اخبار آلت کوین هااخبار بین الملل

ونزوئلا برای دور زدن تحریم‌های نفتی ایالات متحده به تتر روی می‌آورد

در میان هرج و مرج انتخابات، شرکت نفت ونزوئلا (PDVSA) تتر را انتخاب می‌کند.

 

صنعت نفت ونزوئلا، به زودی و پس از یک وقفه شش‌ماهه، تحت تحریم‌های ایالات متحده قرار خواهد گرفت و تأثیر اقتصادی این کشور، آمریکای جنوبی را سریع‌تر به سمت پذیرش ارز دیجیتال در تجارت نفت سوق می‌دهد.

برای تشویق ونزوئلا در جهت برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری منصفانه در ماه ژانویه، ایالات متحده مجوز عمومی ۴۴ را اجرا کرد. این مجوز، معاملات مربوط به عملیات بخش نفت یا گاز در ونزوئلا را مجاز می‌کند. با این حال، پس از اینکه ماریا کورینا ماچادو، کاندیدای مخالف دولت، توسط دولت نیکلاس مادورو، رئیس جمهور این کشور از نامزدی منع شد، این مجوز لغو شد.

در میان آشفتگی‌های سیاسی، شرکت دولتی نفت ونزوئلا قصد دارد که استفاده از ارزهای دیجیتال را در صادرات نفت خام و سوخت خود افزایش دهد. به نقل از رویترز، این اقدام به منظور کاهش خطر مسدود شدن درآمدهای فروش در حساب‌های بانکی خارجی، به دلیل احیای تحریم‌ها انجام می‌شود.

همانطور که رئیس جمهور تایید کرده است، ونزوئلا سال‌هاست که از کریپتو استفاده می‌کند، اما طبق گزارش رویترز؛ شرکت نفت ونزئولا در سال جاری، بسیاری از معاملات نفتی را طبق قراردادی پیش برد که مستلزم پیش‌پرداخت نیمی از ارزش هر محموله در استیبل کوین تتر بود، حتی در زمان توقف تحریم‌ها. بازگشت تحریم‌های نفتی، این تغییر را سرعت بخشید.

علاوه بر این طبق گزارش‌ها، شرکت دولتی نفت ونزوئلا، از هر مشتری جدیدی که تراکنش‌های نفتی انجام می‌دهد، تقاضا می‌کند که ارزهای دیجیتال را در یک کیف پول دیجیتال نگه دارد.

این اقدام PDVSA، ممکن است به دلیل راحتی بیشتر باشد تا استراتژی؛ زیرا Tether—پلتفرم بلاکچین زیربنای USDT—سابقه مسدود کردن آدرس‌های کریپتویی را دارد که طبق تشخیص سازمان‌های مجری قانون، متعلق به افراد تحت تحریم هستند.

این شرکت گفته است: «تتر به لیست SDN (شبکه نرم‌افزار محور) مربوط به دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی (OFAC) احترام می‌گذارد و متعهد است که برای اطمینان از مسدود شدن سریع آدرس‌های تحت تحریم تلاش کند.»

بر اساس گزارش Dune Analytics، تتر داوطلبانه ۱۴۲۶ آدرس USDT و همچنین، بیش از یک میلیارد دلار سرمایه را مسدود کرده است.

در اوایل سال ۲۰۱۸، ونزوئلا اعلام کرد که قصد دارد یک ارز دیجیتال بومی راه‌اندازی کند. این توکن، ابتدا برای اجرا بر روی بلاکچین اتریوم پیشنهاد شد، در برابر سانسور مقاوم است و به راحتی معامله می‌شود. ماه‌ها بعد، دولت به سمت یک بلاکچین خصوصی رفت که بعداً ایالات متحده آن را هدف قرار داد و تحریم کرد و از پذیرش جهانی آن جلوگیری کرد.

این کوین در سال ۲۰۲۴، پس از یک رسوایی بزرگ و با بازداشت وزیر نفت و سرپرست ارزهای دیجیتال که هر دو به اتهام فساد تحت تعقیب ایالات متحده هستند، از بین رفت.

در این فاصله، صادرات نفت ونزوئلا افزایش یافت. وزارت نفت این کشور تایید کرد که نزدیک به یک میلیون بشکه در روز صادر می‌کنند که بالاترین میزان در چهار سال گذشته است.

رئیس جمهور، نیکلاس مادورو، در مواجهه با تحریم‌ها سرکشی می‌کند. وی روز گذشته در توئیتی نوشت: «حتی با وجود تحریم‌ها و تهدیدها، ما در توسعه کشور و آرامش مردم خود پیش خواهیم رفت».

تغییر رویکرد به سمت ارزهای کریپتو در معاملات نفتی، یک حرکت مهم برای ونزوئلا است؛ زیرا این کشور به دنبال حفظ صادرات نفت خود در مواجهه با تحریم‌های خارجی است. با این حال، اتکا به واسطه‌ها برای معاملات می‌تواند به این معنا باشد که بخشی از درآمدهای نفتی به جیب شرکت دولتی نفت ونزوئلا ختم می‌شود. آخرین رسوایی فساد ونزوئلا شامل ۲۱ میلیارد دلار است که توسط مدیران PDVSA، با استفاده از ارزهای دیجیتال از دولت مخفی شده بود.

نیکلاس مادورو در یک پخش تلویزیونی گفت: «مدیران PDVSA راهکار‌هایی برای پنهان کردن وجوه در کریپتو داشتند. چیزی که به نیت خوب ساخته شد، تبدیل مخفیگاه مافیاها، بزهکاران و خائنان شد.»

در همین حال، پدرو تله‌آ، وزیر نفت ونزوئلا گفت که این کشور انتظار دارد به امضای قراردادها و توسعه پروژه‌های نفت و گاز در طول دوره تعطیلی ۴۵ روزه که توسط ایالات متحده تعیین شده است، ادامه دهد و سپس از مشتریان بالقوه، درخواست مجوزهای خاص خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا