اخبار بین الملل

رونمایی گوگل از رقیب ChatGPT: سرویس هوش مصنوعی Bard از راه رسید

هوش مصنوعی (AI) بنیادی‌ترین فناوری حال حاضر است. چه درجهت کمک به پزشکان برای تشخیص زودهنگام بیماری‌ها باشد و چه برای کمک به افراد جهت دسترسی به اطلاعات به زبان خودشان، در هر صورت هوش مصنوعی اینجاست تا به افراد، مشاغل و جوامع کمک کند تا به پتانسیل خود امکان بروز بدهند. هوش مصنوعی فرصت‌های جدیدی را فراهم می‌کند که می‌تواند زندگی میلیاردها نفر را به‌طور قابل توجهی بهبود بخشد. 

مدیر عامل گوگل، سوندار پیچای، با اشاره به ظرفیت‌های این فناوری اعلام کرد: «به همین دلیل است که از شش سال پیش در گوگل مسیر شرکت را به سوی هوش مصنوعی تغییر دادیم، چرا که مهم‌ترین روش برای عملی‌کردن اهداف ماست، یعنی: سازماندهی اطلاعات جهان، در دسترس بودن اطلاعات و مفید کردن آن برای همه.»

معرفی هوش مصنوعی Bard

دو سال پیش در گوگل، از نسل بعدی قابلیت‌های زبان و مکالمه با استفاده از مدل زبان مختص خودمان برای برنامه‌های مکالمه‌محور (یا به اختصار LaMDA) پرده‌برداری کردیم.

نام این سرویس آزمایشی هوش مصنوعی مکالمه‌ای که توسط LaMDA پشتیبانی می‌شود Bard است که امروز از آن رونمایی کردیم و طی هفته‌های آینده این سرویس را به‌طور گسترده‌تر در دسترس عموم قرار دهیم.

بارد (Bard) به دنبال ترکیب کردن وسعت دانش جهانی با قدرت، هوش و خلاقیت مدل‌های زبانی ما است. این سرویس از اطلاعات وب استفاده می‌کند تا پاسخ‌های تازه و باکیفیت ارائه دهد. بارد می‌تواند به شما کمک کند تا اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا را برای یک کودک ۹ ساله توضیح دهید، یا درباره بهترین مهاجمان حال حاضر فوتبال اطلاعات بیشتری کسب کنید. 

نسخه ابتدایی یک مدل سبک از LaMDA است که به قدرت محاسباتی بسیار کمتری نیاز دارد، و در نتیجه ما را قادر می‌سازد تا کاربران بیشتری را بسنجیم و بازخورد بیشتری دریافت کنیم. ما از این بازخوردها در کنار بازخوردهای درون تیمی استفاده می‌کنیم تا مطمئن شویم که پاسخ‌های Bard در سطح استانداردی از نظر کیفیت، امنیت و پایداری اطلاعات هستند. 

اضافه کردن هوش مصنوعی به سرویس‌هایی که روزانه با آنها سروکار داریم

گوگل سابقه‌ای طولانی در بهره‌گیری از هوش مصنوعی جهت بهبود جستجو برای کاربرها دارد. BERT، روشی برای پردازش زبان طبیعی و یکی از اولین مدل‌های ترانسفورمر گوگل است که در درک پیچیدگی‌های زبان انسانی تحولی بزرگ به حساب می‌آید. دو سال پیش، MUM را معرفی کردیم که ۱۰۰۰ برابر قدرتمندتر از BERT است و دارای درک چند زبانی از اطلاعات است که می‌تواند لحظات کلیدی را در ویدیوها مشخص کند و اطلاعات مهم، از جمله پشتیبانی موارد بحرانی را به زبان‌های بیشتری ارائه دهد.

یکی از هیجان‌انگیزترین جنبه‌های این فناوری این است که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند درک ما از اطلاعات را عمیق‌تر کند و آن‌ها را به شیوه‌ای کارآمد به دانش مفید تبدیل کند. 

وقتی مردم به موتور جست‌وجوی گوگل فکر می‌کنند، اغلب برای گرفتن پاسخ‌های واقعی و سریع به ما مراجعه می‌کنند؛ مثلاً پاسخ به این سؤال که «یک پیانو چند کلید دارد؟» اما این تنها دلیل مراجعه کاربران به گوگل نیست. آنها برای دریافت بینش و درک عمیق‌تر مطالب هم به سراغ گوگل می‌آیند؛ مثلاً اینکه «یادگیری پیانو آسان‌تر است یا گیتار و هر کدام چقدر تمرین نیاز دارند؟»

همین مورد نشان می‌دهد هوش مصنوعی تا چه اندازه می‌تواند مفید باشد، آن هم برای پاسخ دادن به سؤالاتی که شاید پاسخ درستی برایشان وجود نداشته باشد.

کاربران به‌زودی ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را در بخش جست‌وجو خواهند دید که اطلاعات پیچیده و دیدگاه‌های متعدد را به قالب‌هایی تقسیم می‌کند که درک و دسترسی به اطلاعات جامع‌تر از طریق آنها ساده‌تر باشد. 

استفاده توسعه دهندگان از هوش مصنوعی برای نوآوری 

درکنار سرویس‌های خودمان در گوگل، مهم است که سایرین را هم از این پیشرفت‌ها بهره‌مند کنیم. از این رو، ماه آینده، از توسعه‌دهندگان، سازندگان و شرکت‌ها شروع می‌کنیم تا بتوانند از سرویس API زبان مولد ما استفاده کنند. با گذشت زمان، قصد داریم مجموعه‌ای از ابزارها و APIها را ایجاد کنیم که ساخت برنامه‌های نوآورانه‌تر با هوش مصنوعی را برای دیگران آسان می‌کند. داشتن قدرت محاسباتی لازم برای ساختن سیستم‌های هوش مصنوعی قابل اعتماد نیز برای استارت‌آپ‌ها بسیار مهم است. 

گوگل، پیشرو در فناوری

در سال ۲۰۱۸، گوگل یکی از اولین شرکت‌هایی بود که مجموعه‌ای از اصول هوش مصنوعی را منتشر کرد. ما همچنان به ارائه آموزش و منابع برای محققان خود ادامه می‌دهیم، با دولت‌ها و سازمان‌های خارجی برای توسعه استانداردها و بهترین شیوه‌ها مشارکت، و با جوامع و کارشناسان برای ایمن و مفید کردن هوش مصنوعی همکاری می‌کنیم.

تفاوتی ندارد که از هوش مصنوعی برای تغییر اساسی خدمات خودمان استفاده کنیم یا این ابزار قدرتمند را در دسترس دیگران قرار دهیم؛ ما همچنان با نوآوری و رویکرد خود مسئولیت‌پذیر خواهیم بود.

 

این تازه شروع ماجرا است–در هفته‌ها و ماه‌های آینده اطلاعات بیشتری در این زمینه منتشر خواهیم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا