اخبار قانون‌گذاری

دستورالعمل جدید سازمان FATF: ضرورت اجرای قانون «انتقال اطلاعات» برای مبارزه با پولشویی

هدف اصلی سازمان FATF مبارزه با فعالیت‌های پولشویی است.

 

سازمان FATF یا گروه ویژه اقدام مالی به عنوان یک نهاد سازمان ملل متحد از همه کشورهای عضو این نهاد خواست تا قانون «انتقال اطلاعات» را اجرا کنند تا مواردی را که در حال حاضر توسط مقررات محافظت نمی‌شود، ببندند.

طی یک فراخوان مجدد از سوی گروه ویژه اقدام مالی از کشورها خواسته شده که قانون انتقال اطلاعات را برای مبارزه با فعالیت‌های پولشویی و تأمین مالی تروریسم که توسط ارزهای دیجیتالی فعال می‌شوند، اجرا کنند.

در ۲۳ ژوئن، نهاد سازمان ملل متحد–که نقش آن ترویج استراتژی‌های مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم است–توضیح داد که بسیاری از کشورهای عضو این سازمان در اجرای این قانون شکست خورده‌اند.

این درخواست پس از سری نشست‌های گروه ویژه اقدام مالی در مقر آن در پاریس صورت گرفت. گروه ویژه اقدام مالی ادعا کرد که بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان در یک نظرسنجی گفتند که هیچ قدمی برای اجرای این قانون و جهت جلوگیری از انتقال وجوه به افراد یا نهادهای تحریم شده برنداشته‌اند.

سازمان FATF از تمام کشورهای عضو این سازمان خواست تا اقدامات مبارزه با پولشویی و مبارزه با تأمین مالی تروریسم را در مورد فعالیت‌های مرتبط با رمزارز اجرا کنند تا از سوءاستفاده افراد مجرم و جنایتکار جلوگیری کنند.

طی یک نظرسنجی در مارس ۲۰۲۲ توسط سازمان FATF مشخص شد که تنها ۲۹ مورد از ۹۸ حوزه قضایی در آن زمان، الزامات مورد نیاز را به عنوان بخشی از قوانین انتقال اطلاعات رعایت می‌کردند و تنها تعداد محدودی از این حوزه‌های قضایی اجرای این موارد را آغاز کرده بودند.

قانون انتقال اطلاعات با هدف شناسایی تراکنش‌های غیرقانونی ارزهای دیجیتالی اجرا شد. در ژوئن ۲۰۱۹ این قانون معرفی شد و آخرین بار در ژوئن ۲۰۲۲ به روز شد. اعضای FATF در جلسات خود با به روزرسانی بیشتر قوانین موافقت کردند.

طبق اطلاعیه این سازمان، گزارشی در ۲۷ ژوئن منتشر خواهد شد که در آن از کشورهای عضو این سازمان می‌خواهد تا توصیه‌های این نهاد را به منظور بستن خلأهایی که به واسطه آنها امکان سوءاستفاده در اختیار مجرمان قرار می‌گیرد شناسایی شده و از بین بروند.

سازمان FATF گفت، این گزارش به فعالیت‌های غیرقانونی دارایی‌های مجازی کره شمالی اشاره می‌کند، جایی که گفته می‌شود از وجوه دزدیده شده برای تأمین برنامه سلاح‌های کشتار جمعی استفاده می‌شود.

فعالیت‌های غیرقانونی ناشی از خطرات جدید در دنیای کریپتو مانند استیبل کوین‌ها، امور مالی غیرمتمرکز، NFTها و تراکنش‌های همتابه‌همتا نیز در این گزارش مورد بحث قرار خواهند گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا