اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

یوروی دیجیتال در انتظار قانونی‌شدن

بانک‌های تجاری از پروژه یوروی دیجیتال متنفرند، چرا که با روش‌های پرداخت خصوصی آنها رقابت ایجاد می‌کند.

 

با مطرح شدن ایده انتشار یوروی دیجیتال، همچنان درمورد طرح قانون‌گذاری ارز دیجیتال بانک مرکزی شک و شبهه وجود دارد.

به نظر می‌رسد بانک مرکزی اروپا (ECB) و کمیسیون اروپا در حال چشم‌پوشی از جزئیات فنی یوروی دیجیتال هستند، اما جذب افراد از میان تصمیم‌گیرندگان سیاسی به ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) دشوار است.

قوانین جدید برای حمایت از یوروی دیجیتال به سؤالات جامعه کریپتو در ارتباط با حریم خصوصی، استفاده آفلاین و سیستم توزیع پاسخ می‌دهد.

تمرکز این لایحه روی بخشی از کاری‌ست که CBDC نباید انجام دهد، یعنی جلوگیری از افزایش بیش از حد دارایی‌ها در جهت متوقف کردن رقابت ارز دیجیتال بانک مرکزی با مفاهیمی همچون پس‌انداز یا سرمایه‌گذاری.

از دید سیاستمداران آنچه اکنون جای خالی‌اش احساس می‌شود، نقش مثبتی است که CBDC می‌تواند بر عهده بگیرد که ممکن است همین موضوع دلیل برخی از وقفه‌های موجود در مرحله تولید پیشنهادهای قانونی در این صنعت باشد.

پاسکال دونوهه که ریاست مذاکرات هفته گذشته را بر عهده داشت، گفت: «در جلسه هفته گذشته، وزرای دارایی یورو در مورد اهمیت توسعه یک توضیح قانع‌کننده و روشن در مورد ارزش افزوده این توسعه و تفاوتی که در زندگی شهروندان اروپا و فعالیت‌های تجاری آنها ایجاد می‌کند بحث کردند.» 

نظر دونوهه به طور کلی در مورد این پروژه مثبت بود و اظهار کرد که انتشار یوروی دیجیتال برای محافظت از ارزش و حاکمیت یورو در برابر رقبای خارجی‌اش است.

طرف دیگر ماجرا وزرا هستند که تاکید دارند این پروژه باید از حمایت عمومی برخوردار باشد. به نظر می‌رسد با این کار قصد دارند در وهله اول چرایی اجرای این پروژه را یادآوری کنند.

حامیان بانک مرکزی اروپا می‌گویند که یوروی دیجیتال قابلیت این را دارد که تضمین کند شهروندان در عصر دیجیتال، همچنان بتوانند به پول صادرشده از سوی دولت دسترسی داشته باشند. برخی دیگر استدلال می‌کنند که این موضوع می‌تواند راهی برای دور زدن سیستم ناپایدار بانکداری تجاری باشد.

چالش‌های پیش روی اتحادیه اروپا برای معرفی یوروی دیجیتال  

با این حال، ارائه این پروژه برای شهروندان می‌تواند چالش بزرگی باشد. یک گروه تحقیقاتی بانک مرکزی اروپا در سال گذشته متوجه شدند که تعداد کمی از مردم، حتی آنهایی که با فناوری آشنایی کافی دارند، نام یوروی دیجیتال را شنیده‌اند.

این شک و تردید در پارلمان اروپا، به‌عنوان بازوی منتخب قوه مقننه اتحادیه اروپا مشترک است. مناظره اخیر طیف گسترده‌ای از نگرانی‌ها را آشکار کرد؛ از ترس از جایگزینی پول نقد فیزیکی گرفته تا نگرانی‌هایی درمورد جایگزینی سیستم اعتبار چینی. نگرانی کمیسیون در این باره این است که یوروی دیجیتال به عنوان ارز قانونی مکمل پول نقد است و ابتکار دیکتاتوری‌ها نیست.

برای بسیاری از قانون‌گذاران نیز همچنان هدف طراحی یوروی دیجیتال نامشخص است. 

مارکوس فربر، سخنگوی اقتصادی بزرگترین گروه سیاسی در کمیته امور اقتصادی پارلمان اروپا، در گفت‌وگو با CoinDesk گفت: «اگر قرار است همان زیرساخت‌های پرداختی موجود برای یوروی دیجیتال اجرا شوند، دلیل محکمی برای انتشار آن نمی‌بینم. حتی اگر قابلیت‌های مربوط به بلاک چین یا قراردادهای هوشمند بتواند عامل تقویت‌کننده در این فرآیند باشد، اجرای این طرح به جزئیات و عناصر طراحی دقیق آن بستگی دارد.»

فربر از حزب راست میانه آلمان CSU اضافه کرد: «بانک مرکزی اروپا و کمیسیون اروپا هنوز دلیل روشن و قانع‌کننده‌ای در مورد اینکه چرا به یوروی دیجیتال نیاز داریم، ارائه نکرده‌اند. مفاهیم مبهمی همچون «حاکمیت پولی» باعث نمی‌شود برای عموم مردم کافی باشد.»

ممکن است مشکل در پیچیدگی نسبی شبکه‌های پرداخت موجود اتحادیه اروپا باشد که در حال حاضر روش‌های دیجیتالی متنوعی برای پرداخت به شهروندان عادی ارائه می‌دهد.

مقامات از اینکه در عمل معمولاً شرکت‌های آمریکایی–همچون ویزا و مسترکارت–را درگیر می‌کنند که خود را در معرض سیاست تحریم‌های ایالات متحده قرار می‌دهند، رضایت ندارند. اما شهروندان کشورهایی مانند بلژیک به لطف تلفن‌های هوشمند، کارت‌ها و حواله‌های فوری می‌توانند بدون استفاده از اسکناس روال عادی زندگی خود را طی کنند. قرار است یوروی دیجیتال چه دستاوردی داشته باشد؟

بحران پذیرش یوروی دیجیتال در اروپا 

برخی بر این باورند که این سردرگمی ناشی از تلاش عامدانه بانک‌های تجاری برای جلوگیری از رقابت دولت است.

آنا مارتین از سازمان مصرف‌کنندگان BEUC روز دوشنبه در رویدادی در بروکسل گفت: «بانک‌های تجاری از این پروژه متنفرند، چرا که با روش‌های پرداخت خصوصی آنها رقابت ایجاد می‌کند.»

به گفته یک افسر خدمات مالی در گروه لابی، در حال حاضر در فضای عمومی روایتی در جریان است که یوروی دیجیتال ارزش افزوده‌ای به همراه نخواهد داشت. در صورتی که اضافه شدن یک روش پرداخت عمومی، حریم خصوصی بیشتری برای ما به ارمغان می‌آورد.

در شرایط فعلی، هنوز مشخص نیست که آیا ارز دیجیتال بانک مرکزی می‌تواند پیش از انتخابات اروپا در ژوئن ۲۰۲۴ به یک اجماع سیاسی منسجم دست یابد یا خیر؛ اما برخی همچنان خوش‌بین هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا