اخبار تکنولوژی

امت شیر مدیر عامل جدید OpenAI طرفدار «کاهش سرعت توسعه هوش مصنوعی» است!

امت شیر هوش مصنوعی را محکوم کرده با این باور که این تکنولوژی می‌تواند همه ما را به نابودی بکشد.

 

امت شیر (Emmett Shear) سابقه طولانی در صنعت فناوری دارد، که عمدتاً بر روی پلتفرم پخش زنده Twitch متمرکز شده است. اما رویکرد Shear برای توسعه هوش مصنوعی چیست؟ 

OpenAI مدیر عامل سابق خود یعنی سام آلتمن را روز جمعه اخراج کرد و علیرغم تلاش‌های آشکار برای بازگرداندن او، سم آلتمن به مایکروسافت پیوست. هیئت مدیره OpenAI در نهایت او را با مدیر عامل موقت امت شیر، یکی از بنیانگذاران Twitch، جایگزین کرد. 

پس از برکناری ناگهانی آلتمن در ۱۷ نوامبر، میرا موراتی، مدیر ارشد فناوری OpenAI برای مدت کوتاهی به عنوان مدیرعامل موقت معرفی شد. با این حال، در آخر هفته، شیر گفت که یک تماس تلفنی دریافت کرده است که از او دعوت شده است تا مدیرعامل بعدی این شرکت هوش مصنوعی شود—پیشنهادی که او به سرعت پذیرفت.

شیر دوشنبه در X نوشت: «من این شغل را انتخاب کردم زیرا معتقدم OpenAI یکی از مهمترین شرکت‌هایی است که در حال حاضر وجود دارد. زمانی که هیئت مدیره وضعیت را به من گفت و از من خواست که این نقش را برعهده بگیرم، تصمیم ساده‌ای نبود. در نهایت، احساس کردم که وظیفه دارم کمک کنم.» 

اکنون، زمانی که شیر به سمت رهبری جدید خود در OpenAI می‌رود، برخی از توییت‌های او درباره تجاوز جنسی زنان، نازی‌ها و «ربات‌های مرگ غول‌پیکر» دوباره در شبکه‌های اجتماعی ظاهر شده‌اند. 

اما امت شیر کیست و چرا یکی از بنیانگذاران توییچ به این استارتاپ هوش مصنوعی ملحق شده است که ممکن است دیگر ارزش ۹۰ میلیارد دلاری خود را نداشته باشد؟ 

نظرات گذشته او در مورد هوش مصنوعی باعث شده است که برخی از ناظران صنعت به او برچسب “decel” یا فردی را بزنند که پتانسیل این را دارد تا سرعت تکامل سریع هوش مصنوعی را کاهش می دهد. امت شیر همچنین قبلاً خود را یک «نابود کننده یا محکوم کننده» هوش مصنوعی نامیده است و گفته که نسل بشر عواقب تیره‌ای خواهد دید. 

هنگامی که از شیر در مصاحبه‌ای در پادکست در سپتامبر پرسیدند که آیا هوش مصنوعی می‌تواند همه ما را بکشد، شیر پاسخ داد: «ممکن است».

شیر در یکی از اپیزودهای My First Million گفت: «من نسبت به پیشرفت تکنولوژی بسیار خوشبین هستم، برای همین می‌ترسم. این احتمال وجود دارد که به سرعت، بسیار سریع به پیشرفت ادامه دهد و این خوش‌بینی چیزی است که من را نگران می‌کند.» 

شیر درباره هوش مصنوعی گفت: «فکر می‌کنم مشکلی نیست. اما این – یک جنبه منفی بسیار بد است، احتمالاً بدتر از جنگ هسته‌ای است.» در ماه سپتامبر، شیر در توییتر نوشت که طرفدار کاهش سرعت توسعه هوش مصنوعی است. 

با توجه به سابقه او به عنوان مدیر عامل طولانی مدت Twitch و نقش جدید او در این شرکت هوش مصنوعی، شیر به طعنه در این ماه توییت کرد که اکثر مشاغل مدیر عاملی «بسیار خودکار هستند» اما اعتراف کرد که برخی از «تصمیمات کلیدی» نیاز به مشارکت انسانی دارند. 

امت شیر بیشتر به خاطر نقشش در بنیانگذاری پلتفرم پخش زنده Twitch که آمازون آن را در سال ۲۰۱۴ به قیمت ۹۷۰ میلیون دلار خریداری کرد، شناخته شده است. او از سال ۲۰۱۱ تا اوایل سال ۲۰۲۳ به عنوان مدیرعامل طولانی مدت Twitch فعالیت می‌کرد. اما جامعه توییچ سال‌ها از او انتقاد می‌کردند که او حضور غایبی در سمت مدیر عاملی خود در توییچ داشته و اقدامات او همیشه ناکافی و دیر بودند.

در سال ۲۰۲۰، شیر یادداشتی منتشر کرد که در ابتدا برای کارمندان توییچ ارسال شد و در آن اظهار داشت که این شرکت همه حوادث آزار و اذیت و تجاوز جنسی ادعایی انجام شده توسط افراد مرتبط با پلتفرم توییچ را بررسی خواهد کرد.

اما کارمندان توییچ ادعا کردند که سوء استفاده در خود شرکت نیز رخ داده است. بر اساس شکایات کارمندان مستند شده در گزارش GamesIndustry.biz، این شرکت تحت رهبری شیر بسیاری از گزارشات آزار و اذیت جنسی، فیزیکی، کلامی و نژادپرستی را پنهان کرده است. 

در سال ۲۰۲۲، دوین نش، مدیر ارشد اجرایی Novo Studios—یک آژانس استعدادیابی که پلتفرم‌های پخش برتر مانند Amouranth و Trainwrecks را مدیریت می‌کند—به Input گفت که امت شیر یک «مدیر عامل کمتر دیده شده» و «یک مهندس» است. 

نش استدلال کرد که تحت رهبری شیر، رویکرد Twitch برای برقراری ارتباط در آپدیت‌ها «واقعاً قدیمی» بود و آپدیت‌ها به قدری مبهم نوشته می‌شد که رمزگشایی آنها را دشوار می‌کرد. کارمندان قبلی Twitch همچنین گفتند که شرکت Twitch تحت رهبری امت شیر بی‌هدف عمل می‌کند و ارتباطات آن در حد صفر است. 

گزارش بلومبرگ در سال ۲۰۲۲ این اظهارات را تکرار کرد و گفت که بیش از ۳۰۰ کارمند در سال ۲۰۲۱ این شرکت را ترک کردند و بیش از ۶۰ نفر در سه ماه اول سال ۲۰۲۲ شرکت را ترک کردند؛ تا حدودی به این دلیل که Twitch تحت رهبری امت شیر ارتباط خود را با جامعه خود از دست داده بود. یکی از کارمندان سابق به بلومبرگ گفت که Shear مهندسی را بر همه چیز اولویت می‌دهد و درک ارزش‌های «کیفی» را نداشت زیرا برای شیر تنها ارزش‌های «کمیتی» مهم بود. 

در اوایل سال جاری، واشنگتن پست استدلال کرد که توییچ تا حدی به دلیل اخراج کارکنان، اقدامات برای کاهش هزینه‌ها و تصمیم شیر برای رقابت نکردن برای پخش‌کننده‌های برتر با قراردادهای پرسود چند میلیون دلاری، «راه خود را گم کرده است». جف بزوس نیز هنگام انتصاب شیر به عنوان مدیر عامل OpenAI، در یک توییت از این شرکت هوش مصنوعی خداحافظی کرد و این اقدام را پایان کار OpenAI دانست. 

در حالی که در حال حاضر مشخص نیست که آیا سبک رهبری شیر ممکن است با نقش جدیدش در OpenAI تغییر کند یا خیر، او تمایل خود را برای «کاهش سرعت» توسعه هوش مصنوعی ابراز کرده است. 

شیر در سپتامبر در یک توییت نوشت: «ما نمی‌توانیم یاد بگیریم که چگونه بدون آزمایش یک هوش مصنوعی ایمن بسازیم، و بدون پیشرفت نمی‌توانیم آزمایش کنیم، اما احتمالاً نباید با حداکثر سرعت هم جلو برویم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا