اخبار قانون‌گذاری

گری جنسلر معتقد است هوش مصنوعی می‌تواند به نظارت بر بازار ارزهای دیجیتالی کمک کند

تأکید رئیس SEC بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی برای نظارت بر بازار ارزهای دیجیتالی

 

گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار ایالات متحده، معتقد است کارکنان این آژانس می‌توانند از کاربرد بیشتر هوش مصنوعی در بخش نظارتی بهره ببرند.

در طی یک سخنرانی در ۱۷ ژوئیه که طی آن در مورد حکم اخیر دادگاه ریپل نیز صحبت کرد، گری جنسلر چندین مورد استفاده بالقوه از هوش مصنوعی را فهرست کرد که می‌تواند به تنظیم‌کنندگان در نقش آنها به عنوان ناظر اوراق بهادار کمک کند.

به عقیده او می‌توانیم از هوش مصنوعی در نظارت بر بازار، بررسی افشای اطلاعات، آزمون‌ها، اجرا و تحلیل اقتصادی بهره ببریم.

گری جنسلر و هوش مصنوعی
جنسلر رئیس SEC در نشست مطبوعاتی ۱۷ ژوئیه – منبع: SEC

کمیسیون بورس و اوراق بهادار حداقل ۵۴ شرکت ارزهای دیجیتالی را با اقدامات اجرایی بین سال‌های ۲۰۱۸ تا نیمه اول سال ۲۰۲۳ تحت فشار قرار داده است. سقوط صرافی FTX در نوامبر در پی افزایش چشمگیر نرخ ناشی از این اقدامات بود.

در حالی که جنسلر جزئیات بیشتری در مورد نحوه استفاده آژانس از هوش مصنوعی ارائه نکرد، رئیس کمیسیون به شدت از این فناوری و تأثیر مثبتی که می‌تواند در بازارهای مالی داشته باشد صحبت کرد:

«هوش مصنوعی فرصت‌های فوق‌العاده‌ای را برای همه فراهم می‌کند، از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا علم و تامین مالی. از آنجایی که ماشین‌ها تشخیص الگو را انجام می‌دهند، به‌ویژه زمانی که مقایسه انجام می‌شود، استفاده از ابزار هوش مصنوعی می‌تواند کارایی را در اقتصاد بالا ببرد. من معتقدم که این تحول‌آفرین‌ترین فناوری زمان ما است، هم‌تراز با اینترنت و تولید انبوه خودرو.»

جنسلر می‌گوید مشکلات هوش مصنوعی همچنان پابرجاست

علیرغم احساسات مثبتی که در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در بخش نظارتی وجود دارد، جنسلر تاکید کرد که بسیاری از سیستم‌های هوش مصنوعی مملو از تعصب و فریب هستند، حقوق حریم خصوصی را نقض می‌کنند و شامل موارد تضاد منافع می‌شوند.

در مورد موضوع سوگیری، جنسلر گفت برخی از مدل‌های هوش مصنوعی پیش‌بینی‌کننده سوگیری‌های تاریخی را منعکس می‌کنند که باعث می‌شود سیستم دقت کمتری داشته باشد و در برخی موارد منجر به یک پیش‌بینی کاملاً غلط می‌شود.

جنسلر تاکید کرد، زمانی که متن جعلی استعفای او توسط هوش مصنوعی در اینترنت منتشر شد، شخصاً قربانی اطلاعات نادرست شد.

وقتی سیستم‌های هوش مصنوعی آموزش می‌بینند که منافع شرکت را در مقابل منافع مشتری در نظر بگیرند، تضاد منافع رخ می‌دهد.

او اضافه کرد: «به همین دلیل است که من از کارکنان کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا خواسته‌ام تا پیشنهادات قانونی خود را برای بررسی کمیسیون در مورد بهترین روش‌های رسیدگی به چنین تضادهای احتمالی در طیف وسیعی از تعاملات سرمایه‌گذاران ارائه کنند.»

او معتقد است که ظهور چند انحصار هوش مصنوعی ممکن است اقتصاد را متزلزل کند و به طور بالقوه در «بحران مالی آینده» نقش داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا