اخبار استخراجاخبار بین الملل

فرصت ماینینگ بیتکوین برای ایرانی‌ها در عمان

عمان سرمایه‌‌‌‌‌گذاری‌های بزرگی را در عملیات ماینینگ بیت کوین آغاز کرده است.

 

عمان سرمایه‌‌‌‌‌گذاری‌های بزرگی را در عملیات ماینینگ بیت کوین آغاز کرده است.

عمان از مشارکت ۳۰۰ میلیون دلاری خود با گروه فونیکس ابوظبی را برای ایجاد یک مرکز ماینیگ ۱۵۰ مگاواتی با همکاری Green Data City خبر داد.

در ماه آگوست٬ پادشاهی عمان در تلاش اخیر خود برای پذیرش دارایی‌های دیجیتال، از چند میلیون سرمایه‌گذاری در عملیات ماینیگ رمزارز خبر داد. بر اساس گزارش‌ها، عمان در حال پیگیری یک استراتژی است تا این کشور را به قطب دیجیتال در یک منطقه رقابتی تبدیل کند.

دولت عمان از سرمایه‌گذاری‌های جدیدی به ارزش تقریبی ۸۰۰ میلیون دلار در استخراج ارزهای دیجیتال رونمایی کرد. این مرکز در سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. پیش از این، شهر مسقط، پایتخت این کشور، به پروژه‌ای ۳۷۰ میلیون دلاری که توسط اگزاهرتز اینترنشنال مدیریت می‌شود، چراغ سبز نشان داده است که بنا به گزارش منابع خبری محلی، قصد دارد تا ماه اکتبر ۱۵ هزار ماشین استخراج اضافی را مستقر کند.

سعید حمود المعاولی، وزیر حمل و نقل، ارتباطات و فناوری اطلاعات عمان، گفت که این سرمایه‌گذاری یک «نقطه عطف مهم» در کار عمان برای «کمک به تسریع رشد» در اقتصاد دیجیتال است.

سرمایه‌گذاری‌های تازه عمان در استخراج کریپتو در زمانی انجام می‌شود که غول‌های بزرگ مالی به سمت رمزارزها. با این حال، سوال بزرگتر در اینجا این است که آیا سرمایه‌گذاری‌های عمان در زمینه رمزارزها مطابق با شرع است یا خیر.

آیا سرمایه‌گذاری‌های رمزارزی عمان با شرع مطابقت دارد؟

طبق قوانین اسلامی که به عنوان شرع شناخته می‌شود، اصول مالی خاصی وجود دارد که حلال یا حرام بودن برخی از فعالیت‌ها را تعیین می‌کند. به گفته برخی از دانشمندان اسلامی، ماهیت سوداگرانه فعالیت در زمینه رمزارزها آنها را غیرمجاز می‌کند، دیدگاهی که منجر به صدور فتوا توسط سازمان‌های اسلامی با نفوذ در کشورهایی مانند ترکیه، مصر و اندونزی شده است. 

با این حال، دیدگاه‌های دیگری وجود دارد مبتنی بر اینکه ارزهای دیجیتال را می‌توان بر اساس قوانین اسلامی حلال در نظر گرفت، که به دلیل عدم وجود ربا به صورت ذاتی در مالکیت توکن‌هایی مانند بیت‌کوین است—جنبه‌ای که در شرع نامطلوب تلقی می‌شود. علاوه بر این، پذیرش گسترده ارزهای دیجیتال به عنوان نوعی ارز می‌تواند دلیل دیگری بر حلال بودن فعالیت در این صنعت باشد.

در حالی که گفتمان میان دانشمندان اسلامی ادامه دارد، کشورهایی با جمعیت مسلمان به عنوان پذیرندگان برجسته ارزهای دیجیتال به لیست کشورهای فعال در این صنعت اضافه شده‌اند.

خاورمیانه و شمال آفریقا، که عمدتاً کشورهای مسلمان را تشکیل می‌دهند، رشد سریعی را در بازارهای ارزهای دیجیتال تجربه کرده‌اند. شاخص پذیرش کریپتو Chainalysis نشان داد که از بیست کشور برتر در پذیرش رمزارز، چهار کشور دارای اکثریت مسلمان هستند. علاوه بر این، کشورهایی مانند هند و نیجریه با جمعیت مسلمان قابل توجهی نیز در این دسته حضور دارند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا