اخبار بین الملل

واکنش بازار کریپتو به درگیری اسرائیل و حماس چگونه خواهد بود؟

کاهش ۲ درصدی قیمت بیت کوین با اعلام وضعیت جنگی میان اسرائیل و حماس

 

با اعلام وضعیت جنگی میان اسرائیل با حماس، گمانه‌زنی‌ها در مورد تأثیر بالقوه آن بر بیت کوین و بازار آلتکوین گسترده‌تر می‌شود.

در طول تحولات ژئوپلیتیکی مانند جنگ یا درگیری‌های نظامی، نوسانات بازار معمولاً افزایش می‌یابد. در حالی که کالاهایی مانند نفت و طلا اغلب شاهد افزایش قیمت هستند، سرمایه‌گذاران عموماً از دارایی‌های پرریسک‌تر از جمله سهام و ارزهای دیجیتال فاصله می‌گیرند.

در همین حال، شرکت‌های ارز دیجیتال ابتکاراتی در رابطه با کمک‌های بشردوستانه برای آوارگان اسرائیلی آغاز کرده‌اند که بازتاب تلاش‌های مشابه در اوکراین در اوایل سال گذشته است.

پیش‌بینی نوسانات کوتاه‌مدت بازار در پی اعلان جنگ اسرائیل و حماس

مایلز دویچر، تحلیلگر معروف رمزارزها، اخیراً اطلاعاتی را در مورد تأثیر احتمالی درگیری اسرائیل و حماس بر S&P 500 در X (توئیتر سابق) به اشتراک گذاشته است.

«واکنش بازار کریپتو به درگیری اسرائیل و حماس چگونه خواهد بود؟

خب، ماهیت غیرقابل پیش‌بینی بودن و تغییر سریع چنین رویدادهایی، پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت را دشوار می‌کند.

با این حال، باتوجه به آمار قابل توجهی که از رویدادهای ژئوپلیتیک/نظامی در گذشته داریم، می‌توان پیش‌بینی کرد که نوسانات بازار افزایش پیدا خواهد کرد.

داده‌ها نشان می‌دهد که بازارها معمولاً با وجود نوساناتی که در پی وضعیت جنگی تجربه می‌کنند، به‌سرعت به وضعیت عادی خود بازمی‌گردند.»

جدول آمار عملکرد S&P 500 در بازه‌های زمانی مشخص در جنگ‌های مختلف
جدول آمار عملکرد S&P 500 در بازه‌های زمانی مشخص در جنگ‌های مختلف – حساب X مایلز دویچر

براساس آمار، اگرچه بازارها غالباً در ماه اول مناقشه نامطمئن هستند، اما به طور کلی پس از سه ماه شروع به بهبود می‌کنند. در سه چهارم موارد، S&P 500 یک سال پس از رویداد نظامی عملکرد مثبتی از خود نشان داده است.

این تحلیل درگیری‌های نظامی از حمله پرل هاربر در دسامبر ۱۹۴۱ تا جنگ عراق را که در مارس ۲۰۳۳ آغاز شد دربرمی‌گیرد.

بازار ارزهای دیجیتال با داده‌های تاریخی ناچیزی که به دلیل تجربه محدودش با بحران‌های ژئوپلیتیک بزرگ—به جز درگیری روسیه و اوکراین— داشته، به‌طور جداگانه درگیر چالش‌هایی متأثر از اعلان جنگ فعلی بین اسرائیل و حماس شده است.

با این حال، با توجه به همبستگی میان بیت کوین (BTC) و S&P 500، پیش‌بینی می‌شود که بیت کوین نیز نوسانات کوتاه‌مدتی را مطابق با شاخص سهام نشان دهد.

گزارش اخیر Bitfinex Alpha که در ۹ اکتبر منتشر شد، این دیدگاه را تایید می‌کند. این گزارش نشان می‌دهد که بیت‌کوین احتمالاً شاهد «سطوح افزایش نوسان» خواهد بود، به‌خصوص که نوسانات تاریخی روزانه آن بالاتر از میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ روزه باقی می‌ماند.

شاخص نوسانات تاریخی بیت کوین
شاخص نوسانات تاریخی بیت کوین – منبع: Bitfinex

 

براساس داده‌های TradingView، از زمان شروع درگیری اسرائیل و حماس، قیمت بیت کوین تقریباً ۲٪ کاهش یافته است.

چارت ۲۴ ساعته قیمت بیت کوین
چارت ۲۴ ساعته قیمت بیت کوین – منبع: TradingView

کمک‌های بشردوستانه شرکت‌های رمزارز به آسیب‌دیدگان جنگ

در واکنشی بشردوستانه به این درگیری، چندین شرکت ارزهای دیجیتال از جمله MarketAcross و Collider Venture فضایی را برای کمک به آسیب‌دیدگان جنگی فراهم کرده‌اند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا