اخبار بلاک‌چیناخبار بین الملل

پلیس سایبری ویتنام تحقیقات امنیتی خود را روی بلاکچین Pi آغاز کرد

واحد جرایم سایبری ویتنام در حال بررسی شبکه Pi

 

نهاد امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم ویتنام تحقیقاتی را در مورد بلاک چین Pi آغاز کرده است.

بلاک چین Pi که در حال حاضر در ویتنام و هند محبوبیت بالایی دارد، به دلیل سوءاستفاده احتمالی برای اهداف کلاهبرداری یا جمع‌آوری داده‌ها تحت نظارت قرار گرفته است.

در دسامبر ۲۰۲۲، صرافی هوبی شبکه Pi را برای ترید شدن فهرست کرد، اما تیم این شبکه ادعا کرد که این فهرست غیرمجاز و جعلی بوده است.

مقامات ویتنام تحقیقاتی را در مورد شبکه پای و ارز دیجیتال آن آغاز کرده‌اند. شبکه کریپتو با انگیزه ماینینگ در این کشور محبوبیت زیادی پیدا کرده است چرا که «راه آسانی» را برای استخراج و تولید توکن فراهم می‌کند، اما مقامات هنوز قانع نشده‌اند.

وزارت امنیت سایبری و پیشگیری از جرایم ویتنام تحقیقات خود را در مورد Pi در ۳۰ ژوئن آغاز کرد.

نگرانی درمورد شبکه Pi

رئیس بخش Le Xuan Minh ابراز نگرانی کرد که مدل شبکه Pi به‌شدت پیچیده و مدیریت نشده است. وی افزود: «هیچ فعالیت تجاری دیگری وجود ندارد که بتواند چنین سطح بالایی از درآمد آنلاین را ایجاد کند».

او همچنین هشدار داد که مروجین ارزهای دیجیتالی مردم را به سمت «مدل‌های کسب‌وکار شبیه مدل‌های چند بازاریابی چندسطحی» سوق داده‌اند.

به گفته VN Express، شبکه کریپتو فاقد سطح شفافیت لازم برای پروژه بلاک چین است. علاوه بر این، ممکن است برای اهداف پلیدی همچون کلاهبرداری یا جمع‌آوری داده‌ها از آن استفاده شود.

شبکه Pi در مارس ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد و محبوبیت خود را در ویتنام و هند در طول بازار صعودی ۲۰۲۱ افزایش داد. دلیل این امر این است که توکن‌های PI را می‌توان روی تلفن همراه استخراج کرد و هزینه‌های خرید سخت‌افزار گران‌قیمت ماینینگ را از بین برد.

با این حال، به نظر نمی‌رسد که شبکه هدف دیگری جز عمل کردن به عنوان وسیله مبادله برای توکن‌های PI داشته باشد.

با این وجود، یکی از بنیانگذاران آن، دکتر نیکلاس کوکالیس، دکترای استنفورد و مدرس اولین کلاس برنامه‌های کاربردی غیرمتمرکز استنفورد است. دکتر چنگدیو فن، استاد دانشگاه استنفورد، یکی دیگر از بنیانگذاران این شبکه، دارای مدرک دکترا در رشته علوم انسان‌شناسی است.

بر اساس اطلاعات وب‌سایت شبکه Pi، این شبکه دارای ۴۷ میلیون کاربر است و ادعا می‌کند که تیمی متشکل از ۳۵ عضو اصلی در سیلیکون ولی دارد.

رمزارزها در ویتنام بسیار محبوبند، به طوری که Chainalysis آنها را به عنوان برترین کشور برای پذیرش در سال ۲۰۲۲ رتبه‌بندی کرده است. با این حال، این طبقه از دارایی پول قانونی در این کشور محسوب نمی‌شود.

مشکلات فهرست شدن توکن PI

برای اکثر مردم، به ویژه آنهایی که با ارزهای دیجیتالی یا بلاک چین آشنایی ندارند، شبکه Pi به نظر راهی عالی برای کسب درآمد بالقوه است. تنها کاری که باید انجام دهند این است که هر روز روی یک دکمه کلیک کنند و چند توکن رایگان برای خود به‌دست بیاورند.

در پایان سال ۲۰۲۲، طرفداران شبکه Pi از این خبر که صرافی هوبی PI را فهرست کرده است، خوشحال شدند و قیمت آن به سرعت به ۲۳۰ دلار افزایش یافت. با این حال، معلوم شد که این خبر صحت ندارد و تیم شبکه پای این خبر را به‌طور رسمی اعلام کرد. تا به امروز، هیچ صرافی‌ای PI را فهرست نکرده است. 

 

پای نتورک (Pi) اولین رمزارزی است که امکان استخراج با استفاده از گوشی همراه را فراهم می‌کند. توزیع توکن‌های Pi قاعده مشخصی ندارد و هر شخص با نصب اپلیکیشن آن می‌تواند فرآیند استخراج را آغاز کند. افراد بعد از هر ۲۴ ساعت فقط با ورود به برنامه و کلیک کردن بر روی یک دکمه قادر خواهد بود فرآیند ماینینگ خود را ادامه دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا