اخبار بیت کویناخبار بین الملل

رشد اقتصادی کشور آفریقای شرقی با استخراج بیت کوین

یک پروژه استخراج بیت کوین در گوشه‌ای دورافتاده از مالاوی، کشوری محصور در خشکی در جنوب شرقی آفریقا، باعث شده خانواده‌های بیشتری به شبکه متصل بشوند و در نتیجه به رشد اقتصادی یک منطقه فقیر کمک کرده است.

این پروژه استخراج بیت کوین که از انرژی آبی پاک و مازاد بر مصرف در مالاوی بهره می برد، فعالیت خود را در این زمینه آغاز است. شرکت پشتیبان این پروژه، Gridless، اعلام کرد که اکنون ۱۶۰۰ خانواده به این شبکه کوچک آبی راه دور در کوه‌های جنوب مالاوی متصل هستند.

این پروژه از ۵۰ کیلووات انرژی بلااستفاده برای آزمایش به عنوان یک سایت جدید استخراج بیت کوین بهره‌برداری می‌کند. اریک هرسمن (Erik Hersman)، مدیرعامل و یکی از بنیانگذاران شرکت Gridless، اظهار کرد که اگرچه این پروژه استخراج بیت کوین کاملاً جدید است اما تأثیر آن در اقتصاد این کشور کاملاً مشهود است.

سازمان توسعه‌دهنده برق منطقه، این نیروگاه‌ها را چند سال پیش ساخته بود اما قادر به گسترش آنها برای استفاده خانواده‌های بیشتری نبود. دلیل این امر این بود که سودآور نبود و در نتیجه این سازمان نمی‌توانست بیشتر از این روی این پروژه هزینه کند. به گفته اریک هرسمن، براساس این قرارداد این امکان فراهم شد که ۲۰۰ متر دیگر از نیروگاه خریداری کنند تا به این ترتیب خانواده‌های بیشتری را به هم متصل کنند.

اریک هرسمن اظهار داشته که پروژه استخراج بیت کوین در این منطقه تغییر چندانی در محیط زیست منطقه ایجاد نکرده است.

این دومین پروژه شرکت Gridless در جنوب صحرای آفریقا تا به امروز است. اواخر سال گذشته، یک پروژه استخراج بیت کوین دیگر در کنیا با استفاده از انرژی آبی مازاد، یک منطقه دورافتاده را به شبکه متصل کرد.

اگر بخواهیم مسائل مربوط به محیط زیست را درنظر نگیریم، سایت استخراج بیت کوین توانمندسازی اقتصادی و فرصت‌های شغلی را برای کشور مالاوی به ارمغان می‌آورد. هرسمن توضیح داد که کاهش بار برق در مالاوی رایج است، اما ۱۶۰۰ خانواده‌ای که از منبع برق آبی استفاده می‌کنند، هیچ‌گونه مشکلی در این زمینه ندارند.

هرسمن اضافه کرد: «برای من همیشه شگفت‌انگیز است که می‌بینم شبکه‌های کوچک چقدر برای جامعه مفید و ارزشمند هستند. فرآیند استخراج بیت کوین حوزه‌های آموزش، بهداشت و درمان، تجارت، تدارکات و رفاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد.»

Obi Nwosu، مدیر عامل Fedimint و مشاور هیئت مدیره در شرکت Gridless نیز به این موضوع اشاره کرد و اینگونه توضیح داد که: «پروژه استخراج بیت کوین در مالاوی یکی دیگر از مواردی است که انتظار دارم در سال‌های آینده نمونه‌های زیادی را مشابه آن در این صنعت ببینم.»

به اعتقاد او این پروژه قدرت و آزادی اقتصادی را برای بسیاری از افراد در این منطقه به همراه دارد.

بهره‌برداری ماینرهای بیت کوین از انرژی انباشته شده و در عین حال توانمندسازی جوامع محلی روند رو به رشدی در سال ۲۰۲۳ است. از وعده السالوادور برای استخراج بیت کوین زمین گرمایی گرفته تا متعادل کردن بار شبکه و حفظ مشاغل برای جوامع محلی در کانادا، به نظر می‌رسد که دریایی از فرصت‌ها در راه است.

جمع‌بندی مایکل سایلر، کارآفرین آمریکایی، از پروژه استخراج بیت کوین این است که این پروژه را صنعتی ایده‌آل با فناوری پیشرفته توصیف می‌کند. به عقیده او این پروژه به کشورهایی که انرژی پاک فراوانی دارند اما قادر به صادرات محصول یا تولید خدمات با استفاده از آن انرژی نیستند، کمک بزرگی می‌کند. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا