اخبار بلاک‌چیناخبار تکنولوژی

بلاکچین؛ راه‌حلی برای مهار داروهای تقلبی

صنعت بلاکچین و قراردادهای هوشمند می‌توانند به مهار داروهای تقلبی کمک کنند.

 

فناوری بلاکچین به عنوان یک راه حل بالقوه برای مسئله داروهای تقلبی در بخش داروسازی به حساب می‌آید. Goldstein Market Intelligence پیش‌بینی می‌کند که داروهای تقلبی ممکن است در سال جاری ۵/۳ میلیارد دلار هزینه داشته باشند. علیرغم این چالش‌ها، کارشناسان صنعت داروسازی نسبت به تأثیر فناوری بلاکچین برای حل تقلب در دارو‌سازی خوش‌بین هستند.

داروهای تقلبی سالانه باعث مرگ ۵۰۰ هزار نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا می‌شود که ۲۶۷ هزار مورد آن مربوط به داروهای تقلبی ضد مالاریا و ۱۶۹۲۷۱ مرگ ناشی از آنتی بیوتیک‌های غیر استاندارد برای ذات الریه شدید است. آژانس ملی مدیریت و کنترل غذا و دارو (National Agency for Food and Drug Administration and Control) اخیراً علیه تجارت داروهای تقلبی اقدام کرده است و بیش از ۵۰۰ میلیون کالای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته را در ابوجا از بین برد.

اولوسیو آکیندیند ( Oluseyi Akindeinde)، مدیرعامل هایپر اسپیس تکنولوژی (Hyperspace Technologies) تاکید کرد که توانایی بلاکچین برای بخش‌بندی محصولات دارویی و تخصیص ویژگی‌های امنیتی می‌تواند به میزان قابل توجهی مانع از گردش داروهای تقلبی شود.

آکیندیند توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT) را در محصولات دارویی ادغام می‌کند تا سرویس منحصر فردی بسازد و امنیت را افزایش دهد. NFTها فقط به افراد مجاز اجازه می‌دهند تا به جزئیات و داده‌های مالکیت دسترسی داشته باشند و از یکپارچگی دارایی‌های دیجیتال در بلاکچین اطمینان حاصل کنند. 

قراردادهای هوشمند: پادزهری برای جعل دارو

فناوری بلاکچین پتانسیل مبارزه با داروهای تقلبی و بازگرداندن اعتماد به سیستم داروسازی را دارد زیرا از قراردادهای هوشمند برای ایمن‌سازی محصولات دارویی استفاده می‌کند. هر محصول دارای یک برچسب شناسایی است و این قراردادها کدهای خطی هستند که روی بلاکچین قرار می‌گیرند و قابل تغییر نیستند.این فناوری می‌تواند قابلیت تأیید و ردیابی محصولات دارویی را فراهم کند و اعتماد مصرف‌کنندگان و ذینفعان را به صنعت داروسازی را افزایش دهد. 

ادیوال کایوده (Adewale Kayode)، مدیر و سرپرست تیم Sirfitech، روی قابلیت ردیابی محصولات دارویی توسط فناوری بلاکچین تاکید کرد. او اظهار داشت که فناوری بلاک چین می‌تواند احراز هویت و شفافیت را در کل زنجیره دارویی، از مواد خام گرفته تا تولید و توزیع، فراهم کند. 

علیرغم چالش‌هایی مانند چارچوب‌های نظارتی، پتانسیل بلاکچین برای مبارزه با داروهای تقلبی و محافظت از زندگی امری غیرقابل انکار است. بخش داروسازی آماده است تا از این فناوری تحول‌آفرین برای آینده‌ای مطمئن‌تر و سالم‌تر استفاده کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا