اخبار NFT

تمسخر یا تمجید: نظر ایلان ماسک درباره NFTها

تمسخر NFTها توسط ایلان ماسک تبدیل به تمجید اوردینال‌ها شد

 

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت تسلا و یکی از معروف‌ترین میلیاردرهای جهان، در یک پادکست به شدت NFTها را مسخره کرده اما در عین حال به نوعی ناخواسته به یکی از مزایای اوردینال‌های (Ordinals) بیتکوین (که به عنوان NFTهای بیت‌کوین شناخته می‌شوند) اشاره کرد. 

ماسک در مصاحبه‌ای که در تاریخ 31 اکتبر منتشر شد، اظهار کرد: «قسمت عجیب ماجرا این است که NFT حتی روی بلاکچین هم نیست—فقط یک آدرس URL به یک فایل تصویری JPEG است.» او توصیه کرد که توسعه‌دهندگان حداقل تصویر JPEG را به صورت رمزنگاری‌شده روی بلاکچین قرار دهند تا در صورت منحل شدن پلتفرمی که تصویر را نگه می‌دارد، تصویر از دست نرود. 

در شبکه‌های اجتماعی، طرفداران بیتکوین ادعا کردند که نظرات ماسک در واقعیت اشاره‌ای به مزایای اوردینال‌های بیتکوین دارد. نسخه‌ای از NFTهای بیتکوین به نام اردینالز در ژانویه توسط کیسی رودارمور معرفی شد، که سپس توسط سافت فورک Taproot در نوامبر ۲۰۲۱ امکان‌پذیر شد.

یکی از تحلیلگران معروف کریپتو به نام ویل کلمنته نیز سخنان ماسک را به عنوان تمجید اوردینال‌ها برداشت کرد و اظهار داشت که در حال حاضر ۳۸ میلیون و شمار فزاینده‌ای از اوردینال‌های بیتکوین وجود دارد که برای همیشه در بلاکچین بیتکوین باقی می‌مانند. 

یک تحلیلگر دیگر گفت دقیقاً به همین دلیل است که اوردینال‌های بیتکوین پایدار خواهند بود و همواره رشد خواهند کرد زیرا این نوع NFTها راه‌حلی برای یکی از انتقادهای شدید وارد شده به این صنعت ارائه می‌دهند.

یکی از توسعه‌دهندگان اوردینالز به نام «لئونیداس» نیز نظرات ماسک را در قالب ویدئویی به مدت ۱۹ ثانیه را در بلوک ۸۱۴۷۷۳ بلاکچین بیتکوین حکاکی یا inscribe کرد. حکاکی کردن یا inscription به معنای حک کردن واحدهای ساتوشی در بلاکچین بیتکوین است که باعث ایجاد اوردینال‌های بیتکوین می‌شود. 

عکس اوردینال حک شده از ویدیوی ایلان ماسک
عکس اوردینال حک شده از ویدیوی ایلان ماسک – منبع: Ord.io

این اولین باری نیست که ایلان ماسک NFT را مسخره می‌کند. در دسامبر ۲۰۲۱ نیز او در یک توییت عکسی را به اشتراک گذاشت که نشان می‌داد باور به وجود NFTها می‌تواند نشانی از یک بیماری روانی داشته باشد!

با این حال، نظر ماسک درباره تمام پروژه‌های NFT در اتریوم صدق نمی‌کند. به عنوان مثال، شرکت Larva Labs توکن‌های NFT خود به نام CryptoPunks را در ماه آگوست ۲۰۲۱ به روی بلاکچین انتقال داد

همچنین Metagood، تیم پشتیبانی OnChainMonkeys در اتریوم، در سپتامبر اعلام کرد که NFT‌های خود را به بلاکچین بیتکوین منتقل می‌کند.

با این حال، اتریوم همچنان میزبان ۸۴٪ از کل حجم معاملات NFT است. بر اساس داده‌های Coingecko، بیتکوین و ImmutableX به ترتیب در رتبه دوم و سوم با سهم بازار ۱۱٪ و ۲/۵٪ قرار دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا