اخبار تکنولوژی

جمینی، هوش مصنوعی گوگل رقیب جدی ChatGPT

مدیرعامل DeepMind گوگل می‌گوید جمینی از ChatGPT تواناتر است.

 

مدیرعامل DeepMind گوگل می‌گوید که توسعه‌دهندگان بر اساس فناوری مدل 2016 AlphaGo آن، جمینی (Gemini) را به گونه‌ای طراحی می‌کنند که از مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) فعلی در بازار هوش مصنوعی تواناتر باشد.

دیپ مایند زیرمجموعه هوش مصنوعی گوگل (AI) گفت که سیستم هوش مصنوعی آینده این شرکت از ChatGPT OpenAI تواناتر خواهد بود.

بر اساس گزارشی از Wired، مدیرعامل دیپ مایند می‌گوید که هوش مصنوعی جمینی این شرکت یک مدل زبانی بزرگ (LLM) است که از متنی مشابه فرآیندهای ChatGPT استفاده می‌کند اما به قابلیت‌های جدیدی مانند برنامه‌ریزی یا حل مسئله مجهز خواهد شد.

این سیستم بر اساس فناوری و تکنیک‌های مورد استفاده در AlphaGo، یک سیستم هوش مصنوعی اولیه است که توسط دیپ مایند در سال ۲۰۱۶ توسعه پیدا کرد.

«می‌توانید جمینی را به‌عنوان ترکیب برخی از نقاط قوت سیستم‌های AlphaGo با قابلیت‌های زبانی شگفت‌انگیز مدل‌های زبانی بزرگ تصور کنید.»

او همچنین اشاره کرد که «نوآوری‌های جدیدی» در تولید جمینی درنظر گرفته شده است. جمینی اولین بار در کنفرانس توسعه‌دهندگان I/O گوگل در ماه مه به همراه تعدادی دیگر از محصولات هوش مصنوعی معرفی شد.

مدیرعامل دیپ مایند جمینی هنوز چند ماه تا راه‌اندازی رسمی فاصله دارد و در نهایت ده‌ها یا صدها میلیون دلار برای توسعه هزینه خواهد داشت.

علاوه بر این، مدیرعامل دیپ مایند بر نیاز فوری به تحقیقات بیشتر در مورد خطرات احتمالی سیستم‌های هوش مصنوعی توانمندتر تاکید کرد. وی پیش از این گفته بود که ما می‌توانیم تا قبل از سال ۲۰۳۳ شاهد ظهور هوش مصنوعی در سطح انسانی باشیم.

اخبار مربوط به جمینی اندکی پس از آن منتشر شد که گوگل چت‌بات هوش مصنوعی خود Bard را معرفی کرد که رقیب ChatGPT محسوب می‌شود. با این حال، Bard با تردیدهایی از سوی کارمندان سابق گوگل در رابطه با نگرانی‌های جامعه دیجیتال مواجه شد.

پیش از این راه‌اندازی Google Bard در اتحادیه اروپا مسدود شده، به این دلیل که قانون‌گذاران در ایرلند این شرکت را به عدم ارائه مدارک لازم متهم کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا