اخبار بین المللاخبار تحلیلی

افزایش قیمت ۵ آلتکوین درصورت صعودی ماندن قیمت بیت کوین

جدیدترین داده‌های بازار رمزارز نشان می‌دهند که بیت‌کوین صعودی شده است، اما آیا این وضعیت بهبود قیمت موقت است؟ درصورتی که گاوهای بیت‌کوین سرعت خود را حفظ کنند، LTC، OKB، BIT و FTM می‌توانند شاهد افزایش قیمت پرقدرتی باشند.

بازارهای ارزهای دیجیتال در چند روز گذشته بازگشتی قوی داشته‌اند. بر اساس داده‌های پلتفرم CoinMarketCap، کل سرمایه بازار ارزهای دیجیتال در چهاردهم ژانویه به ۹۹۵ میلیارد دلار رسید. بیت‌کوین بازار صعودی را رهبری کرد و در چهاردهم ژانویه به بالای ۲۱ هزار دلار رسید.

پس از این افزایش پرقدرت قیمت، سوال مهمی که مطرح می‌شود است که آیا این وضعیت موقت است که می‌تواند تبدیل به یک فرصت بالقوه شود یا شروع یک روند صعودی جدید باشد؟ هرچند نمی‌توان به‌طور قطعی پیش‌بینی کرد که این مورد یک سطح پایین کلان است یا خیر، اما نمودارها نشان می‌دهند که یک روند نزولی آغاز شده است.

نقشه بازار دیجیتال
مشاهده روزانه داده‌های بازار رمزارز – منبع: Coin360

تحلیلگر بازار مستقل HornHairs تاکید کرد که بازار نزولی ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ به مدت ۳۶۴ روز (تقریبا یک سال) ادامه داشت و از سال ۲۰۲۱ تا به امروز با پایین‌ترین سطح فعلی بازار، مدت زمان آن دوباره ۳۶۴ روز است. شباهت جالب دیگر این دو بازه زمانی این است که بازار صعودی ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۷ و فاز صعودی ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ هر دو ۱۰۶۴ روز به طول انجامیدند. اگر قرار بر این باشد که تاریخ تکرار شود، این احتمال وجود دارد که بیت‌کوین در عرض ۱۰۰۰ روز به بالاترین رقم بعدی خود برسد.

پرایس اکشن کوتاه‌مدت قیمت بیت‌کوین برای گاوها جالب بوده است، اما آیا آلت‌کوین‌هایی وجود دارند که در یک بازه زمانی کوتاه قدرت مشابهی از خود نشان دهند؟ برای رسیدن به پاسخ این سؤال بیایید نمودارها را بررسی کنیم تا بهتر متوجه شویم.

 

BTC/USDT

بیت کوین در سیزدهم ژانویه به رقم ۲۱۲۵۸ دلار رسید و شاخص قدرت نسبی (RSI) را به بالای ۸۹ رساند که نشان می‌دهد افزایش سقف قیمت در کوتاه مدت بیش از حد بوده است. انتظار می‌رود که خرس‌ها با قیمت ۲۱۵۰۰ دلار دفاعی قوی از خود داشته باشند.

چارت روزانه BTC/USDT
چارت روزانه BTC/USDT – منبع: TradingView


گاهی اوقات، زمانی که تغییر روند اتفاق می‌افتد، ممکن است شاخص قدرت نسبی برای مدتی طولانی در قلمرویی باقی بماند که بیش از حد در آن خرید انجام شده است. اگر جفت BTC/USDT از سطح فعلی فاصله زیادی نگیرد، مشخص می‌شود که معامله‌گران عجله‌ای برای ثبت سود ندارند، چرا که انتظار صعود به قیمت بالاتری را دارند.

درصورتی که خریداران قیمت را به بالای ۲۱۵۰۰ دلار برسانند، این جفت می‌تواند به رقم ۲۲۸۰۰ دلار برسد. البته این سطح قیمت ممکن است دوباره به‌عنوان یک مانع بزرگ عمل کند.

در مسیر سقوط، خرس‌ها باید قیمت را به زیر سطح ۲۰هزار دلار بکشانند تا تاثیر قابل ملاحظه‌ای در تکانه گاوی (صعودی) بگذارند. در آن صورت این جفت می‌تواند به سطح شکست ۱۸۳۸۸ دلار سقوط کند.

چارت ۴ ساعته BTC/USDT
چارت ۴ ساعته BTC/USDT – منبع: TradingView


این چارت ۴ ساعته نشان می‌دهد که خرس‌ها از سطح ۲۱۲۵۰ دلار محافظت می‌کنند، اما رفتار گاوها در بازار نشان می‌دهد که گاوها تا به حال اجازه نداده‌اند قیمت به زیر ۲۰هزار دلار کاهش یابد. ممکن است خریداران دوباره تلاش کنند تا این مانع ۲۱۲۵۸ دلاری را برطرف کنند و در نتیجه روند صعودی از سر گرفته شود.

در مقابل، اگر قیمت یک بار دیگر از ۲۱۲۵۰ دلار پایین‌تر بیاید، ممکن است تریدرهای کوتاه‌مدت را وسوسه کند که روی سود خود قمار کنند. این موضوع می‌تواند جفت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (EMA-20) برساند. در این شرایط، ممکن است خرس‌ها سعی کنند از این وضعیت استفاده کنند و جفت BTC/USDT را تا رقم ۱۸۳۸۸ دلار پایین بکشند.

 

LTC/USDT

لایت کوین در دوازدهم ژانویه از سطح مقاومت سربار ۸۵ دلار بالاتر رفت که همین موضوع نشان‌دهنده شروع یک روند صعودی جدید است. تا زمانی که قیمت به ۱۰۷ دلار برسد، هیچ مانع بزرگی وجود ندارد.

چارت روزانه LTC/USDT
چارت روزانه LTC/USDT – منبع: TradingView

اگر بخواهیم جنبه منفی قضیه را بنگریم، گاوها سعی خواهند کرد به شدت از منطقه بین ۸۵ دلار و میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (یعنی رقم ۷۹ دلار) دفاع کنند. درصورتی که قیمت از این منطقه بازگردد، جفت LTC/USDT می‌تواند به روند صعودی خود ادامه دهد و به ۱۰۷ دلار برسد.

میانگین‌های متحرک رو به بالا خبر از بهبود وضعیت برای گاوها دارند، اما شاخص قدرت نسبی بالای ۷۷ نشان می‌دهد که احتمال یک عقب‌نشینی جزئی یا تثبیت قیمت بیشتر است.

اگر خرس‌ها بخواهند کنترل اوضاع را به دست آورند، باید قیمت را به زیر سطح شکست ۷۵ دلار برسانند. این موضوع می‌تواند راه را برای سقوط به رقم ۶۱ دلار باز کند.

چارت ۴ساعته LTC/USDT
چارت ۴ساعته LTC/USDT – منبع: TradingView

این چارت ۴ساعته نشان می‌دهد که جفت LTC/USDT در یک روند صعودی به‌سر می‌برد و گاوها در حال محافظت از میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه هستند. اگر خریداران قیمت را به بالای ۹۲ دلار برسانند، این جفت می‌تواند شتاب بیشتری بگیرد و به سطح ۱۰۰ دلار افزایش یابد.

در مقابل، اگر قیمت کاهش پیدا کند و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، مشخص می‌شود که تریدرهای کوتاه‌مدت ممکن است تصمیم بگیرند روی سود خود قمار کنند. این موضوع می‌تواند قیمت را به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه (SMA-50) بکشاند. این سطح قیمت برای گاوها اهمیت دارد، چرا که رسیدن به قیمت پایین‌تر از این رقم می‌تواند خطر سقوط به ۸۰ دلار و سپس ۷۵ دلار را افزایش دهد.



OKB/USDT

در حالی که چندین ارز دیجیتال در تلاش برای پایین آمدن هستند، OKB روند صعودی جدیدی را آغاز کرده است. به طور معمول خریدن ارزهای کف قیمت در یک روند صعودی با حفظ استراتژی حد ضرر (stop loss) معقول، استراتژی مناسبی به نظر می‌رسد.

چارت روزانه OKB/USDT
چارت روزانه OKB/USDT – منبع: TradingView

میانگین‌های متحرک صعودی و شاخص قدرت نسبی در منطقه‌ای که بیش از حد در آن خرید انجام شده است، نشان می‌دهد که گاوها کنترل را به دست دارند، اما نمی‌توان تثبیت یا اصلاح کوتاه‌مدت را از معامله حذف کرد. جفت OKB/USDT ممکن است به میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (رقم ۲۷/۶۴ دلار) سقوط کند که نویدبخش یک سطح حمایتی قوی است.

اگر قیمت از این سطح بازگردد، این جفت ارز می‌تواند به حد مانع سربار ۳۴/۱۸ دلاری برسد. عبور از این سطح ممکن است کار دشواری باشد، اما اگر گاوها موفق به رسیدن به آن شوند، این جفت می‌تواند به ۴۲ دلار برسد.

در صورتی که خرس‌ها بخواهند حرکت صعودی را متوقف کنند، باید قیمت را به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش دهند و اگر موفق شوند، این جفت می‌تواند به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه، یعنی رقم ۲۴/۰۵ سقوط کند.

چارت ۴ ساعته OKB/USDT
چارت ۴ ساعته OKB/USDT – منبع: TradingView

این چارت ۴ ساعته نشان می‌دهد که در این روند صعودی امکان یک فروش قوی نزدیک به ۳۳ دلار وجود دارد و این جفت می‌تواند در میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه اصلاح شود. اگر قیمت از این سطح حمایتی بازگردد، مشخص می‌شود که گاوها با هر افت جزئی خرید انجام می‌دهند. همین موضوع می‌تواند قیمت را به ۳۴/۱۸ دلار برساند.

برعکس، اگر قیمت به زیر قیمت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه سقوط کند، اصلاح روند قیمت می‌تواند تا عمق قیمت میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه برسد. اگر قیمت از این سطح بازگردد، گاوها دوباره تلاش خواهند کرد تا حرکت صعودی را از سر بگیرند اما ممکن است در رقم ۳۱ دلار و مجدد در ۳۳ دلار با مقاومت روبرو شوند.



BIT/USDT

ارز بیت دائو (BitDAO) یک افزایش پرقدرت را از رقم ۰/۲۶ دلار در ۲۷ام دسامبر به ۰/۵۳ دلار در چهاردهم ژانویه تجربه کرد که نشان‌دهنده یک تکانه صعودی قوی است. علاوه بر این، عقب‌نشینی ظاهری این ارز در پانزدهم ژانویه نشان می‌دهد که تریدرها برای خروج از موقعیت فعلی خود عجله‌ای ندارند، چرا که پیش‌بینی می‌کنند روند صعودی ادامه داشته باشد.

چارت روزانه BIT/USDT
چارت روزانه BIT/USDT – منبع: TradingView

اگر گاوها قیمت را به بالای سطح مقاومت سربار ۰/۵۴ دلار برسانند، جفت BIT/USDT می‌تواند حرکت صعودی خود را از سر بگیرد. سطح مقاومت افزایشی بعدی رقم ۰/۶۸ دلار است. ممکن است خرس‌ها در این سطح تردید کنند، زیرا شکستن در این سطح قیمت و بسته شدن بالای این سطح می‌تواند منجر به افزایش احتمالی تا ۰/۸۰ دلار شود.

قسمت بد ماجرا این است که اولین سطح حمایتی در رقم ۰/۴۶ دلار و سپس میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه (۰/۴۲ دلار) است. مشاهده یک جهش قوی از هر دو سطح حمایتی نشان می‌دهد که تریدرها در هنگام کاهش قیمت درحال خرید هستند. این موضوع می‌تواند منجر به آزمایش مجدد در رقم ۰/۵۴ دلار شود. درصورتی که خرس‌ها قیمت را به پایین‌تر از قیمت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه کاهش دهند، ممکن است کنترل اوضاع را در دست بگیرند.

چارت ۴ ساعته BIT/USDT
چارت ۴ ساعته BIT/USDT – منبع: TradingView

این چارت ۴ ساعته نشان می‌دهد که جفت BIT/USDT با سطح مقاومتی نزدیک به ۰/۵۴ دلار روبرو است، اما این احتمال وجود دارد که گاوها از افت قیمت تا میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه حمایت کنند. بازگشت قوی به این سطح نشان‌دهنده این موضوع است که گاوها با کاهش قیمت سطحی خرید می‌کنند. این موضوع می‌تواند به بهبود چشم‌انداز شکست قیمت بالای رقم ۰/۵۴ دلار کمک کند.

از طرف دیگر، اگر قیمت کاهش پیدا کند و به زیر میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، ممکن است چندین تریدر کوتاه‌مدت  روی سودشان قمار کنند. این مورد می‌تواند جفت را به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه بکشاند. درصورتی که این سطح هم شکسته شود، جفت BIT/USDT می‌تواند تا ۰/۴۱ دلار سقوط کند.



FTM/USDT

فانتوم (FTM) در نهم ژانویه از خط روند نزولی رد شد که نشان‌دهنده یک تغییر روند بالقوه است. این تغییر رویه در پی یک افزایش قیمت شدید رخ داد و در نتیجه، شاخص قدرت نسبی را به سطوح بسیار بالاتر از حد خرید سوق داد.

چارت روزانه FTM/USDT
چارت روزانه FTM/USDT – منبع: TradingView

طبق داده‌های این چارت، تجمعات افزایشی عمودی ناپایدار هستند، از این رو انتظار عقب‌نشینی وجود داشت. جفت FTM/USDT می‌تواند تا سطح ۳۸/۲٪ اصلاحی فیبوناچی با رقم ۰/۳۰ دلار، و سپس تا سطح ۵۰٪ اصلاحی با رقم ۰/۲۸ دلار کاهش پیدا کند.

فاصله گرفتن قیمت فانتوم از این منطقه و افزایش آن، خبر از تغییر رویه احساسی در معامله از فروش در قیمت بالا به خرید در کف قیمت می‌دهد. در ادامه گاوها تلاش خواهند کرد تا روند بهبود را از سر بگیرند و جفت را به رقم بالای ۰/۳۶ دلار برسانند. درصورتی که تلاش خود را عملی کنند، جفت FTM/USDT می‌تواند تا ۰/۴۲ دلار افزایش پیدا کند.

در مقابل، شکست قیمت و بسته شدن آن در رقم پایین‌تر از ۰/۲۸ دلار می‌تواند جفت FTM/USDT را تا سطح ۶۱/۸٪ اصلاحی ۰/۲۶ دلار پایین بیاورد. یک سقوط شدیدتر برای این جفت می‌تواند باعث شکست تکانه صعودی و بالارفتن احتمال افزایش تشکیل محدوده قیمت شود.

چارت ۴ ساعته FTM/USDT
چارت ۴ ساعته FTM/USDT – منبع: TradingView

طبق این چارت، هر دو میانگین متحرک شیب‌دار هستند و شاخص قدرت نسبی در محدوده مثبت قرار دارد که برای خریداران یک مزیت محسوب می‌شود. این جفت می‌تواند به سمت قیمت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه حرکت کند که به‌عنوان یک سطح حمایتی قوی عمل می‌کند. درصورتی که قیمت از این سطح بازگردد، گاوها سعی خواهند کرد حرکت صعودی را از سر بگیرند.

درمقابل، اگر قیمت به پایین‌تر از قیمت میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه برسد، نشان می‌دهد که تریدرها مشغول قمار کردن روی سود خود پس از افزایش قیمت اخیر هستند. در ادامه این جفت می‌تواند اصلاح قیمت خود را به میانگین متحرک ساده ۵۰ روزه تمدید کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا