اخبار بیت کویناخبار قانون‌گذاری

متقاضیان ETF بیتکوین باید تسلیم مدل بازخرید نقدی SEC شوند

آیا متقاضیان ETF بیتکوین تسلیم قانون‌گذاری SEC خواهند شد؟

 

از آنجایی که متقاضیان ETF بیتکوین در حال بررسی جزئیات پرونده‌های خود با کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا هستند، به نظر می‌رسد که SEC در پیشنهاد خود برای مدل «بازخرید نقدی» نظر خود را عوض نمی‌کند و این برخلاف مدل جایگزین پیشنهاد شده توسط سایر متقاضیان مانند صرافی بلک راک است.

در ۱۴ دسامبر، اسکات جانسون، وکیل امور مالی، گفت که یکی از متقاضیان ETF بیتکوین یعنی شرکت Invesco، در استفاده از مدل بازخرید نقدی برای تایید ETF خود تسلیم خواسته SEC شده است. همچنین جیمز سیفارت در یک توییت گفت که به نظر او در آخر همه متقاضیان مجبور به قبول مدل ایجاد و بازخرید نقدی خواهند شد.

در پرونده S-1 به روز شده در SEC آمده است: «صندوق انتظار دارد که معاملات ایجاد و بازخرید در ابتدا به صورت نقدی انجام شود.» ظاهراً SEC بر استفاده از یک مدل بازخرید نقدی برای ETFهای اسپات بیتکوین پافشاری می‌کند، اگرچه برخی از متقاضیان، از جمله بلک راک، استفاده از یک مدل غیرنقدی را پیشنهاد کرده‌اند.

تفاوت این دو مدل چیست؟

یک ETF می‌تواند سهام را به دو طریق ایجاد و بازخرید کند—ایجاد/بازخرید نقدی و ایجاد/بازخرید غیر نقدی. مدل ایجاد نقدی مدلی است که در آن شرکت‌کننده وجه نقد معادل ارزش خالص دارایی واحدهای ایجاد شده را در ETF واریز می‌کند. سپس صندوق از این پول نقد برای خرید دارایی‌های اساسی، در این مورد بیتکوین، استفاده می‌کند.

برای مدل غیرنقدی، شرکت‌کننده سبدی از اوراق بهادار منطبق با ترکیب و وزن پرتفوی ETF سپرده می‌کند. این به صندوق اجازه می‌دهد تا بدون فروش فوری اوراق بهادار به صورت نقد، واحدهای ایجاد شده را برای سرمایه گذار منتشر کند.

این مدل برای ETFها کارآمدتر به نظر می‌رسد زیرا از اسپردهای پیشنهادی و درخواستی و کمیسیون‌های کارگزاری و صرافی‌ها جلوگیری می کند. با این حال، مدل ایجاد/بازخرید نقدی انعطاف بیشتری را برای شرکت‌کنندگان صندوق فراهم می‌کند.

سیفارت در توضیح این تفاوت برای یکی از کاربران توییتر، گفت که مدل نقدی منجر به این می شود: «اسپردهای کمی گسترده‌تر و ناکارآمدی‌های مالیاتی. البته این بهتر از هر چیزی است که در حال حاضر در امور مالی سنتی یا TradFi وجود دارد.»

آیا متقاضیان ETF بیتکوین تسلیم خواهند شد؟

اریک بالچوناس، تحلیلگر ارشد ETF بلومبرگ، گفت که این فایل آخر «نشان می‌دهد که SEC تنها اجازه خواهد داد در دوره اول فقط بتوان با وجه نقد ETF بیتکوین ساخت.»

او اضافه کرد که بسیاری منتظرند ببینند آیا بلک راک می‌تواند نظر SEC را در مورد مدل ایجاد/بازخرید نقدی عوض کند، اما سیفارت خاطرنشان کرد: «من فکر می‌کنم که همه باید تسلیم مدل ایجاد/بازخرید نقدی شوند.»

در اواخر نوامبر، بلک راک با SEC برای بحث در مورد مکانیسم‌های ایجاد/بازخرید سهام ETF ملاقات کرد و یک مدل بازبینی‌شده یا ترکیبی (In-kind) را ارائه کرد که آنرا بر مدل ایجاد/بازخرید نقدی ترجیح می‌دهد.

سیفارت همچنین خاطرنشان کرد که Bitwise از ۴ دسامبر تنها برای مدل ایجاد/بازخرید نقدی آماده شده است. در ۱۳ دسامبر، SEC تصمیم خود را در مورد تایید یا رد ETF اسپات اتریوم برای متقاضیان Invesco و Galaxy Digital به تاخیر انداخت.

علاوه بر این، نمایندگانی از چندین شرکت مدیریت دارایی، از جمله بلک راک، گری اسکیل و فیدلیتی، در هفته‌های اخیر با SEC دیدار کرده‌اند تا جزئیات نهایی محصولات ETF بیتکوین خود را قبل از آنچه که تحلیل‌گران انتظار دارند بررسی کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا