اخبار استخراجاخبار بیت کوین

هاوینگ بیت کوین: تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟

چرا هاوینگ هر ۴ سال یک بار اتفاق می‌افتد؟

 

هاوینگ بیت کوین یک رویداد چهار ساله در بلاکچین بیت کوین است. در هاوینگ بیت کوین پاداشی که به ماینرها برای تایید موفقیت‌آمیز و افزودن بلاک‌های جدید به بلاکچین می‌رسد، نسبت به قبل کاهش پیدا می‌کند. پدیده هاوینگ یا «نصف شدن» به همین موضوع اشاره می‌کند زیرا پاداش استخراج بیتکوین از نصف نیز کمتر می‌شود.

هاوینگ بیت کوین اهمیت زیادی دارد زیرا نرخ ایجاد بیت کوین جدید با نزدیک شدن این رمزارز به حد مجاز عرضه ثابت کاهش پیدا می‌کند. برای مثال در سال ۲۰۰۹ هر بلوک استخراج شده در زنجیره، پاداش ۵۰ بیت کوینی را به همراه داشت. تا اکتبر سال ۲۰۲۳ تقریباً ۱۹.۵ میلیون بیت کوین در گردش بود و ۱.۵ میلیون بیت کوین باقیمانده از طریق استخراج آزاد می‌شود.

هاوینگ بیت کوین چیست؟

شبکه بیت کوین به طور کلی ۲۱۰ هزار بلاک را پردازش می‌کند و تقریباً ۴ سال یک بار، زمانی که نوبت به هاوینگ بیت کوین می‌رسد، پاداش پرداختی به استخراج کنندگان بیت کوین برای تلاش‌های پردازش کاهش پیدا می‌کند. این پدیده معمولاً به هاوینگ «نصف شدن» بیت کوین معروف است زیرا دقیقاً سرعت گردش بیت کوین‌های جدید را کاهش می‌دهد.

این مکانیزم پاداش تقریباً تا سال ۲۱۴۰ ادامه خواهد داشت و در آن زمان تمام ۲۱ میلیون کوین استخراج می‌شود. به علاوه، تمام ضررهای ماینرها از طریق کارمزد تراکنش پرداختی کاربران جبران خواهد شد. این هزینه در واقع به عنوان یک انگیزه برای مشارکت ماینرها و حفظ شبکه است.

رویدادهای قبلی هاوینگ بیت کوین

به طور کلی، تاکنون ۳ هاوینگ بیت کوین رخ داده است. اولین هاوینگ بیت کوین در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ اتفاق افتاد و در آن زمان مقدار پاداش برای هر بلوک استخراج شده ۲۵ بیت کوین بود. پس از آن، دومین رویداد هاوینگ در ۹ ژانویه ۲۰۱۴ رخ داد و مقدار پاداش نصف شد و به ۱۲.۵ بیت کوین رسید. در نهایت آخرین هاوینگ در ۱۱ می ۲۰۲۲ بود و پاداش به ازای هر بلوک استخراج شده به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کرد. پیش‌بینی می‌شود که برای اواسط سال ۲۰۲۴ پاداش بلاک بیتکوین به ۳.۲۵ بیت کوین کاهش پیدا کند. 

چرا هاوینگ هر ۴ سال یک بار اتفاق می‌افتد؟

الگوریتم استخراج بیت کوین به این صورت است که تقریباً هر ۱۰ دقیقه یک بار بلوک جدید کشف می‌شود. البته زمان واقعی یافتن هر بلوک متفاوت است و گاهی بیشتر از ۱۰ دقیقه و یا کمتر از این بازه زمانی رخ می‌دهد.

 این واریانس در زمان استخراج بلوک مدت زمان مورد نیاز برای رسیدن به نقطه عطف بعدی را کاهش یا افزایش می‌دهد. به عنوان مثال، اگر استخراج بلاک‌ها به طور مداوم ۹.۶۶ دقیقه طول بکشد، تقریبا ۱۴۰۹ روز طول می‌کشد تا ۲۱۰ هزار بلوک مورد نیاز استخراج شود ( هر چهار سال ۱۴۶۱ روز است و یک روز هم برای سال کبیسه در نظر می‌گیریم.)

تاریخ بعدی هاوینگ بیت کوین چه زمانی است؟

طبق پیش‌بینی‌ها، هاوینگ بیت کوین حدود آوریل ۲۰۲۴ همزمان با استخراج ۷۴۰ هزار بلوک شروع می‌شود. در طول این رویداد پاداش بلاک از ۶.۲۵ بیت کوین به ۳.۱۲۵ بیت کوین کاهش پیدا می‌کند. البته تاریخ دقیق هاوینگ به دلیل متغیر بودن زمان تولید بلوک نامشخص است اما شبکه انتظار دارد که به طور متوسط هر دقیقه یک بلوک تولید شود.

پیش‌بینی قیمت بیت کوین پس از هاوینگ

پیش‌بینی می‌شود که قیمت بیتکوین پس از رویداد هاوینگ به بالاترین حد خود در تاریخ برسد. کارشناسان بازار، شرکت‌های مالی سنتی و تحلیلگران CoinGape Media پیش‌بینی کرده‌اند که قیمت بیت کوین از ۱۲۰ هزار دلار نیز فراتر می‌رود. 

اوج قیمت فعلی بیت کوین ۶۸۷۸۹ دلار است و برخی از کارشناسان مانند کتی وود، مدیرعامل شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری ARK Invest معتقد هستند که قیمت بیتکوین تا سال ۲۰۳۰ به یک میلیون دلار خواهد رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا