اخبار بین المللاخبار وب 3

آیا ایلان ماسک می‌خواهد توییتر را به وی چت تبدیل کند؟

ایلان ماسک از راه‌اندازی یک سوپر اپلیکیشن خبر داد.

چشم‌انداز ایلان ماسک برای توییتر تبدیل آن به یک برنامه همه‌کاره مانند WeChat است. به نظر می‌رسد که هدف او ایجاد یک پلتفرم کریپتویی بدون مجوز است که ترکیبی از خدمات متنوع را به کاربران ارائه می‌دهد.

قرار نیست هیچ‌وقت نسخه دوم توییتر وجود داشته باشد، اما ایلان ماسک با قرار دادن آواتار دوج کوین روی لوگوی نسخه مرورگر توییتر، نشان داد که به دنبال تغییراتی در این مسیر است.

ایده یک سوپر اپلیکیشن چیزی بیشتر از واقعیت است. تلاش‌های ناموفق بسیاری در این مسیر انجام شده است. نمونه‌های جزئی در آسیای جنوب شرقی و در اپ استور اپل در آیفون وجود دارد، اما تنها اپلیکیشن کاملاً پیشرفته وی چت است که ویژگی‌های آن توانسته آن را به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌ها در چین تبدیل کند.

برای تبدیل توییتر به چیزی مانند وی چت، ایلان ماسک باید توییتر را بازسازی کند و تنها راه برای ساخت این سوپر اپلیکیشن برنامه‌های غیرمتمرکز است که به عنوان dapps نیز شناخته می‌شوند. 

اثر شبکه‌ای در سوپر اپلیکیشن ایلان ماسک

اثر شبکه‌ای تأثیری ست که یک کاربر از یک کالا یا خدمات، بر ارزش آن دارد. وقتی اثر شبکه‌ای وجود داشته باشد، ارزش یک محصول یا خدمات به تعداد استفاده‌کنندگان آن بستگی دارد و قلب کسب‌وکارهای فناوری در جهان به شمار می‌رود: از جمله، فیس بوک، گوگل و اپل که در صدر هستند. در حقیقت می‌توان گفت مرز بین این موفقیت‌ها و بسیاری از کسب‌وکارهای متوسط در فناوری در دارا بودن اثر شبکه‌ای تعیین می‌شود.

به راحتی می‌توان فهمید که چرا اثر شبکه‌ای یک عنصر اصلی در فناوری است. با دارا بودن اثر شبکه‌ای، شرکت‌های بزرگ این صنعت در ایالات متحده عملکرد بسیار قابل قبولی از خود نشان داده‌اند و میزان رضایت کاربرها از پلتفرم‌های مورد استفاده بالاتر رفته است.

با اینکه ایلان ماسک هنوز جزئیات زیادی از این اپلیکیشن منتشر نکرده است اما دارا بودن اثر شبکه‌ای یکی از مواردی است که به نظر می‌رسد جزء جدانشدنی این اپلیکیشن باشد.

وی چت و نظارت دولت

وی‌چت قبلا فقط یک پیام رسان بود، اما در حال حاضر تبدیل به سرویسی شده است که همه خدمات مورد نیاز کاربران را در چین به طور یکجا ارائه می‌دهد و توجه برخی از کاربران اینترنت را نیز به خود جلب کرده است. آمارها نشان می‌دهد که صدها میلیون نفر از ساکنان این منطقه از جهان هر روز از وی‌چت استفاده می‌کنند.

تا جایی که بحث اپلیکیشن وی چت مطرح است، واضح است که این برنامه ارتباط نزدیکی با دولت در پکن دارد و از آن برای سانسور و نظارت استفاده می‌شود. از این رو نگرانی‌هایی وجود دارد که سوپر اپ ایلان ماسک هم ممکن است در همین راستا مورد استفاده دولت قرار بگیرد. 

طبیعیست که کاربرانی که حریم خصوصی و آزادی بیان مسائل مهمی به شمار می‌روند، این مسئله را حق خود می‌دانند که این مسائل را مطرح کنند و نگرانی‌های خود را در رابطه با کاربرد این اپلیکیشن مطرح کنند.

نکته پایانی

ایلان ماسک در نشست سالانه خود با سرمایه‌گذاران در ماه آگوست، در مورد استفاده از توییتر صحبت‌هایی را مطرح کرد و به نظر می‌رسد که ایده‌هایی برای توجه بهتر به این شبکه اجتماعی در سر دارد. او جاه‌طلبی‌های خود برای توییتر را با چشم‌اندازی که برای این سوپر اپلیکیشن داشت مقایسه کرد.

در نهایت، با وجود علاقه ایلان ماسک به وی‌چت، او احتمالاً یکی از جنبه‌های این سرویس را دنبال نخواهد کرد؛ ماسک همواره به صراحت بیان کرده است که از آزادی بیان حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد که باید منتظر بود و دید این اپلیکیشن چه ویژگی‌هایی خواهد داشت و صحبت‌های ایلان ماسک تا چه اندازه درست است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا