اخباراخبار تحلیلی

صعود ۲۳ هزار درصدی دوج کوین در سال ۲۰۲۱–آیا تاریخ تکرار می‌شود؟

به نظر می‌رسد باید منتظر موج دوم افزایش قیمت دوج کوین باشیم.

موج افزایش قیمت دوج‌کوین در سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۳ عمدتاً توسط ایلان ماسک آغاز شده است، اما در صورتی که تاریخ تکرار شود، موج دوم افزایش قیمت با احتمالا بالایی آغاز می‌شود.

قیمت دوج کوین پس از رسیدن به ۰/۰۴۹۱ دلار در ژوئن ۲۰۲۲ و هم‌زمان با روند بهبودی بازار ارزهای دیجیتال، تقریباً دو برابر شده است.

در ۲۰ آوریل، دوج کوین با قیمت ۰/۰۹۴۲ دلار معامله می‌شود که در مقایسه با پایین‌ترین قیمت خود در سال گذشته حدود ۹۴ درصد افزایش یافته است. اما، با وجود بازگشت چشمگیر این رمزارز، قیمت آن هنوز ۸۸ درصد پایین‌تر از بالاترین رکورد تاریخ خود یعنی ۰/۷۶ دلار است که در ماه مه ۲۰۲۱ تعیین شده بود. بنابراین، جفت ارز DOGE/USD هنوز با ایجاد یک بازگشت صعودی قاطع در بازه‌های زمانی طولانی‌تر فاصله دارد.

چارت قیمت سه روزه جفت ارز DOGE/USD
چارت قیمت سه روزه جفت ارز DOGE/USD – منبع: TradingView

آیا روند صعودی دوج کوین در پیش است؟

قیمت دوج کوین در سال ۲۰۲۱ بیش از ۲۳ هزار درصد افزایش یافت که عمدتاً به دلیل حمایت ایلان ماسک بود. از قضا، جفت ارز DOGE/USD پس از آن که ماسک در طول حضورش در برنامه Saturday Night Live در ماه مه ۲۰۲۱ درباره آن صحبت کرد، به اوج رسید.

قیمت دوج کوین وارد یک چرخه نزولی طولانی مدت شد که با چشم‌انداز سخت‌گیری‌های صندوق ذخیره فدرال (که منجر به کاهش واقعی نرخ بهره در سال های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۳ شد) تحقق پیدا کرد. همچنین، ورشکستگی چندین شرکت کریپتوی پیشرو، مانند Terra (LUNA)، Three Arrow Capital، FTX و غیره، به فروش بیشتر دوج کوین کمک کردند.

اکتبر ۲۰۲۲ علیرغم روند نزولی چند ماهه، شاهد بازگشت ۱۰۰ درصدی قیمت بود. این بازیابی قیمت همزمان با تصاحب توییتر توسط ایلان ماسک بود، در میانه امید به اینکه دوج کوین به نماد رسمی پرداخت در پلتفرم رسانه اجتماعی تبدیل شود.

تا به این تاریخ، یعنی آوریل ۲۰۲۳، ایلان ماسک هنوز گزینه پرداخت DOGE را در توییتر اضافه نکرده است. اگرچه، او در اوایل ماه برای مدت بسیار کوتاهی لوگوی نمادین پرنده آبی این پلتفرم را با نماد رسمی دوج کوین، میم شیبا اینو، جایگزین کرد. این موضوع باعث شد دوج کوین تا ۴۰ درصد افزایش قیمت پیدا کند.

از منظر تحلیل فاندمنتال، گمانه‌زنی‌هایی وجود دارد که بر اساس آنها دوج کوین می‌تواند دستاوردهای سالانه خود را حفظ کند. 

تحلیل تکنیکال قیمت دوج کوین

در تحلیل فراکتال، چشم‌انداز بازگشت صعودی دوج کوین به نگه داشتن سطح قیمت بالاتر از دو میانگین متحرک نمایی هفتگی (EMA) بستگی دارد.

باید توجه داشت که قیمت دوج کوین تلاش کرده تا بالای ۵۰ هفته (موج قرمز) نزدیک به قیمت ۰/۰۹۱۷ دلار و میانگین متحرک نمایی ۲۰۰ هفته (موج آبی) نزدیک به ۰/۰۸۹۵ دلار بسته شود. 

اینگونه به نظر می‌رسد که دوج کوین در سال ۲۰۲۳ افزایش قیمت ۳۰ هزار درصدی را تجربه نخواهد کرد. اما در صورت تغییر نرخ بهره صندوق ذخیره فدرال یا اضافه شدن پرداخت دوج کوین به توییتر، این میم کوین می‌تواند رکورد ۰/۷۶ دلار در سال ۲۰۲۳ را بزند.

چارت قیمت هفتگی جفت ارز DOGE/USD
چارت قیمت هفتگی جفت ارز DOGE/USD – منبع: TradingView

در مقابل، معکوس شدن میانگین متحرک نمایی که پیش‌تر به آن اشاره کردیم، می‌تواند جرقه ایجاد یک الگوی کلاسیک به نام مثلث صعودی شود.

این الگو زمانی روی چارت ظاهر می‌شود که قیمت بین سطح حمایت خط روند افزایشی و سطح مقاومت خط روند افقی در نوسان باشد. معمولاً پس از شکست قیمت به جهت روند قبلی خود بازمی‌گردد.

در نتیجه روند نزولی قبلی خود، به نظر می‌رسد مثلث صعودی دوج کوین به نفع فروشندگان بازار باشد.

چارت قیمت هفتگی جفت ارز DOGE/USD
چارت قیمت هفتگی جفت ارز DOGE/USD – منبع: TradingView

این موضوع باعث می‌شود هدف قیمت پایان سال دوج کوین در محدوده ۰/۰۳۶۳-۰/۰۴۶۹ دلار قرار گیرد که به ترتیب ۴۵ تا ۶۰ درصد از سطوح قیمت فعلی پایین‌تر است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا