اخبار بین المللاخبار قانون‌گذاری

قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای مدل های بزرگ هوش مصنوعی

وضع قوانین سختگیرانه اتحادیه اروپا برای مدل های بزرگ هوش مصنوعی با هدف محافظت از داده‌ّای کاربران

 

گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکره‌کنندگان در اتحادیه اروپا در حال بررسی محدودیت‌های جانبی برای مدل‌های هوش مصنوعی بزرگ، مانند ChatGPT-4 OpenAI، به عنوان بخشی از چارچوب قانونی آینده هوش مصنوعی هستند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نمایندگان اتحادیه اروپا در حال مذاکره در رابطه با طرحی برای وضع مقررات جانبی در مورد بزرگترین سیستم‌های هوش مصنوعی (AI) هستند.

گفته می‌شود که کمیسیون اروپا، پارلمان اروپا و کشورهای مختلف عضو اتحادیه اروپا در مورد تأثیرات بالقوه مدل‌های زبانی بزرگ (LLM) از جمله Meta’s Llama 2 و ChatGPT-4 OpenAI، و محدودیت‌های احتمالی که بر روی آنها اعمال می‌شود، به‌عنوان بخشی از قانون آینده هوش مصنوعی بحث می‌کنند.

طبق گزارش بلومبرگ هدف این است که استارت‌آپ‌های جدید را با قوانین بیش از حد تحت فشار قرار ندهند و در عین حال مدل‌های زبانی بزرگ‌تر را کنترل کنند.

به گفته این منابع، توافق به دست آمده توسط مذاکره‌کنندگان در مورد این موضوع هنوز در مراحل اولیه است.

قانون هوش مصنوعی و مقررات پیشنهادی جدید برای LLM رویکردی مشابه با قانون خدمات دیجیتال اتحادیه اروپا (DSA) خواهد داشت.

قانون‌گذاران اتحادیه اروپا اخیراً DSA را پیاده‌سازی کرده‌اند و همین امر باعث شده تا پلتفرم‌ها و وب‌سایت‌ها استانداردهایی را برای محافظت از داده‌های کاربر و اسکن فعالیت‌های غیرقانونی درنظر بگیرند. با این حال، بزرگترین پلتفرم‌های وب تحت کنترل سختگیرانه‌تری هستند.

شرکت‌های تحت این دسته، مانند آلفابت و متا، تا ۲۸ آگوست فرصت داشتند تا خدمات ارائه شده خود را برای مطابقت با استانداردهای جدید اتحادیه اروپا به‌روزرسانی کنند.

قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا یکی از اولین مجموعه قوانین اجباری برای هوش مصنوعی است که توسط یک دولت غربی وضع شده است. چین قبلاً مجموعه‌ای از مقررات هوش مصنوعی را وضع کرده است که در آگوست ۲۰۲۳ اجرایی شد.

بر اساس مقررات هوش مصنوعی اتحادیه اروپا، شرکت‌هایی که سیستم‌های هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند و به کار می‌گیرند، باید مواردی همچون ارزیابی ریسک، برچسب‌گذاری محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی و استفاده از نظارت بیومتریک و سایر اقدامات را در پروسه کار خود لحاظ کنند.

با این حال، این قانون هنوز تصویب نشده است و کشورهای عضو همچنان فرصت دارند تا با هر یک از پیشنهادات ارائه شده توسط پارلمان مخالفت کنند.

در گزارش‌ها آمده است که از زمان اجرای قوانین هوش مصنوعی در چین بیش از ۷۰ مدل جدید هوش مصنوعی تاکنون منتشر شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا