اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاریخبر فوری

چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) در ایتالیا به دلیل نگرانی از حفظ حریم خصوصی ممنوع شد

ایتالیا اولین کشور غربی است که چت بات پیشرفته ChatGPT را مسدود می‌کند.

یک مقام مسئول حفاظت از داده‌ها در ایتالیا گفت که نگرانی‌هایی درباره نقض حریم خصوصی در مورد این مدل زبانی وجود دارد که توسط استارت‌آپ آمریکایی OpenAI ایجاد شده و توسط مایکروسافت پشتیبانی می‌شود.

قانون‌گذاران اعلام کردند که OpenAI را تحریم و تمام جوانب این موضوع را بررسی خواهند کرد.

از زمان راه‌اندازی چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) در نوامبر ۲۰۲۲ میلیون‌ها نفر از آن استفاده کرده‌اند. این چت‌بات می‌تواند با استفاده از زبان طبیعی و انسان‌گونه به سؤالات پاسخ دهد و با استفاده از اینترنت به توان پایگاه داده‌های خود، سبک‌های نوشتاری را تقلید کند.

مایکروسافت میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده و ماه گذشته به موتور جستجوی بینگ (Bing) اضافه شد.

همچنین گفته شده که نسخه‌ای از این فناوری در برنامه‌های آفیس از جمله Word، Excel، PowerPoint و Outlook تعبیه خواهد شد.

اخیرا نگرانی‌هایی در مورد خطرات بالقوه هوش مصنوعی (AI) از جمله تهدید آن برای مشاغل و انتشار اطلاعات نادرست و سوگیری‌های ذهنی به وجود آمده است.

در هفته‌ای که گذشت، چهره‌های کلیدی فناوری، از جمله ایلان ماسک، خواستار تعلیق این نوع سیستم‌های هوش مصنوعی شدند، چرا که می‌ترسند رقابت برای توسعه آن‌ها از کنترل خارج شده باشد.

ناظر ایتالیایی گفت که نه تنها چت ربات OpenAI را مسدود می‌کند، بلکه بررسی خواهد کرد که آیا با مقررات حفاظت از داده‌های عمومی مطابقت دارد یا خیر.

مقررات حفاظت از داده‌های عمومی (GDPR) نحوه استفاده، پردازش و ذخیره داده‌های شخصی را کنترل می‌کند.

سازمان دیده‌بان در ۲۰ مارس اعلام کرد که مواردی مرتبط با نقض اطلاعات مربوط به مکالمات کاربران و اطلاعات پرداخت آنها در این برنامه دیده شده است.

این سازمان گفت هیچ مبنای قانونی برای توجیه جمع‌آوری و ذخیره انبوه داده‌های شخصی با هدف آموزش الگوریتم‌های زیرساخت عملکرد این پلتفرم وجود ندارد.

همچنین گفته شده که از آنجایی که هیچ راهی برای تأیید سن کاربران وجود ندارد، این برنامه ممکن است کودکان زیر سن قانونی را در مقایسه با میزان آگاهی آنها، در معرض پاسخ‌های کاملاً نامناسب قرار دهد.

ربات چت Bard، ربات چت هوش مصنوعی رقیب گوگل، اکنون در دسترس است اما به دلیل همین نگرانی‌های موجود فقط برای کاربران خاص بالای ۱۸ سال قابل استفاده است.

مقام حفاظت از اطلاعات ایتالیا گفت OpenAI بیست روز فرصت دارد تا پاسخ دهد که چگونه به نگرانی‌های سازمان دیده‌بان رسیدگی می‌کند، در حالی که با جریمه ۲۰ میلیون یورویی (۲۱/۷ میلیون دلاری) یا حداکثر ۴ درصد از درآمد سالانه‌اش مواجه است.

در جایی دیگر، کمیسیون حفاظت از داده‌های ایرلند–مسئول حمایت از حقوق اساسی افراد در اتحادیه اروپا برای حفاظت از داده‌های شخصی آنها–اعلام کرده که در حال پیگیری مواردی با ناظر قانونی ایتالیایی است تا مبنای اقدام آنها را بهتر درک کند و با مقامات حفاظت از داده‌های اتحادیه اروپا در ارتباط با این ممنوعیت هماهنگ خواهد بود.

دفتر کمیسر اطلاعات، تنظیم‌کننده مستقل داده‌های بریتانیا، در گزارشی گفته که از پیشرفت‌های هوش مصنوعی حمایت می‌کند، اما همچنان آماده است تا عدم انطباق توسعه هوش مصنوعی را با قوانین حفاظت از داده‌ها به چالش بکشد.

دن مورگان، از سازمان ارائه‌دهنده رتبه‌بندی امنیت سایبری SecurityScorecard، گفت که این ممنوعیت نشان‌دهنده اهمیت رعایت مقررات برای شرکت‌های فعال در اروپا است.

کسب و کارها باید حفاظت از داده‌های شخصی را در اولویت قرار دهند و از مقررات سختگیرانه حفاظت از داده‌های تعیین شده توسط اتحادیه اروپا پیروی کنند–پیروی از مقررات یک انتخاب اختیاری نیست و همه باید آن را رعایت کنند.

گروه حمایت از مصرف کننده BEUC همچنین از مقامات اتحادیه اروپا–از جمله ناظران حفاظت از داده‌ها–خواست تا به دنبال شکایت از OpenAI در ایالات متحده، ChatGPT و چت‌بات‌های مشابه را بررسی کنند.

با وجود اینکه اتحادیه اروپا در حال حاضر روی وضع اولین قانون در مورد هوش مصنوعی در دنیا کار می‌کند، یکی از نگرانی‌های BEUC این است که احتمالاً سال‌ها طول می‌کشد تا قوانین مربوط به فعالیت هوش مصنوعی اجرایی شود و این امر مصرف‌کنندگان را در معرض آسیب‌های ناشی از فناوری‌ای قرار می‌دهد که به اندازه کافی روی آنها نظارت وجود ندارد.

اورسولا پاچل، معاون مدیر کل BEUC، هشدار داد که جامعه در حال حاضر به اندازه کافی از آسیب‌هایی که هوش مصنوعی می‌تواند ایجاد کند در امان نیست.

او گفت: «نگرانی‌های جدی در مورد اینکه چگونه ChatGPT و چت‌بات‌های مشابه ممکن است مردم را فریب دهند وجود دارد. این سیستم‌های هوش مصنوعی نیاز به بررسی بیشتری دارند و مقامات دولتی باید مجدد باید اعمال قانون کنند.»

چت‌جی‌پی‌تی (ChatGPT) در حال حاضر در تعدادی از کشورها از جمله چین، ایران، کره شمالی و روسیه مسدود شده است. OpenAI هنوز پاسخ درستی به این اتفاقات نداده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا