عهده دارد، ناخشنود است. استدلال این بانک این است که رمزارز می‌تواند بر ثبات بازار مالی تأثیر بگذارد و این موضوع بانک مرکزی را نیز درگیر می‌کند.

کره جنوبی در حال آماده سازی مقرراتی برای دارایی‌های دیجیتال از جمله تجارت ارزهای دیجیتال است که چارچوب این کشور را برای نظارت بر صنعت در حال توسعه که اغلب دچار نوسان است، تعیین می‌کند. اما در پشت صحنه جنگ بین مقامات مالی بر سر قدرت است.

کمیسیون خدمات مالی، قانون‌گذار مالی معروف به FSC، بر بازار و صنعت ارزهای دیجیتال این کشور نظارت می‌کند، اما بانک مرکزی ماه گذشته اعلام کرد که قدرت درخواست دسترسی به داده‌ها در پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال را می‌خواهد.

بر اساس متن رسمی این جلسه، این نزاع دوباره در ۲۵ آوریل، هنگامی که نمایندگان بانک و کمیسیون خدمات مالی و قانون‌گذاران در مجلس ملی برای بحث در مورد لایحه مقررات ارزهای دیجیتال گرد هم آمدند، ظاهر شد. نایب رئیس کمیسیون خدمات مالی، کیم سو یانگ، در این نشست گفت حق بانک کره بر داده‌ها نباید شامل رمزارزها باشد، با این استدلال که این توکن‌ها در حال حاضر به طور گسترده برای پرداخت مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

معاون رئیس بانک کره، لی جونگ-ریول نیز در این جلسه حضور داشت و با این بیانیه مخالفت کرد.

وی افزود: «با توجه به تأثیر قابل توجه بازار ارزهای دیجیتال بر سیستم مالی، لازم است از اپراتورهای ارزهای دیجیتال بخواهیم اسنادی را برای شناسایی تأثیر بر اجرای سیاست‌های پولی و اعتباری، ثبات مالی و سیستم پرداخت و تسویه ارائه کنند.»

کمیسیون خدمات مالی در نهایت با درخواست بانک مرکزی مبنی بر دسترسی به داده‌های شرکت‌های کریپتو که در قانون آتی آمده است، موافقت کرد و گفت که می‌خواهد روند ایجاد چارچوب قانونی برای ارزهای دیجیتال را تسریع ببخشد. به گفته مقامات صنعت ارزهای دیجیتال، با این حال، این اختلاف ممکن است دوباره ظاهر شود.

بازار بزرگ رمزارزها در کره

بر اساس داده‌های گزارش مارس ۲۰۲۳ توسط Statista، احتمالاً در این خصوص حق با بانک مرکزی است.

کره جنوبی شاهد پدیده‌ای است که در این گزارش با عنوان «تب ارزهای دیجیتال» آمده، و اضافه می‌کند که حدود ۱۰ درصد از جمعیت ۵۲ میلیون نفری کره جنوبی در زمانی که بیت‌کوین در سال ۲۰۲۱ به رکورد بالایی رسید، روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کردند.

بر اساس گزارش Statista، این کشور یکی از بزرگترین بازارهای ارزهای دیجیتال در جهان است و مبادلات این کشور بیش از ۹ درصد از حجم معاملات جهانی ارزهای دیجیتال را در آگوست ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، بر اساس این گزارش، در ۱۹ مه ۲۰۲۱، حجم معاملات روزانه ارزهای دیجیتال در صرافی‌های کره جنوبی به ۲۳/۷ تریلیون وون کره جنوبی (۱۷/۷ میلیارد دلار آمریکا) یا بیشتر از ارزش سهام معامله شده در بازار سهام این کشور رسید.

در حالی که قیمت ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۲ به دلیل شکست تعدادی از پروژه‌ها–از جمله سقوط ۴۰ میلیارد دلاری استیبل کوین Terra-Luna کره جنوبی و به دنبال آن ورشکستگی صرافی FTX–بانک مرکزی نگران آینده بازار است.

پارک سون یانگ، استاد اقتصاد در دانشگاه دونگوک مستقر در سئول، روز چهارشنبه از طریق ایمیل گفت: «بانک کره می‌خواهد بر مواردی که طی آنها یک شرکت ارز دیجیتال می‌تواند ثبات پرداخت یا سیستم‌های مالی را تضعیف کند، نظارت داشته باشد.»

بانک مرکزی همچنین در گزارشی در آوریل استدلال کرد که استیبل کوین‌ها–نوعی ارز دیجیتال با ارزش ثابت متکی بر دارایی‌های دیگر–می‌توانند به عنوان جایگزینی برای ارز فیات استفاده شوند و از این رو بر ثبات مالی تأثیر بگذارند.

استقبال صنعت از ایجاد شفافیت نظارتی

صنعت دارایی‌های دیجیتال کره جنوبی به طور گسترده از ابتکار ملی برای ایجاد شفافیت نظارتی در صنعت کریپتو استقبال می‌کند، اما همچنان نگران است که اگر مقامات مالی خودشان درگیر اختلافاتی بر سر مسئولیت نظارت باشند، بر شفافیت نظارتی تاثیر خواهد گذاشت.

کیم هیونگ جونگ، رئیس جمهور کره، بر این باور است که نظارت موجود توسط کمیسیون خدمات مالی برای این صنعت کافی است و نیازی به حضور بانک کره به عنوان همتای دیگر در بخش نظارتی احساس نمی‌شود.

کیم هانگیو، قانون‌گذار حزب دموکرات کره جنوبی در جلسه مجلس ملی در حمایت از بانک مرکزی حضور داشت.

به گزارش خبرگزاری محلی سئول اکونومیک دیلی، کیم گفت که بازار کریپتو به افزایش بدهی خانوارها کمک می‌کند و گفت که بیش از ۶۰ درصد از کل وام‌های بانک آنلاین کره جنوبی (K-Bank) در دو سال گذشته در اختیار کاربران شریک آن، Upbit، که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال در کره جنوبی است، قرار گرفت.

صرافی Upbit در سال ۲۰۲۰ با K-Bank شریک شد، به این دلیل که بر اساس قوانین تمام صرافی‌ها باید از بانک‌های محلی می‌خواستند که حساب‌های سپرده و برداشت کاربران را با نام واقعی آنها برای مبارزه با پولشویی ارائه دهند. به گفته کیم، کاربران صرافی Upbit از ژوئیه ۲۰۲۰ تا پایان سال گذشته ۴/۹ تریلیون وون کره (۳/۷ میلیارد دلار) از K-Bank وام گرفتند.

چالش‌های جنگ میان بانک کره و کمیسیون خدمات مالی

با این حال، در حالی که کمیسیون خدمات مالی در شکل دادن به قانون جدید به بانک کره اجازه داد، نگرانی‌ها در مورد مرزبندی بین دو مقام همچنان باقی است.

یون هان هونگ، عضو حزب قدرت مردمی حاکم، در جلسه مجمع گفت که مشارکت بانک مرکزی در نظارت بر شرکت‌های کریپتو می‌تواند این تصور نادرست را ایجاد کند که کشور رمزارز را به عنوان یک روش پرداخت خواهد پذیرفت.

کیم، عضو انجمن فین‌تک کره، با اشاره به اینکه جنگ قدرت بین این دو نهاد احتمالا ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: «این دو نهاد ممکن است در هنگام تدوین فرمان اجرایی که پس از تکمیل قانون صادر می‌شود، دوباره با هم برخورد کنند.»

کیم اضافه کرد: «مشارکت بیشتر بانک مرکزی در تنظیم مقررات ارزهای دیجیتال تأثیر مثبتی دارد و این موضوع می‌تواند بر توسعه استفاده از استیبل کوین‌ها یا ارزهای دیجیتال در سیستم‌های پرداخت اثر مثبت بگذارد.»

کره جنوبی قصد دارد چارچوب نظارتی رمزارز خود را در دو بخش تکمیل کند: بخش اول بر حمایت از مصرف‌کننده تاکید دارد و قانون‌گذاران اولین لایحه قانون را در نیمه اول سال ۲۰۲۳ تصویب خواهند کرد؛ بخش دوم بر استانداردسازی موضوع توکن‌های کریپتو و افشای اطلاعات به سرمایه‌گذاران تمرکز دارد. به گفته قانون‌گذاران، هدف نهایی، ایجاد یک میدان بازی شفاف و یکنواخت برای صنعت ارزهای دیجیتال در کره جنوبی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا