اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

کره جنوبی در مسیر راه‌اندازی آزمایشی زیرساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

سیستم مالی جدید کره جنوبی با راه‌اندازی آزمایشی ارز دیجیتال بانک مرکزی

 

کره جنوبی قصد دارد تا زیرساخت ارز دیجیتال بانک مرکزی را به صورت آزمایشی راه‌اندازی کند. این آزمایش شامل بانک‌های خصوصی و موسسات دولتی است. به علاوه بانک تسویه بین‌المللی (BIS) پشتیبانی تخصصی این فرایند آزمایشی را به عهده دارد. 

این کشور قصد دارد تا در لیست کشورهایی قرار بگیرد که این برنامه را راه‌اندازی کرده‌اند. بانک مرکزی این کشور، بانک کره (BOK)، مسئول راه‌اندازی این پروژه آزمایشی و بررسی زیرساخت‌های فنی است.

یک اعلامیه مشترک در ۴ اکتبر منتشر شد. این اعلامیه بیانگر اشتراک بانک کره، کمیسیون خدمات مالی (FSC) و سرویس نظارت مالی (FSS) است. با توجه به اعلامیه منتشر‌ شده، این پروژه قابلیت سیستم پولی آینده مبتنی بر «CBDCs عمده فروشی» را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. در واقع بانک کره قصد دارد که CBDCهای خرده‌فروشی و عمده‌فروشی را آزمایش کند.

آزمایش CBDC عمده فروشی به این صورت است که بانک‌ها سپرده‌های خود را توکن می‌کنند و آن‌ها را در شبکه‌های تحت نظارت BOK، FSC و FSS به گردش در می‌آورند. از طرفی آزمایش CBDC خرده فروشی پس از راه‌اندازی سیستم Q4 2024، به صورت زنده شروع می‌شود. 

بانک کره خاطرنشان می‌کند که این آزمایش به معنای اجرای قطعی نیست، اما لی میونگ سون، معاون اول فرماندار FSS، این آزمایش را گامی به سوی سیستم مالی جدید در آینده می‌داند: 

«بانک کره به طور مداوم تحقیقات مربوط به CBDC را دنبال می‌کند. این آزمایش بر اساس دستاوردهای گذشته است و می‌تواند گامی مهم برای ایجاد نمونه اولیه سیستم پولی آینده باشد.»

این سخنان وی با بیانیه یکی از مدیران ارشد بانک مرکزی فرانسه در ۳ سپتامبر هم راستاست. دنیس‌بو (Denis Beau)، معاون اول بانک دوفرانس (Banque de France) این برنامه را «کاتالیزوری برای بهبود پرداخت‌های فرامرزی از طریق ایجاد یک سیستم مالی بین‌المللی جدید» می‌داند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا