اخبار قانون‌گذاریاخبار وب 3

سه اتفاق مهم کریپتو در سال ۲۰۲۳

قانون‌گذاری، سرمایه‌گذاران نهادی و هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۳


تعجب نکنید اگر در دو ماه آخر سال ۲۰۲۳ شاهد سرمایه‌گذاری بیشتر، قانون‌گذاری‌های زیادتر و هوش مصنوعی بیشتری باشیم. 

با نزدیک شدن به فصل تعطیلات، باید منتظر پدیده سالانه معروف به «رالی بابانوئل» باشیم زیرا در این دوره پویایی بازار به طرز قابل توجهی تغییر می‌کند. در ادامه به سه عامل مهم برای این تغییر در بازار کریپتو می‌پردازیم.

افزایش سرمایه‌گذاری نهادی

قیمت ارزهای دیجیتال در پایان سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به میزان قابل توجهی بالا رفت و این موضوع به خاطر افزایش خوش‌بینی سرمایه‌گذاران و سازمان‌های نهادی بود. در آن دوران موسسات مالی بزرگ و صندوق‌های تامین سرمایه، بیتکوین را جدی گرفتند. 

برای مثال شرکت‌های بزرگی مانند Square و MicroStrategy دارایی عمده بیتکوین را به خزانه خود اضافه کردند و این تغییر باعث افزایش قیمت بیتکوین شد. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری نهادی زمانی به اوج خود رسید که کسب و کارهایی مانند تسلا حجم زیادی از بیت کوین را خریداری کردند. 

ناگفته نماند که معرفی تعدادی ETF و صندوق ارزهای دیجیتال به سرمایه‌گذاران نهادی باعث شد که قیمت بیتکوین تغییر کند.

با وجود نوسانات بازار، این مسیر به طور کلی در سال ۲۰۲۲ صعودی بود. به علاوه با ظهور امور مالی غیر متمرکز (DeFi) و ان اف تی‌ها شرکت‌های سرمایه‌گذاری و صندوق‌های تخصصی فرصت‌های سرمایه‌گذاری جدید را از دست ندادند. 

برای مثال موسسات مالی برجسته EDX Markets را ایجاد کردند. EDX Markets یک بازار و بورس جدید برای معامله دارایی‌های دیجیتال است اما واسطه‌های قابل اعتمادی در این معاملات وجود دارد. 

این پلتفرم برای سرمایه‌گذاران نهادی و خرد است و یک محیط امن برای تجارت دارایی‌های دیجیتال را تضمین می‌کند. این طرح حامیان زیادی داشت و شرکت‌های بزرگ مانند Virtu Financial، Charles Schwab و Fidelity Digital Assets به اعتبار و قدرت این بازار افزودند.

سال ۲۰۲۲ زمستان کریپتو بود اما توسعه در این بخش ۵ درصد افزایش پیدا کرد که نشان‌دهنده علاقه پایدار به این فناوری بود. همچنین طبق یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۲ شاهد این بودیم که ۹۱ درصد از سرمایه‌گذاران نهادی مشتاق سرمایه‌گذاری در دارایی‌های توکن شده هستند.

فصل آینده شاهد هجوم سرمایه‌های نهادی بزرگتر به حوزه کریپتو خواهیم بود. برای مثال شرکت مایکرواستراتژی با به دست آوردن ۱۰۴۵ بیتکوین اضافی دارایی‌های کریپتوی خود را گسترش داد.

از طرفی تحقیقات EY-Parthenon نشان می‌دهد که اکثر سرمایه‌گذاران نهادی باور عمیقی به ارزش پایدار فناوری بلاکچین و دارایی‌های کریپتو دارند. در بحبوحه تمام این اتفاق‌ها می‌توان انتظار داشت که سرمایه‌گذاران از فرصت‌های طلایی برای توکن‌سازی دارایی‌های خود استفاده کنند و در آینده به طور جدی پا به عرصه فضای کریپتو بگذارند.

از این نکته نباید غافل شد که همانطور که صنعت کریپتو رشد می‌کند محصولات مالی جدیدی نیز برای سرمایه‌گذاران نهادی طراحی می‌شود و همین موضوع قدرت و محبوبیت این بازار را دوچندان می‌کند.

ارائه قانون‌گذاری و نظارت جدی

زمانی که در سال ۲۰۲۲ بازار ارزهای دیجیتال رونق پیدا کرد نیاز به قانون‌گذاری نیز به شدت احساس می‌شد. در این مسیر برخی از کشورها ممنوعیت کامل ایجاد کردند در حالی که برخی دیگر با استراتژی‌های سنجیده‌تری پیش رفتند و با ارائه چهارچوب‌های نظارتی، این بازار در حال گسترش را کنترل کردند.

تحولات نظارتی ایالات متحده در سال ۲۰۲۱ شروع شد و در همان سال بود که قانون‌گذاری‌های SEC شکل گرفت. در واقع صنعت کریپتو به دلیل بحث‌های مداوم در مورد مقررات ارزهای دیجیتال و فشار برای تایید ETF بیتکوین آمادگی لازم را داشت. 

هم‌زمان چین استخراج تجارت ارزهای دیجیتال را سرکوب کرد و تغییرات و گفت‌وگوهای قابل توجهی در مورد تمرکز زدایی در بازار پخش شد.

برخی از کشورها چهارچوب‌های قانونی دقیقی برای ارزهای دیجیتال وضع کردند و عرضه اولیه کوین (ICO) و پلتفرم‌های DeFi ایجاد شد. درست در همین زمان بود که جنبش جهانی برای ایجاد ارزهای دیجیتال بانک مرکزی (CBDC) افزایش یافت و بسیاری از کشورها، ارزهای دیجیتال خودشان را معرفی کردند.

امسال نیز شاهد تحولات چشمگیری بودیم. برای مثال کمیسیون بورس و اوراق بهادار تایلند گفت که محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خرد مربوط به ICO را کاهش می‌دهد تا سرمایه‌گذاران بیشتری برای تقویت رشد بازار آماده شود.

در این میان، اتحادیه اروپا با وضع چهارچوب نظارتی برای بازارهای رمزارز در آوریل ۲۰۲۳ یک اقدام قاطعانه انجام داد و دوره جدیدی از مقررات جامعه کریپتو در این منطقه آغاز شد. 

یک اتفاق مهم در ژانویه ۲۰۲۳ رخ داد. در آن زمان قاضی ایالات متحده، آنالیسا تورس، مطابقت ریپل با قانون فروش XRP را در مبادلات عمومی تایید کرد و این یک پیروزی حقوقی برای ارزهای دیجیتال بود. هرچند این قاضی اعلام کرد که ریپل با ارائه XRP به صندوق‌های تامینی و خریداران نهادی قوانین اوراق بهادار را نقض کرده است.

از طرفی در ماه سپتامبر، ۴ عضو کنگره ایالات متحده تجمع کردند زیرا لیست بیت کوین توسط گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس اوراق بهادار، تایید شده بود. با وجود تمام این رویدادها همچنان شاهد رشد پیش‌بینی ETFهای بیتکوین هستیم. 

ظهور هوش مصنوعی و Web3

ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ شاهد تلاقی فناوری Web3 و AI بود. پیش‌بینی، تحلیل‌ها و الگوریتم‌های معاملاتی مبتنی بر هوش مصنوعی به شدت محبوب شد و سرمایه‌گذاران نهادی و فردی می‌توانستند به کمک ارزهای دیجیتال انتخاب‌های درستی روی بازارهای دیجیتال داشته باشند. 

رابطه بین Web3 و هوش مصنوعی در سال ۲۰۲۱ قوی‌تر شد. برنامه مالی غیر متمرکز یا DApp‌های مبتنی بر هوش مصنوعی رایج شدند و راه‌حل‌های نوآورانه در زمینه‌هایی مانند NFT و DeFi ارائه کردند.

سال ۲۰۲۲ شاهد افزایش ادغام هوش مصنوعی و Web3 با پروژه‌هایی مانند Aave بودیم که از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای ساده‌سازی فرایندهای وام‌دهی استفاده می‌کرد. برای مثال پروژه Rarible یکی از ادغامات هوش مصنوعی و Web3 بود که به سرمایه‌گذاران این فرصت را می‌داد تا NFTهای خود را مدیریت کنند.

تلاقی هوش مصنوعی و وب3 می‌تواند بار دیگر در این فصل از کریسمس غوغا به پا کند. الگوریتم‌های هوش مصنوعی بیش از قبل توسعه پیدا می‌کنند و انتظار می‌رود که فناوری‌های Web3 از مدل‌های سرمایه‌گذاری خلاقانه در حوزه‌های سازمان‌های مستقل غیرمتمرکز و سیستم‌های حکمرانی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا